Spalvaskātu nomaina pret gludekli jeb laba ziņa tiem, kam riebjas gludināt
Foto: Shutterstock

Ja tu izjūti kāda sev nepieciešama pakalpojuma trūkumu vai arī netiek piedāvāta tāda kvalitāte, kā vēlies, viens no risinājumiem ir – piedāvā šo pakalpojumu pats. Turklāt tādā līmenī un kvalitātē, kas apmierinās ne tikai tevi, bet arī tavus klientus. Šādā veidā līdz savam biznesam – gludināšanas uzņēmumam Tvaikonis - nonāca nu jau bijušais žurnālists Andris Pudāns.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

"Pašam gludināt apģērbu man nekad nav paticis. Turklāt mana gludināšanas kvalitāte bija visai apšaubāma. Šī iemesla dēļ mēdzu izmantot veļas mazgātavu pakalpojumus - tikai tāpēc, ka vēlējos saņemt apģērbu jau izgludinātu. Tā kā vairumā veļas mazgātavu pakalpojumu cenas ir visai augstas, uzskatīju, ka tieši gludināšanas rezultātam jābūt nevainojamam. Tomēr tā nebija - sapresētas kreklu priekškabatas, uz stieples pakaramajiem saspiestas un deformējušās apkaklītes, kā arī citi "automātikas" izraisīti defekti prasīja kreklus mājās vēlreiz pārgludināt. Jautāju veļas mazgātavās, vai iespējams pieprasīt tikai gludināšanas pakalpojumu, bet tāds vai nu vispār nebija pieejams, vai arī bija gandrīz vienādā cenā ar pilno servisu (mazgāšana un gludināšana)," - šāds ir Andra stāsts par biznesa idejas tapšanu.

Neapmierināts ar esošo piedāvājumu Andris sāka meklēt internetā - vai tiešām neviens nepiedāvā izgludināt drēbes par saprātīgu cenu? Viņš atklāja, ka Latvijā patiešām šāds pakalpojums netiek piedāvāts. Savukārt Lielbritānijā veļas gludināšana ir plaši izplatīts "autonoms" bizness. Ja pie mums niša brīva, kādēļ gan nesākt tajā darboties? Andris bija pilnīgi pārliecināts, ka noteikti ir vēl daudz cilvēku, kam rūpes sagādā nevis veļas mazgāšana, bet gan tās gludināšana.

Andris ķērās pie rūpīgas tirgus izpētes un veļas mazgātavu cenu analīzes. Par pamatu ņemot pilno pakalpojuma cenu, kas tiek rēķināta par apģērba mazgāšanu un gludināšanu, tika aplēsts, cik varētu maksāt tikai gludināšana. Andris vadījās pēc principa, piemēram, vīriešu krekliem cenu par gludināšanu noteikt divas līdz trīs reizes zemāku, nekā veļas mazgātavās tiek prasīts par mazgāšanu un gludināšanu kopā.

Savu uzņēmumu Tvaikonis. A.Pudāna veļas gludinātava puisis nodibināja pērnā gada oktobrī. Tika izveidotas un iekārtotas darba telpas. Andris paskaidro: "Tā kā biznesa uzsākšanā investēju tikai savus personīgos līdzekļus, tad biju aprēķinājis, ka varu atļauties īrēt telpas, kas nemaksās dārgāk par 2 eiro kvadrātmetrā. Pretējā gadījumā biznesu es nesāktu." Šādas telpas atrast izdevās, tiesa, tieši tik lielas, lai varētu izvietot darbam nepieciešamās iekārtas un neko vairāk. Lai apģērbus izgludinātu kvalitatīvi, nepieciešams prasmīgs roku darbs, industriāli gludināmie dēļi ar rokas gludekļiem un kalanders jeb gludināmais rullis gultas veļai. Vēlama arī apģērbu prese.

Līdz ar iekārtu iegādi Andris meklēja arī darbiniekus. Viņš izmantoja vistradicionālāko pieeju - sludinājumus internetā. Atsaucās daudz gribētāju, bet darbinieku atlasē jaunajam uzņēmējam svarīgākais bija pieredze, precizitāte un nevainojama kvalitāte. Tagad Andra uzņēmumā strādā īstas sava aroda meistares - gludinātājas ar 30 gadu stāžu, rūpīgu un atbildīgu attieksmi pret darbu.

