Mūsdienās pieteikšanās jaunam darbam visbiežāk norit ar e-pasta starpniecību. Katrs, kurš sevi uzskata par atbilstošu kandidātu, ir laipni aicināts iesūtīt savu CV un, iespējams, arī motivācijas vēstuli, kas ļauj cilvēku iepazīt labāk. Taču nereti pirms "nosūtīt" pogas uzspiešanas galvā jaucas simtiem domu, no kurām galvenā – vai mana vēstule izcelsies uz citu fona un paliks lasītājam atmiņā?

Saprotams, pieteikumam ir jābūt rakstītam labā valodā – arī tad, ja jaunajā darbā klaviatūras taustiņus vai pildspalvu vajadzēs izmantot vien retu reizi. Tas nozīmē, ka svarīgi ievērot gramatikas likumus un izmantot lietišķu, taču piesaistošu leksiku. Ja pieteikumu skaits ir liels, e-pasta saņēmējam nešķitīs vilinoši lasīt vairākas lappuses ar "aprakstu par sevi", tāpēc īsām un trāpīgām frāzēm var būt liels spēks.

Labā darba pieteikumā jānorāda ne tikai tas, ko darīji vai kur mācījies, bet – ko ar tavu palīdzību izdevies sasniegt vai izdarīt. Teju visi kandidāti norādīs, ka viņi ir uz panākumiem vērsti un ar augstu atbildības sajūtu (kas, protams, ir svarīgi), tāpēc vērts minēt kaut ko, kas varētu tevi nedaudz atšķirt no pārējiem.

Muļķīgas motivācijas vēstuļu kļūdas, kas pieļautas reālos pieteikumos un darba meklētājam liedz sasniegt panākumus, atradīsi te.

Taču turpinājumā, iedvesmojoties no "Time" pieaicināto ekspertu viedokļiem, iepazīstinām ar padomiem, kā uzrakstīt izcilu pieteikumu jaunai darbavietai, lai palielinātu savas iespējas ieņemt kāroto amatu.

Pieteikums atbilstoši jomai

Foto: Shutterstock

Pieteikuma formāts lielā mērā atkarīgs no vietas un amata, kurā vēlies strādāt. Ja vienā vietā formāls un perfekti pēc abām malām nolīdzināts pieteikums būs tieši laikā, radošajās sfērās to var uztvert kā neinteresantu un pārāk vienkāršu variantu. Laiks iet, tehnoloģijas attīstās un arī mēs tām līdzi. Pastāv iespēja gan izveidot interesantākus CV noformējumus, prezentācijas, video un tamlīdzīgi.

Citās jomās aizrauties ar radošumu, krāsām un fontiem nevajadzētu. Lai arī cik ļoti gribas CV ielikt savu personību un uz citu fona izcelties šādā veidā, ir darbi, kuru pieteikumos savas prasmes nepieciešams ietērpt interesantos vārdos – nevis košās bildēs.

Lai gan varētu šķist, ka motivācijas vēstules ir novecojušas, pieteikumu tāpat neviens nelasa – tikai apskata vārdu, uzvārdu un uzaicina uz interviju, tā gluži nebūs taisnība. Ir darba devēji, kas pat veic izpēti sociālajos tīklos. Kam viņi pievērš uzmanību, lasi šeit.

Atslēgas vārdu iekļaušana

Foto: Shutterstock

Lai gan ir reizes, kad jaunu darbinieku pieņem kolektīvā pēc viņa paša iniciatīvas (nav bijis publicēts sludinājums), lielākoties gan pieteikumi e-pasta kastītē krīt pēc īpaša uzsaukuma. Tāpēc viens no variantiem, kā likt tavai kandidatūrai jau kopš pieteikuma saņemšanas izcelties starp pārējiem, ir tajā iekļaut vārdus un īpašības, kas minētas visiem pieejamajā sludinājumā.

Vērts gan piebilst, ka noteikti nevajag baidīties, ja kāda no sludinājumā iekļautajām īpašībām vai prasmēm tev īsti neatbilst. Tur parasti tiek aprakstīts "ideālais darbinieks", taču jebkurai priekšniecībai ir skaidrs – katram ir savi plusi un mīnusi. Tāpat svarīgi apzināties, ka parasti pirmās prasmes un īpašības ir svarīgākās, un tām ir vērts pievērst lielāko uzmanību.

Ja uzņēmums meklē darbinieku, kuram nav svešs darbs specifiskā vidē, ar konkrētu tehnoloģiju vai cilvēkiem, viņiem acī iekrīt tieši tie pieteikumi, kuros tas uzsvērts un īsi arī paskaidrots. Tas nozīmē, ka vienādu darba pieteikumu izsūtīšana uz vairākām vietām, kuras meklē "projektu vadītāju", nav labākais variants. Laba un saistoša pieteikuma panākumu atslēga slēpjas detalizētā sludinājuma izpētē.

