Foto: Pexels
Jau 14 gadus ceļotāji Eiropā ir aizsargātāki kā vēl nekad. Ja lidojums tiek atcelts vai ilgi kavējas, aviokompānijai ir pienākums parūpēties par katru pasažieri. Konkrētos gadījumos pasažieriem pienākas bezmaksas ēdināšana un viesnīcas istaba. Nereti arī līdz pat 600 eiro kompensācija. Tas viss pateicoties Eiropas Savienības Regulai Nr. 261/2004, kas stājās spēkā 2005. gadā.

Tomēr, lai arī pagājuši jau vairāk nekā 10 gadi kopš šie noteikumi stājās spēkā, daudzi joprojām par tiem nezina. Vai arī - ja zina, tad tikai daļēji un ne vienmēr ir pārliecināti par savām tiesībām. Šī nezināšana un šaubas savukārt ir radījusi veselu virkni mītu.

Ar informāciju par dažām no populārākajām nepatiesībām dalās Refundor. Šim latviešu uzņēmumam, kas ikdienā palīdz klientiem iegūt kompensāciju atceltu un aizkavētu lidojumu gadījumā, šādas atziņas nākas dzirdēt īpaši bieži.

Daži no populārākajiem mītiem par kompensācijām, kuriem daudzi joprojām diemžēl tic:

1. Man tika iedota jauna biļete, tāpēc kompensācija nepienākas

Patiesībā tas nekā to neieteikmē - būs vai nebūs kompensācija.

Jo, ja teiksim lidojums tiek atcelts mazāk nekā 2 nedēļas pirms izlidošanas datuma un ja tā ir aviokompānijas vaina, pasažierim pienākas gan jauns lidojums, gan bieži vien arī kompensācija.

2. Ir nepieciešama laba apdrošināšana, lai saņemtu kompensāciju

Ļoti daudzos gadījumos kompensāciju no aviokompānijas var saņemt ikviens pasažieris.

Jā, ceļojumu apdrošināšana ir svarīga, dodoties ceļojumā. Jā, ir ļoti daudz gadījumu, kad laba ceļojumu apdrošināšana būs noderīga. Tai pat laikā ļoti daudzos gadījumos, lai saņemtu kompensāciju par lidojuma kavēšanos vai atcelšanu, apdrošināšana vispār nav vajadzīga. Tāpēc, ka Eiropā mūs aizsargā šie Eiropas Savienības noteikumi, kas attiecas uz visām aviokompānijām.

3. Zīdainim nepienākas kompensācija no aviokompānijas

Nav taisnība. Kompensācija pienākas neatkarīgi no pasažiera vecuma.

Ja konkrētajā gadījumā pieaugušajiem pienākas kompensācija, tad tā pienākas arī zīdaiņiem. Turklāt kompensāciju ir iespējams saņemt arī tad, ja bērnam nav iegādāta atsevišķa sēdvieta un viņš ceļo, sēžot pavadošā pieaugušā klēpī.

4. ES noteikumi attiecas tikai uz Eiropas Savienības pilsoņiem

Eiropas Savienības noteikumi, kas aizsargā aviopasažieru tiesības, attiecas uz ikvienu. Neatkarīgi no tautības, vecuma vai, piemēram, biļetes cenas.

Atceries par to! Un, ja gadās, ka draugam vai radiniekam no ārzemēm kavējas vai tiek atcelts lidojums - pastāsti, lai neaizmirst pieteikties arī kompensācijai. Pieteikties kompensācijai ir iespējams internetā. Nauda tiek pārskaitīta uz bankas kontu.

Foto: Pexels

5. Mani pabaroja un izguldīja viesnīcā bez maksas, tāpēc kompensācija vairs nepienākas

Ja lidojums kavējas vairāk nekā 3 stundas, aviokompānijai ir pienākums parūpēties par pasažieriem. Ir jānodrošina vismaz viena maltīte un dzēriens, kā arī 2 bezmaksas zvani vai pieeja internetam. Ja gaidīt nāksies visu nakti, pasažieriem pienākas arī bezmaksas viesnīcas numuriņš un transports uz un no viesnīcas.

Ir daži izņēmumi, taču kopumā šāda veida palīdzība pienākas katram pasažieriem. Aviokompānijai par to ir jāparūpējas neatkarīgi no tā, kāda iemesla dēļ ir izveidojusies šāda situācija.

Un tas savukārt neatbrīvo aviokompāniju no pienākuma izmaksāt kompensāciju.

Ja apstākļi sakrīt, var būt tā, ka pienākas viss kopā - gan ēdiens un viesnīcas numuriņš, gan kompensācija.

6. Tehniskas problēmas ar lidmašīnu ir "ārkārtas apstākļi"

Un kompensācija nepienākas? Nē un nē.

Pirmkārt, tehniskas problēmas ar lidmašīnu bieži vien netiek uzskatītas par, tā saucamajiem, ārkārtas apstākļiem. Gluži otrādi - tiek uzskatīts, ka no nopietnām tehniskām problēmām ir iespējams izvairīties, ja tiek veiktas visas nepieciešamās pārbaudes un regulāra tehniskā apkope.

Otrkārt, tehnisku problēmu gadījumā, ja lidojums kavējas vairāk nekā 3 stundas vai tiek atcelts, kompensācija bieži vien pienākas.

7. Tas attiecas tikai uz Eiropas aviokompānijām

Eiropas Savienības noteikumi attiecas uz visām aviokompānijām.

Eiropas aviokompāniju gadījumā tas attiecas uz visiem to lidojumiem uz un no Eiropas.

Ne-Eiropas aviokompāniju gadījumā tas attiecas uz visiem to lidojumiem Eiropas ietvaros un no Eiropas uz citām valstīm, bet neattiecas uz lidojumiem no citām valstīm uz Eiropu.

8. Aviokompānijai vienmēr ir taisnība

Tavs lidojums kavējās vairāk nekā 3 stundas. Tu pieteicies kompensācijai. Aviokompānijas atbilde? Kompensācija nepienākas, jo ...

Atteikumu iemesli var ļoti dažādi. Taču vai tas nozīmē, ka tas ir viss? Kompensācijas no aviokompānijas nav un nebūs? Ne vienmēr. Aviokompānijas zin, ka daudzi pasažieri ne līdz galam saprot savas tiesības. Un aviokompānijas to izmanto, lai izvairītos no kompensāciju maksāšanas. Tāpēc var sanākt pacīnīties par savām tiesībām.

Ja negribas tērēt tam laiku, var nodot kompensācijas iegūšanas darbu profesionāļiem.

Šie apgalvojumi ir spēkā, ja lidojums ir Eiropā, no Eiropas vai uz Eiropu un ja tā ir aviokompānijas vaina, ka lidojums kavējas vai tiek atcelts. Ar Eiropu šajā gadījumā ir domātas visas ES dalībvalstis, Azoru salas, Madeira, Kanāriju salas, Islande, Norvēģija, Šveice, Franču Gviāna, Gvadelupa, Martinika, Reinjona, Majota un Senmartēna.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!