Pagaidām Tvaikonis strādā pēc kurjerdienesta principiem - tiek nodrošināta veļas savākšana klienta dzīves vai darba vietā un pēc tam izgludinātās nogādāšana atpakaļ. Pasūtījumu izpilda vienas dienas laikā. Andris palepojas, ka vispieprasītākais pakalpojums ir vīriešu kreklu gludināšana: "Šai ziņā mūs vērtē kā zemo cenu kompāniju, jo viena krekla gludināšana maksā tikai 0.65 Ls. Pēc popularitātes nākamie izstrādājumi ir gultas veļa un bērnu apģērbi. Piemēram, bērnu drēbītes gludinām tikai par 0.20 Ls, līdz ar to klienti daudz nešķiro - bieži vien nodod pa 50 apģērbu vienībām un vairāk."

tvaikonis.lv

Pirmie Andra klienti bija radi, draugi un paziņas. "Atceros, izgatavoju bezmaksas kuponus un centos izdāļāt tos iespējami plašākam cilvēku lokam. Teicu, lai vienkārši pamēģina un pēc tam padalās ar atsauksmēm. Tās bija patīkamas sajūtas - dzirdēt atzinīgus vērtējumus. Protams, tas deva spēku un drosmi doties uz priekšu nezināmajā," atceras Andris.

Kopumā par savu mērķauditoriju Andris uzskata cilvēkus, kuri pietiekami daudz strādā citu labā un kuru brīvais laiks kļuvis pārāk dārgs, lai veltītu vairākas stundas tādam salīdzinoši mazkvalificētam darbam kā gludināšana. Tāpēc arī Tvaikonis tiek pozicionēts kā zemo cenu kompānija. Realitātē lielāko klientu daļu tomēr veido turīgi ļaudis.

Andris saka: "Paradoksāli, ka tieši turīgie cilvēki ir vairāk novērtējuši brīvo laiku kā vērtību savā dzīvē. Viņi saprot, ka pūles, kas veltītas, iegūstot labu izglītību un pieklājīgi atalgotu maksu par savu darba stundu, sadārdzina brīvo laiku tik ļoti, ka pašam izpildīt tādus laikietilpīgus darbus kā mājas tīrīšana vai veļas gludināšana ir sasodīti nelietderīgi un neefektīvi. To var saukt par Rietumu pieeju vai filosofiju, bet tādus nosacījumus mums uzliek kapitālisms un, ja mēs esam izvēlējušies šādu scenāriju, tad prātīgi ir tajā spēlēt par 100%. Kompromisi izskatās tikpat smieklīgi kā pielikt Porsche Cayenne aizmugurē piekabi, kurā pašam vest būvgružus uz izgāztuvi."

Arī konkurence Tvaikoņa pārstāvētajā biznesa nišā pagaidām nav izteikta. Andris novērojis, ka tiem, kas piedāvā gludināšanu kā atsevišķu pakalpojumu (veļas mazgātavas), cenas ir krietni augstākas. Pēc Andra domām, izskaidrojums tam ir gluži vienkāršs: "Veļas mazgātavas investējušas pietiekami lielus līdzekļus tehnikas iegādē. Piedāvājot saviem klientiem tikai gludināšanu par ievērojami zemāku cenu, tās konkurētu pašas ar sevi. Esmu pārliecināts, ka pietiekami liela daļa klientu izvēlētos gludināšanu, un tad visas dārgās mazgāšanas iekārtas vairs netiktu noslogotas pēc plānotās jaudas."

Zemās cenas un privāta, personiska attieksme pret katru klientu - šīs esot Tvaikoņa īpašās "odziņas". Līdztekus kā patīkams papildinājums tam visam ir Tvaikoņa vizuālā identitāte, kas apzināti veidota trīsdesmito gadu Latvijas brīvvalsts stilistikā. Andris pamato šo izvēli: "Tas bija laiks, kad šodien dominējošā "ekskluzīvs un bezpersonisks" vietā, uzņēmumu īpašnieki meklēja individuālu pieeju katram klientam un ar savu uzvārdu uzņēmās atbildību par darba kvalitāti. Vēloties ievērot šīs senās tradīcijas, radījām asociācijas, kuras atbilst mūsu darba filozofijai un ētiskajiem principiem." Atbilstošā stilā veidota arī mājaslapa www.tvaikonis.lv.

Andris īsteno arī dažādas mārketinga aktivitātes. Izmantoti gan preses paziņojumi, gan tiešais pasts, lapiņas uz automašīnu vējstikliem, reklāma bijusi gan radio, gan internetā. Esošajiem klientiem piedāvāta akcija ar SMS palīdzību - ja tiek ieteikts viens jauns klients, esošais bez maksas var saņemt pakalpojumu par tieši tādu summu, kādu izmanto jaunais klients pirmajā pasūtījuma reizē. Tiesa, šo akciju izmantoja tikai neliela klientu daļa. "Laikam jau mūsu esošajai auditorijai cena nespēlē galveno lomu," piebilst Andris. Viņaprāt, visefektīvākās tomēr ir dažādas sabiedrisko attiecību aktivitātes.

Novembris Andra uzņēmumam šogad ir visai nozīmīgs. Jau drīzumā tiks atklāts pirmais Tvaikoņa pieņemšanas punkts Ģertrūdes ielā. Savukārt nākotnē Andris cer, ka viņa piedāvātais pakalpojums kļūs arvien zināmāks sabiedrībai, jo zemo cenu kompānijas pastāvēšanas stūrakmens ir liels apgrozījums.

Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form