Foto: Shutterstock

Kad lidojums uzskatāms par pabeigtu? Ar šo jautājumu nesen bija jātiek galā Eiropas Kopienu Tiesai (EKT), jo tieši pēc šī kritērija aprēķina kompensāciju par lidojuma kavēšanos. Izrādās, ka šīs brīdis ir lidmašīnas durvju atvēršana pēc nosēšanās. Lēmums stiprina pasažieru tiesības. Bet ko tieši tas nozīmē?

Kādas ir pasažieru tiesības šādos gadījumos - un kā viņi var tās īstenot, par to raksta spiegel.de. Eiropas Kopienu Tiesa nolēmusi, ka tas, cikos lidaparāta riteņi pieskaras skrejceļam nav būtiski, bet svarīgs ir laiks, kad pasažieri patiešām var izkāpt savā galamērķī.


Kuras aviopasažieru tiesības ES regulē?

ES aviopasažieru tiesību regulā 261/2004 uzskaitītas pasažieru tiesības lidojumu kavēšanās un atcelšanas gadījumā. Ikviens pasažieris, kas cietis no šādām likstām, var atsaukties uz šiem noteikumiem. Turklāt tos piemēro arī tad, ja pasažieris no viņa neatkarīgu iemeslu dēļ nevar lidot, piemēram, tāpēc, ka lidmašīna ir pārpildīta (overbooking – aviokompānijas nereti pārdod vairāk biļešu nekā lidaparātā ir sēdvietas).

Kas pasažierim pienākas par ilgstoši aizkavējušos vai nenotikušu lidojumu?
Ja aviokompānijas dēļ pasažieris nevar iekāpt savā rezervētajā lidojumā vai tas tiek atcelts, viņam atkarībā no lidojuma maršruta pienākas 250 eiro (attālumā līdz 1500 kilometriem), 400 eiro (apmēram 1500 kilometri ES un 1500-3500 kilometri citos lidojumos) vai 600 eiro (visos citos gadījumos) kompensācija. Tas attiecas arī uz gadījumiem, ja lidojums kavējas vairāk nekā divas līdz trīs stundas tuvākos lidojumos, vai četras stundas - maršrutos, kuru garums ir vairāk nekā 3500 kilometru.

Tiesības uz atlīdzību pasažieriem ir visos kavētajos vai neveiktajos lidojumos Eiropas Savienībā, kā arī līdzīgos gadījumos, izmantojot ikvienu aviokompāniju, kuras galvenais birojs atrodas ES.

Kā mēra aizkavēšanās ilgumu?

ECT savā spriedumā noteikusi, ka kavēšanos aprēķina līdz brīdim, kad lidmašīnas durvis atveras (Lieta C-452/13). Tik ilgi, kamēr durvis ir aizvērtas, ceļotāji ir ierobežoti savā saziņā ar ārpasauli, tādēļ lidojums ir galā tikai tad, kad ceļotāji var atstāt lidmašīnu.

Kādos gadījumos par kavēšanos vai lidojuma atcelšanu nav jāizmaksā kompensācija?

Tiesības uz atlīdzību nepiemēro, ja ir iestājušies "ārkārtēji apstākļi", piemēram, spēcīga vētra vai streiks. Tomēr lidojuma atcelšanas gadījumā aviokompānijai ir jāpiedāvā iespēja apmainīt lidojumus vai atmaksāt biļetes cenu. Ja aizkavēšanās ārkārtas apstākļu dēļ ir ļoti ilga, pasažieri var pieprasīt atbalsta pakalpojumus, piemēram, maltītes vai apmaksātu nakšņošanu viesnīcā. Ja reiss kavējās ilgāk nekā divas stundas, aviokompānijai pasažieriem jānodrošina uzkodas un dzēriens.

Kā aviosabiedrībai jāinformē pasažieri?

Saskaņā ar aviopasažieru tiesību regulu, aviosabiedrībām par atceltu reisu jāizplata "skaidri salasāms paziņojums", kas ir "labi redzams", un tam pievienota informācija par pasažieru tiesības. Gadījumā, ja tiek atteikta iekāpšana vai reiss aizkavējas par vairāk nekā divām stundām, pasažieriem jāsaņem arī rakstisks paziņojums.

Kā cietušie var īstenot savas prasības?

Termins "aizstāvēt tiesības" šķiet smags. Ļoti bieži aviosabiedrības nemaz nesaņem sūdzības, jo, lai arī jau vairākus gadus ir stingri noteikumi par to, kā un kam pienākas kompensācijas, tikai retais no cietušajiem pieprasa kompensācijas, visticamāk savu tiesību nezināšanas dēļ.

Ja ir šaubas vai jautājumi, Latvijā pasažieri var vērsties pēc palīdzības Patērētāju tiesību aizsardzības birojā. Protams, nesaskaņu gadījumā var griezties arī šķīrējtiesā, bet pirms tam jābūt pārliecībai un pierādījumiem, ka aviokompānija nav pildījusi savus pienākumus un pasažieris to ir kompānijai pieprasījis.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!