Mājās parunāsim: kā pārdzīvot karantīnu un neizšķirties
Foto: Shutterstock

Karantīnā daudziem pāriem dienas jāpavada vienā telpā un tajā jāveic tas, ko parasti dara atsevišķi, katrs savā jomā, savā vidē. Kā nesajukt prātā un pielāgoties, Forbes Life pastāstīja psiholoģijas doktore, emocionālā intelekta attīstības eksperte Viktorija Šimanska.

"Ir ģimenes, kurās visi strādā un mācās no mājām: karantīna viņus ietekmēs vājāk. Bet kā ir ar tiem, kuri ir pieraduši otru noskūpstīt uz vaiga un uz visu dienu ienirt darba vidē? Vai arī tiem, kas aizver durvis aiz mīļotā cilvēka un līdz vakaram dzīvo savā ritmā?

Rakstā ekspreskurss par ātru pielāgošanos jaunajiem karantīnas nosacījumiem pāriem: mūsu visu uzdevums ir ne tikai turpināt darboties, bet arī līdz karantīnas beigām nezaudēt prātu otra dēļ.

Kāpēc tas ir tik sarežģīti?

Visbiežāk laiku pavadām kopā nedēļas nogalēs un atvaļinājumā. Tas ir mūsu atpūtas laiks, laiks ģimenei, laiks sev, bet pēkšņi mēs visi esam nonākuši ārkārtējā situācijā: mums visa diena jāpavada kopā un jādara arī ikdienas darbi, kas katram veicami savā stilā, atmosfērā un skaļumā. Kā šādā situācijā nepalikt trakai? Ir tikai viena izeja: pielāgoties, vēlams – drīz.

Brīdinām: tev ir jāvienojas ar partneri. Gatavojies mierīgi, skaidri un ar cieņu runāt par to, kas tev traucē, kas padara laimīgu,un kas nepieciešams mierīgam darbam slēgtā telpā.

Pastāv pieci faktori, kas pastiprina stresu attiecīgajā situācijā.

1. Vispārējā saspringtā situācija. Satraucošas ziņas, bailes, riski, katrs šķaudiens kā izdevība uzliet sev antiseptiska līdzekļa pudeles saturu. Ja tas attiecas uz tevi, būs grūtāk, ja ne – tik un tā saņemsi daļu vispārējās trauksmes sevī, un ar to būs jātiek galā.

2. Darba prasmju trūkums režīmā "mājas birojs". Bez izmaiņām tas būs grūti: visi vecie rituāli, ieradumi, noteikumi, skaņas, smaržas palika darbā, un jaunie tev saka tikai: "Tu esi mājās, atpūties, atslābinies." Nepieciešams izveidot jaunu emocionālo infrastruktūru, lai iemācītu sev, kā strādāt iecienītajās mīkstajās čībās.

3. Robežu trūkums. Kur beidzas mamma un sākas izpilddirektore? Kā iemācīties uzreiz pārslēgt balss toni no sarunas ar kolēģiem, darbiniekiem vai biznesa partneriem uz sarunu ar mājiniekiem? Un vai ir veids, kā "teleportēties” no plīts pie darba galda un otrādi?

4. Neparedzēti apstākļi. Tie piemeklē arī darbā, bet tur tiem esam gatavāki: tas ir darbs, kā gan citādi? Bet mājās katra nepārvarama vara var šķist kā katastrofa. Pēkšņi bērns pats nevar paveikt mājasdarbu, pēkšņi beigusies kafija un jāskrien uz veikalu, bet pa telefonu satraukumā un sašutumā kliedz priekšnieks, kurš arī cenšas strādāt no mājām... Vispār šausmas.

5. Pārāk ciešs kontakts ar mīļoto. Tas ir visnopietnākais faktors: mēs esam ārprātīgi priecīgi būt kopā divas vai pat trīs dienas nedēļā, turklāt arī no rīta un vakarā, bet kā izturēt vajadzību trīs nedēļas vai pat ilgāk nepārtraukti atrasties vienam otra acu priekšā? No tā neviena vien vēlēsies aizbēgt.

Vispārēja stresa pārvarēšanai: plāns rūpēm par sevi

Tipiska "mamma mājās" kļūda ir ar pēdējiem spēkiem rūpēties par ikviena labsajūtu un mājīgumu un darīt visu iespējamo, lai būtu teicamniece gan ikdienas dzīvē, gan darbā. Taču spēki, gluži pretēji, ir jāuzkrāj.

Spēku atjaunošanu vari veikt vairākas reizes dienā vai ik pēc pusstundas, ja jūti, ka tā būs ērtāk. Lai veiktu vingrinājumu, ir vērts piecas minūtes doties ārā no telpas, kurā uzturies. Tam derēs gan balkons, gan cita istaba. Tiklīdz maini atrašanās vietu, ātri atrodi:

  • 5 lietas, kuras redzi tieši šobrīd;
  • 4 skaņas, kuras spēj sadzirdēt;
  • 3 priekšmetus, kuriem vari pieskarties;
  • 2 smaržas, kuras vari sajust;
  • 1 kustība, nodarbošanās, kuru vari izdarīt tūlīt, lai "pabarotu" sevi ar jauniem spēkiem. Tie var būt fiziski vingrinājumi, kliedzieni, sevis masāža, dejošana, dziedāšana, ābola ēšana - vārdu sakot, jebkas.

Šādu spēku atjaunošanu ir ļoti ērti izmantot, lai no mammas pārtaptu par izpilddirektori vai sabiedrisko attiecību menedžeri - un atpakaļ par mammu.

Tags

Attiecības Mīlestība
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form