Mūžam 'caura' galva. Kas liecina, ka nerūpējies par sevi gana labi
Foto: Shutterstock

Mēs dzīvojam laikā, kad steigties un tiekties pēc jauniem panākumiem ir norma, kas nereti pat tiek idealizēta. Šajā nemitīgajā skrējienā nereti nākas aizmirst par savu veselību un labsajūtu, kam ilgtermiņā, protams, var būt negatīvas sekas. Kādiem brīdinājuma signāliem jāpievērš uzmanība? Par to raksta turpinājumā.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Esi aizmāršīga

Pēc tam, kad esi šķietami izgulējusies, tu dodies savās ikdienas darīšanās, līdz atskārt, ka esi aizmirsusi maku. Nenovel savu aizmāršību vien uz vecumu, teic kardiologs Martins Blūms. Aizmāršību var izraisīt arī slikts miegs un stress, tomēr dažkārt tā var liecināt arī par nopietnākām problēmām, piemēram, hormonu nelīdzsvarotību, kas var radīt kognitīvas problēmas, raksta "The Healthy". Īpaši sievietēm aizmāršība var būt pazīme, ka vairogdziedzeris nestrādā tā, kā tam vajadzētu. "Šādā situācijā apsver domu uztaisīt visaptverošas asins analīzes, kurās noteikt arī hormonu darbību, biomarķierus, kā arī veikt vairodziedzera testu, lai izmērītu ne tikai vairogdziedzera hormonus, bet arī iespējamās antivielas, kas varētu palīdzēt atklāt aizmāršības iemeslus," viņš skaidro.

Tā kā zarnu mikrobioma var būtiski ietekmēt visa ķermeņa darbību, veselīga ēšana arī varētu dot lielāku skaidrību un spēju kocentrēties. "Lielākā daļa pacientu ir pārsteigti par to, cik liela saikne ir starp veselīgu gremošanas sistēmu un kognitīvajām funkcijām. Cilvēki stāsta, ka spēj reaģēt ātrāk un veikt dažādus darbus, uzlabojas koncentrācija, kā arī atmiņa," atklāj Blūms. Viens no variantiem, kā līdzsvarot sauv mikrobiomu – ēd vairāk probiotiķu.

Tev ir zema dzimumtieksme

Stress darbā un privātajā dzīvē, kā arī ilgstošas attiecības, protams, var dzimumtieksmi pazemināt. Libido dzīves laikā mainās, tomēr, ja tev nekad nav vēlmes nodarboties seksu, iespējams, ka pie vainas ir tavi hormoni, stāsta Blūms. Šādā gadījumā vislabāk ir vērsties pie sava ārsta, lai veiktu testus, kuri atklāj datus par hormoniem, piemēram, testosteronu, estradiolu, estriolu, progesteronu un daudziem citiem. Hormonu nelīdzsvarotība var būt saistīta arī ar nopietnākām problēmām, piemēram, hronisku nogurumu, depresiju, svara pieaugumu un pat sirdsdarbības traucējumiem. "Hormonu tests darbosies kā ceļvedis, un visbiežāk tas spēj atklāt problēmas cēloņus," teic Blūms.

Tu esi ļoti saspringta

Neatkarīgi no tā, vai stress ir saistīts ar darbu, ģimeni, attiecībām vai vispārējām rūpēm par pasauli, kurā dzīvojam, tas var ietekmēt veselību. Stresa hormons kortizols var ilgstoši palikt paaugstināts, atklāj Blūms. "Ja kortizola līmenis nav līdzsvarā, tas var likt justies satrauktam, nomāktam, mazināt libido, kā arī pašvērtējumu. Augsts kortizola līmenis arīdzan var izraisīt ķermeņa tauku un iekaisumu palielināšanos, kas savukārt rada neapmierinātību, samazinātu enerģiju un vispārējo labsajūtu." Ja saproti, ka stress ir tavu problēmu pamatā, laiks veltīt vismaz dienu tikai un vienīgi atpūtai. Stresu var pārvaldīt un novērst ar pareizo atbalstu, līdz ar to – negaidi, kamēr ir par vēlu.

