Foto: Shutterstock

Rīgas lidostas skrejceļš ir plats, gluds, un arī laikapstākļi pie mums nav dramatiski, tāpēc nosēšanās te, kā teiktu Karlsons, ir parasta lieta, bet ir pavisam nedaudz lidmašīnu pilotu, kam ir attiecīgā kvalifikācija nosēsties, piemēram, Butānas starptautiskajā lidostā, ko ietver Himalaju kalnu grēdas virsotnes. Kādi un kur ir pasaulē "trakākie" skrejceļi?

Lidostu skrejceļi ir ļoti dažādi. Vieni atrodas augstu kalnos, citi pazūd zem ūdens, kāds beidzas pie aizas, citam segums ir tīrs un mūžīgs (un "staigājošs") ledus, bet kādā jāuzmanās no... automašīnām. Reizēm grūti saprast, pēc kāda principa vadījušies pilsētas un lidostas plānotāji, bet daļā gadījumu tā patiešām ir vienīgā iespējamā vieta, kur to iebūvēt.

Tiesa, nodēvēt lidostu skrejceļus par "bīstamiem" ir nedaudz pārspīlēti, jo piloti jebkurā gadījumā vienmēr ņem vērā laikapstākļus un skrejceļa īpatnības, turklāt daudz laika pavada simulatoros, kuros apgūst nepieciešamo pieredzi. Tāpēc lielas un dramatiskas avārijas ir tikai filmās, dzīvē tās atgadās pavisam citu, ar skrejceļiem nesaistītu, problēmu dēļ.

Manā pieredzē lidosta, kurā ierodoties un kuru pametot radās nedaudz kņudinoša sajūta vēderā, skatoties pa logu, bija Jāņa Pāvila II lidosta Pontadegladā, Azoru salās. Kad lidmašīna uzsāk nolaišanos, apakšā vēl ir okeāns, bet aizlidojot šķiet, ka skrejceļš jau beidzas, bet riteņi vēl pie zemes...

Izpētot dažādus topus un izlases, jāsecina, ka lielākā daļa par "bīstamākajām" nosaukto lidostu atrodas salās, un tas arī saprotams, jo tur bieži vien ir ierobežotas iespējas uzbūvēt plašu lidostu ar tik garu skrejceļu, kas varētu uzņemt "Air Force One"... vai kādu mazāku, bet tik un tā lielu "boingu".

Veidojot "trako" skrejceļu atlasi, lūdzām tos komentēt latviešu pilotam, kurš šobrīd strādā starptautiskā aviokompānijā.*

Nepilni divi desmiti

Tas ir skaits, cik lidmašīnu pilotu ir atbilstošā kvalifikācija nosēsties Butānas starptautiskajā lidostā. Nepilni divi desmiti no visas pasaules! Butānas aviokompānijas "Drukair" pilots Viljams Fernando Rosals intervijā izdevumam "Daily Bhutan" tā arī saka: "Ja vari nosēdināt lidmašīnu Paro lidostas skrejceļā, tu to varēsi izdarīt jebkurā citā lidostā pasaulē jebkādos apstākļos!" Tiesa, mūsu uzrunātais eksperts tam nepiekrīt: "Šī kvalifikācija nozīmē, ka attiecīgie piloti var nosēsties šajā lidostā, bet tas nenozīmē, ka viņi automātiski ir labākie pasaulē. Viņi vienkārši pārzina konkrētās lidostas apstākļus. Un uz turieni ir maz reisu, tāpēc arī šo pilotu skaits ir tik neliels."

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!