Melnais gads aviācijā. Kuras pērn bijušas drošākās un bīstamākās aviokompānijas?
Foto: AFP/Scanpix

Aviācijas portāls AirlineRatings.com nosaucis 10 pasaules drošākās aviokompānijas pērnajā gadā, kas diemžēl izcēlās ar īpaši traģiskām lidmašīnu katastrofām. Paziņotas arī pasaules nedrošākās aviokompānijas.Latvijā populārākajām aviokompānijām airBaltic un Ryanair piešķirti viduvēji novērtējumi.

Par drošāko atkārtoti nosaukta Austrālijas kompānija Qantas.

"Qantas turpina būt pasaules līdere aviācijas drošības pasākumos, un tās flote ir pati jaunākā – vidēji 7,9 gadus vecas lidmašīnas. Tāda tā bijusi kopš kompānijas privatizācijas," CNN stāstījis portāla AirlineRatings.com redaktors Džefrijs Tomass (Geoffrey Thomas). 

Viņš arī atzinis, ka šī kompānija ir rādītājs visai industrijai par to, kādai jābūt drošības praksei, jo tā vienmēr ir pirmā ieviesusi jaunākos sasegumus drošības jomā.

Tālāk Top 10 sarakstā alfabētiskā secībā seko: Air New Zealand, British Airways, Cathay Pacific Airways, Emirates, Etihad Airways, EVA Air, Finnair, Lufthansa un Singapore Airlines.

"Galvenie kritēriji iekļūšanai topā bijuši drošības inovāciju ieviešana un jaunās lidmašīnas," pastāstīja Tomass.

AirlineRatings.com's ņēmuši vērā arī auditu rādītājus, to, vai iegūts IATA IOSA sertifikāts, vai kompānija nav Eiropas Savienības melnajā sarakstā, vai tās flotē ir Krievijā būvētas lidmašīnas (par to var zaudēt vienu zvaigzni), kā arī darbības un avāriju vēsturi, kā arī citus kritērijus. 

No 449 apskatītajām aviokompānijām 149 ieguvušas maksimālo drošības zvaigžņu skaitu – septiņas. 

Šogad portāls nosaucis arī 10 drošākās zemo cenu aviokompānijas, kurām arī ir izcili drošības rādītāji. Alfabētiskā kārtībā tas ir šādas: Aer Lingus (Īrija), Alaska Airlines (ASV), Icelandair (Islande), Jetblue (ASV) Jetstar (Australija), Kulula.com (Dienvidāfrika), Monarch Airlines (Lielbritānija), Thomas Cook (Lielbritānija), TUIfly (Vācija) un WestJet (Kanāda).

"Zemas cenas vēl nenozīmē vājības drošības jomā," uzsver Tomass.

Šis reitings paziņots aviācijas nozarei īpaši sensitīvā laikā. Ja 2013. gads bija viens no drošākajiem vēsturē, tad 2014. gadā pasauli satricināja vairākas traģiskas avārijas, kas prasīja simtiem cilvēku dzīvību.

AirlineRatings.com skaidro, ka 2014. gadā bijusi 21 avārija ar cilvēku upuriem, un tās prasījušas 986 dzīvības, kas ir sliktākais rādītājs desmit gadu laikā. 

Tomēr, ja raugāmies no pozitīvā viedokļa, pērn kopumā bijušas tikai 111 lidmašīnu avārijas, kas ir zemākais rādītājs 80 gadu laikā, paziņojis Ženēvā bāzētais Aviācijas negadījumu arhīva birojs (Bureau of Aircraft Accidents Archives). Pēdējo reizi 111 lidmašīnu avārijas bijušas tikai tālajā 1927. gadā.

"Ja ņem vērā, cik daudz lidmašīnu ik dienas lido visā pasaulē, tad lidošana ir drošs pārvietošanās veids," saka Keins Rejs (Kane Ray), Starptautiskā Aviācijas biroja (International Bureau of Aviation) analītiķis.

Pērn pasaulē ar lidmašīnām ceļojuši 3,3 miljardi pasažieri 27 miljonos lidojumu, teikts AirlineRatings.com ziņojumā.

"Ja atskatāmies 50 gadus senā vēsturē, tad ar lidmašīnām tika pārvadāts 141 miljons cilvēku jeb 5 % no mūsdienās pārvadāto pasažieru skaita , un 87 avārijās bojā gāja 1597 cilvēki," izrēķinājis portāls. Tāpat interesanti, ka pērn avārijas ar cilvēku upuriem bijušas vienu reizi uz katriem 1,3 miljoniem lidojumu, kas ir ļoti zems rādītājs. Protams, nevar aizmirst, ka divas no tām, Malaysia Airlines reisi, bija īpaši traģiskas un prasīja 537 dzīvības. 

Tādēļ aviokompānija Malaysia Airlines reitingā saņēmusi piecas no septiņām zvaigznēm. Bet AirAsia Indonesia, kas vēl joprojām nav atguvusies no 28. decembrī piedzīvotās avārijas, kura prasīja 162 cilvēku dzīvības, saņēma četras no septiņām zvaigznēm. Līdz pat pērnajam decembrim šai aviokompānijai bija izcili drošības rādītāji un neviena negadījuma ar cietušajiem. 

Pasaules bīstamākās aviokompānijas

Protams, paziņotas arī bīstamākās aviokompānijas. Ja aviokompānijas lidmašīna kādreiz avarējusi un avārija prasījusi kaut vienu cilvēku upuri, tai automātiski par vienu tiek samazināts zvaigžņu skaits un tā reitingā nonāk zemākā vietā, skaidro AirlineRatings.com. Zvaigzne tiek zaudēta uz desmit gadiem, kopš brīža, kad noticis negadījums. 

2014. gadā no 449 analizētajām lidkompānijām gandrīz 50 saņēmušas tikai trīs vai pat mazāk zvaigžņu. Četras lidkompānijas saņēmušas tikai vienu drošības zvaigzni. 

Divas no tām ir no Nepālas - Tara Air un Nepal Airlines, kā arī Kazakhstan's Scat Airlines un Afghanistan's Kam Air. Visas četras ir aizliegtas Eiropas Savienībā. (Melnais saraksts ar ES aizliegtajām aviosabiedrībām)

Savukārt ASV nav aviokompāniju melnā saraksta ar konkrētām lidsabiedrībām, tomēr tur ir saraksts ar valstīm, kuru aviokompānijas nav visai drošas

airBaltic un Ryanair pa piecām zvaigznēm

Abām Latvijā populārākajām aviokompānijām reitingā piešķirtas piecas zvaigznes. 

Ryanair nav saņēmis divasno maksimāli iespējamajām zvaigznēm, jo aviokompānijai nav iziets Starptautiskās Gaisa transporta asociācijas (IATA) drošības audits (Operational Safety Audit), savukārt nacionālajai aviosabiedrībai airBaltic problēmas sagādājis ICAO jeb Starptautiskās Civilās aviācijas organizācijas veiktais valsts drošības novērtējums, kurā tiek izvērtēti astoņi drošības kritēriji. Ar izvērtējumu Latvijai var iepazīties šeit. 

Tags

airBaltic British Airways Eiropas Savienība Finnair Lasāmgabali Lufthansa Qantas Ryanair

Comment Form