Foto: Shutterstock
Ceļojumā izbaudīt pilsētu, braucot ar velosipēdu, ir kaut kas šarmants. Tā ir brīvības sajūta un neatkarība no sabiedriskā transporta un, kas nav mazsvarīgi, dienas beigās jūtams mazāks nogurums. Turklāt, reaģējot uz oglekļa emisijas radīto postu, aizvien vairāk pilsētā veido infrastruktūru, kas tā vien aicina atteikties no automašīnām un braukšanu ar velo padara ērtu.

Kuras tad ir velosipēdistiem draudzīgākās pilsētas pasaulē? Saskaņā ar Pasaules velosipēdu pilsētu indeksu ("Global Bicycle Cities Index") deviņas no pirmā desmitnieka topa atrodas Eiropā, raksta "Euronews".

Digitālās apdrošināšanas kompānija "Luko" pērn izpētījusi velobraucēju kultūru 90 pilsētās visā pasaulē, vadoties pēc kritērijiem: cik procentuāli daudz ir velosipēdistu, kādi laikapstākļi, noziedzības līmenis un drošība (piemēram, negadījumu un velosipēdu zādzību skaits), infrastruktūra, iespēja mainīties velosipēdiem un vai ir tādi pasākumi kā dienas "bez automašīnām".

1. Utrehta, Nīderlande


Topa augšgalā ir Nīderlandes pilsēta Utrehta – tā var lepoties ar labu velo infrastruktūru un laikapstākļiem, turklāt to cilvēku skaits, kas ikdienā izvēlas braukt ar divriteni, veido 51 procentu.
Foto: Shutterstock

2. Minstere, Vācija


Lai gan ikdienā Minsterē ar velosipēdu brauc vairāk nekā 39 procenti, velosipēdu izraisīto nāves gadījumu skaits ir ļoti zems. Šajā Vācijas pilsētā arī regulāri notiek riteņbraukšanas popularizēšanas pasākumi.

3. Antverpene, Beļģija


Beļģijas ostas pilsētai veloceļu sistēma nebūt nav attīstītākā, taču te valda izteikta velosipēdu koplietošanas kultūra un akcija "Svētdiena bez automašīnām" to neapšaubāmi padarījusi par ērtu velobraucējiem.

4. Kopenhāgena, Dānija


Dānijas galvaspilsētā ir zems velosipēdu zādzības līmenis un te tiek piekoptas "Dienas bez automašīnām". Pilsēta daudz iegulda riteņbraukšanas infrastruktūrā, un lielākā daļa iedzīvotāju, kuri brauc ar velosipēdu, turpina to darīt pat visu garo un bargo Dānijas ziemu.
Foto: Shutterstock

5. Amsterdama, Nīderlande


Iespējams, domāji, ka Nīderlandes galvaspilsēta ieņems pirmo vietu šajā sarakstā, taču tas nav piepildījies nelaimes gadījumu skaita dēļ – Amsterdamā notiek vairāk nekā 1000 negadījumu uz 100 tūkstošiem velosipēdistiem. Tas ir gandrīz piecas reizes vairāk nekā tās konkurentē Kopenhāgenā.

6. Malme, Zviedrija


Līdzīgi kā Minsterē, arī Zviedrijas pilsētā Malmē ir īpaši zems nāves gadījumu skaits, ko izraisījuši negadījumi ar velosipēdu. Turklāt labās infrastruktūras un tematisko pasākumu dēļ tiek veicināta braukšana ar velosipēdu, ko cilvēki arī labprāt izmanto.

7. Hangdžou, Ķīna


Ķīnas parādīšanās labāko desmitniekā ir diezgan negaidīta, tomēr tās pilsēta Hangdžou ieņem septīto vietu. Apmēram 30 procenti izvēlas ikdienā izmantot riteni un te velosipēdu koplietošanas kultūra ir tik augstā līmenī, ka pārspēj pat vairākas augsti novērtētas valstis Eiropā šajā kategorijā.

8. Berne, Šveice


Saskaņā ar datiem, Šveices galvaspilsēta ir daudz ieguldījusi kvalitatīvas infrastruktūras izveidē un īpaši augstus rādītājus saņēmusi velosipēdu koplietošanas jomā. Bernē arī regulāri tiek organizēta akcija "Diena bez automašīnas", un ir zems velosipēdu negadījumos mirušo skaits.

9. Brēmene, Vācija


Brēmene ir vēl viena Vācijas pilsēta, kura ir ērta velosipēdistiem. Pilsētā ir līdzens reljefs un veloceliņi vijas cauri pilsētai un savieno to ar citām tuvējām pilsētām. Brēmene ir arī pirmā pilsēta Vācijā, kurā Neištates rajonā atrodas vesela velozona – šajā apkaimē ir ātruma ierobežojums 30 kilometri stundā un velosipēdistiem ir priekšroka.
Foto: Shutterstock

10. Hannovere, Vācija


Hannoverē ir lieliski parki, tāpēc kāds būtu labāks veids, kā tos apskatīt, ja ne braucot ar velosipēdu? Te ir kvalitatīva infrastruktūra un regulāri notiek pasākumi, kas popularizē riteņbraukšanu, tostarp "Diena bez automašīnas".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!