Profesionāļa ieteikumus, ko drīkst un ko aizliegts rakstīt motivācijas vēstulēs, ja nevēlies sabojāt iespaidu par sevi, lūko šeit.

Ko nozīmē – pārskatāms pieteikums?

Foto: Shutterstock

Ir grūti iekāpt cita kurpēs un saprast, kā tavu pieteikumu izlasīs uzņēmuma pārstāvis, kurš arī izlems, vai aicināt un interviju vai nē, tāpēc jācenšas pēc iespējas pieturēties pie vienkāršības un kodolīguma. Nekad nevar zināt, kurā brīdī tava ziņa tiks lasīta, vai to neiztraucēs kāds telefona zvans un uz kādas ierīces tas maz tiks atvērts (ja runa ir par elektronisku pieteikumu).

Pieteikuma sūtītājam iepriekš jāpārliecinās, kā izskatīsies viņa ziņa, kad to atvērs "otrā galā". Nepieciešams veikt izmēģinājumu, nosūtot ziņu sev vai kādam draugam un apskatot, vai to maz var atvērt, cik viss ir pārskatāms, acīm tīkams, labi salasāms un tamlīdzīgi. Labi noder aktīvu saišu pievienošana, piemēram, uz "LinkedIn" profilu. Nevajag aizmirst arī par tik vienkāršām, bet svarīgām lietām, kā izcēlumi pieteikumā un motivācijas vēstulē, lai acīm nepavērtos vienkārši milzīgs blāķis teksta.

Starp citu, ja piesakies darbam, kurā tev nav īpašas pieredzes, to ieteicams kompensēt ar pāris teikumu ievadu pirms paša pieteikuma. Norādi, kāpēc esi dzīvē kaut ko mainījusi, kāpēc uzskati, ka ieguvēja no tā būsi ne tikai tu, bet arī darba devējs, tādējādi dodot nelielu ieskatu tam, kas slēpjas aiz "sausajiem" faktiem.

Ja darba meklējumos nekādi nesokas, šeit vari iepazīties ar ieteikumiem, kā šādā situācijā rīkoties.

Uzņēmuma izpēte ir no svara

Lai saprastu, kā vislabāk pieteikumu rakstīt, vērts atvēlēt laiku padziļinātākai uzņēmuma izpētei. Ja uzņēmums ražo produktus, neizmantojot dzīvnieku izcelsmes izejvielas, svarīgi saprast, kas aiz tā slēpjas. Ja uzņēmumam konkrētas lietas piegādā vietējie ražotāji, arī tam var būt nozīme. Lai pieteikums izceltos starp pārējiem, kuri tikai centušies uzminēt, kādas ir uzņēmuma vērtības, tu vari to visu izlasīt mājaslapās, intervijās un tamlīdzīgi.

Tāpat noteikti vērts izcelt vērtības, kas tev un uzņēmumam ir kopīgas, piemēram, ja viņi iesaistās labdarības organizācijās, tavu pieredzi brīvprātīgo darbā būtu vērts piebilst. Ja viņiem ir komanda, kas regulāri piedalās maratonos un arī tev skriešana ir tuva sirdij, tas arī tevi var izcelt starp kandidātiem. Svarīgas ir ne tikai tavas profesionālās prasmes, bet arī spēja būt komandas spēlētājam un tajā labi iejusties.

Kā veiksmīgi uzsākt darba gaitas jaunā kolektīvā, ar kuru ik dienas būs jāpavada ilgas stundas, uzzini šajā rakstā.

Svaigs skats no malas un e-pasta adrese

Foto: Shutterstock

Lai arī cik reizes tu ar acīm pārietu pāri vai pārskatītu savu pieteikumu, ļoti iespējams, kādas nianses vairs nepamanīsi. Savu tekstu labot ir grūti – viss šķiet svarīgs un nozīmīgs, tādēļ ieteicams savu pieteikuma vēstuli ar pievienotajiem dokumentiem parādīt vēl kādam. Vislabāk cilvēkam, kurš kaut nedaudz ir saistīts ar jomu un iepriekš to nav redzējis.

Tāpat neaizmirsti, ka arī e-pasts veido iespaidu par tevi – "dzekins225" vai "trakule12" noteikti nebūs labākais variants, kuru izmantot, lai pieteiktos darbā. Vēl paturi prātā, ka vajadzētu izdomāt arī atmiņā paliekošu vārdu savienojumu, kas tiek ierakstīts sadaļā "Temats" (šī ailīte bieži apzīmēta ar vārdu "subject" angļu valodā). Daudziem uzņēmumiem ir speciāla personāla atlases daļa, tāpēc raksti tieši viņiem, nevis kopējā e-pastā, kur lielāka iespēja, ka vēstule pazudīs jūklī.

Par vēl citiem vērtīgiem ieteikumiem, kā izcelties starp kandidātiem, lasi šeit.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!