Tu allaž esi miegaina

Labai veselībai svarīga ir ne tikai pareiza ēšana un regulāra vingrošana, bet arī kvalitatīvs miegs. Tāpēc – ja jūti, ka jau ilgstoši nevari iemigt vai nakts laikā bieži mosties –, konsultējies ar savu ārstu, iesaka Blūms. Iespējams, tev ir miega apnoja – miega traucējumi, kuru ietekmē periodiski noslēdzas elpceļi un tādējādi izjauc miega ciklu. Šis sindroms ir arīdzan saistīts ar paaugstinātu asinsspiedienu, svara pieaugumu un dažādām sirds slimībām. Miegam ir liela nozīme arī bioloģiskā pulksteņa iestatīšanā, skaidro Blūms. "Ideālajā scenārijā vajadzētu būt brīnišķīgam miega režīmam. Kad mēs novecojam, daži no iekšējiem hormonu līmeņiem kļūst nelīdzsvaroti, kas savukārt izraisa domino efektu dažādām problēmām, tostarp sliktu miegu."

Mūžam 'caura' galva. Kas liecina, ka nerūpējies par sevi gana labi
Foto: Shutterstock

Tu bieži piedzīvo muskuļu raustīšanos

Ja lielāko dienas daļu pavadi, sēžot pie datora vai televizora, iespējams, nepievērs uzmanību ikdienišķajiem krampjiem vai diskomfortam muskuļos. Tomēr, kā skaidro medicīnas speciālists Eidonis Mikezs, biežas spazmas muskuļos var liecināt par zemu magnija līmeni, kas laika gaitā var radīt virkni problēmu. "Tas var izraisīt sirds aritmijas risku," viņš piebilst. Lai izvairītos no šādām problēmām, pacenties uzturā iekļaut produktus, kas ir bagātīgi ar magniju, piemēram, mandeles, ķirbju sēklas un banānus.

Tu izjūti tirpoņu rokās un kājās

Dažreiz nelielām tirpiņām nav ne vainas, tomēr, ja pamani, ka rokas un kājas regulāri tirpst, iespējams, tev ir B12 vitamīna deficīts. To neārstējot, var veidoties anēmija. Tieši tāpēc – savā ēdienkartē iekļauj tādus pārtikas produktus kā olas, gaļu un piena produktus (B12 vitamīns parasti ir atrodams tikai dzīvnieku izcelsmes produktos).

Tev ir ļoti sausa āda

Dažādas ādas problēmas parasti saasinās aukstā laikā. Ļoti iespējams, skarbie laikapstākļi ir iemesls tavām problēmām, tomēr tik un tā ir ieteicams sekot līdzi brīdinājuma signāliem. Piemēram, ja novēro, ka uz ādas parādās niezoši, pārslveida plankumi, iespējams, uzturā trūkst produktu ar tauku saturu. Līdz ar to – mēģini baudīt maltītes, kurās ir avokado, valrieksti, olīvas un citi produkti ar veselīgajiem taukiem.

Tev ir akne

Lai gan akne visbiežāk ir ģenētisks vai hormonāls stāvoklis, ir vairāki faktori, kas var veicināt pūtīšu veidošanos, stāsta dermatologs Džošuā Zeicners. "Arī stress var radīt uzliesmojumu," viņš teic. "Ir skaidri dokumentēts, ka stress darbā vai skolas laikā ir saistīts ar pūtīšu pasliktināšanos. Savukārt, kad guli, kortizola līmenis dabiski pazeminās." Starp citiem vaininiekiem ir arī produkti, kuros ir pārāk daudz cukura vai cietes, kas izraisa paaugstinātu cukura līmeni asinīs. Arī piena produkti var radīt nevēlamus uzliesmojumus.

Tags

Veselīgs dzīvesveids Garīgā veselība
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form