Nokrāsoja pusi sejas, piedzirdīja un piespieda noformēt kredītu - cilvēkus satrauc melīgi tirgoņi
Foto: Shutterstock

Mūsdienās arvien lielāku popularitāti gūst dažādu preču un pakalpojumu pārdošana, potenciālos klientus uzaicinot uz tikšanos klātienē, kur tiek demonstrētas to priekšrocības, sniegtas testēšanas iespējas, kā arī piedāvāts kāroto pirkumu veikt nekavējoties, protams, par īpaši izdevīgu cenu vai pat slēdzot līgumu par līzinga iespējām.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Tā rezultātā patērētājiem gan nākas ciest savas bezatbildības dēļ, jo mirkļa impulsā iegādātā lieta nebūt nav vajadzīga, turklāt tās cena nereti ir mērāma pat tūkstošos eiro, kas krietni pārsniedz pircēja finansiālās robežas.

Kā izrādās, pēdējā gada laikā no šādas komercprakses ir cietusi virkne patērētāju. Saņemot kādas lasītājas vēstuli ar brīdinājumu par kāda skaistumkopšanas salona darbību, nolēmām sazināties ar Patērētāju tiesību aizsardzības centru (PTAC), kā arī apkopot līdzīgus gadījumus un uzzināt, kā pircējam rīkoties, ja paša neapdomības dēļ noslēgts līgums par kredītsaistībām, ko nemaz nav iespējams atļauties.

"Labdien! Vēlos vērst jūsu uzmanību uz atsevišķu "skaistumkopšanas salonu" agresīvajām darbībām, kuru rezultātā sievietes tiek pakļautas ārkārtīgi lielam psiholoģiskam spiedienam un pazemojumam.

Uzaicinot viņas uz bezmaksas konsultāciju, uzņēmuma pārstāvji burtiski piespiež iegādāties apšaubāmas kvalitātes produktus un pakalpojumus 2400 līdz 3600 eiro vērtībā, uzņemoties kredītsaistības. Ko šādā situācijā iesākt "cietušajiem" un vai uzņēmuma piekoptā komercprakse ir likumīga?" vēstulē jautā Sandra*.

Kā portālu "Delfi" informē PTAC pārstāvji, pērnā gada nogalē un šī gada sākumā ir saņemtas 12 sūdzības par vēstulē minētā komersanta un citu tā nozares pārstāvju darbībām, patērētājiem paužot nosodījumu par metodēm, pēc kurām uzņēmumi darbojas, kā arī interesējoties, vai slēgtos līgumus par kredītsaistību uzņemšanos ir iespējams lauzt.

"Šādos gadījumos sazināmies ar komersantu, un uz brīvprātīgas vienošanās pamata cilvēkiem, kuri iegādājušies tā piedāvātās preces vai pakalpojumus, nespējot tos atļauties, tomēr tiek ļauts no saistībām atkāpties, preci atdodot.

Šai sakarā gan esam sākuši izvērtēt minēto komercpraksi, balstoties sūdzībās par negodprātīgu rīcību un tirgošanās, kā arī pārliecināšanas metodēm, bet, tā kā apstākļu izvērtēšana vēl ir procesā, konkrētu informāciju par to, vai uzņēmumu metodes ir pretlikumīgas, šobrīd sniegt nevaram. Komersanti ir mūsu uzmanības lokā, un, tiklīdz būs sagatavots slēdziens par to darbības novērtējumu, patērētāji tiks informēti," sola PTAC pārstāvji.

Lai sevi pasargātu, patērētājiem tiek ieteikts rūpīgi izvērtēt savas finanšu iespējas, kā arī neaizmirst, ka komersantiem nav tiesību uzspiest vai pierunāšanas veidā pamudināt iegādāties sevis piedāvātās preces vai pakalpojumus. Gala lēmumu pieņem pats potenciālais klients, parakstot līgumu par kredītsaistību uzņemšanos vai preces tūlītēju iegādi.

"Aicinām patērētājus atcerēties, ka, ja prece vai pakalpojums tiek iegādāti pastāvīgā tirdzniecības vietā, nevis komersantam esot izbraukuma prezentācijās, iespēju atkāpties no parakstītā līguma, atdodot iegādātās preces, nav.

Citādi ir situācijā, ja darījums nenotiek pastāvīgajā tirdzniecības vietā, bet gan, piemēram, īrētās telpās vai apciemojot potenciālos klientus darbavietās, sniedzot prezentācijas un paraugdemonstrējumus. Šādā situācijā komersanta pienākums ir klientu nekavējoties informēt, ka līgumu iespējams lauzt 14 dienu laikā, gadījumā, ja pircējs tomēr pārdomā," uzsver PTAC.

Turpinājumā apkopoti lasītāju neparastākie stāsti par gadījumiem, kad pircēji uzņēmušies kredītsaistības pret savu gribu, esot alkohola iespaidā vai nespējot pretoties komersantu pārliecināšanas spējām un tirgošanās metodēm.

"Pirms gadiem 15 biju vakariņās, kuras, kā izrādās, tiek rīkotas joprojām. Tu uzēd, tev savukārt pēc maltītes tiek prezentētas dažādas preces. Tā nu mana kursa biedrene jautrības labad pievienojās, cerot paēst un iedzert vīnu, bet rezultātā uz nomaksu iegādājās vilnas segu un spilvenus, pati nesaprotot, kāpēc," Andris.

"Mana ome pēc šādas prezentācijas nopirka putekļu sūcēju par tūkstoti, jo tas taču esot tik labs! Tā nu tas tagad stāv skapī, protams, neizmantots," Vita.

"Mana draudzene kādā no prezentācijām pārāk aizrāvās ar alkoholiskajiem dzērieniem, beigu beigās nopērkot atvāžamu masāžas krēslu. Krēslu vēlāk atdeva atpakaļ, taču līgums bija tāds, ka meitenes māte vēl vairākus gadus maksāja kredītu par lietošanā neesošu preci. Pati vaininiece savukārt aizbrauca uz ārzemēm," Aiga.

"Kolēģe aizgāja uz skaistuma procedūras prezentāciju, Vissmieklīgākais bija tas, ka puse sejas viņai bija uzkrāsota, bet otra – ne. Tiklīdz uzņēmuma pārstāvji uzzināja, ka viņa netaisās ne par ko maksāt, tā pateica, lai dodas projām. Tā nu viņa tādā skatā arī ieradās uz darbu – viena puse sejai tāda, otra – tāda," Rita.

"Arī man ir bijusi tā laime paviesoties kosmētikas prezentācijā, kas tika nosaukta par kosmetologa konsultāciju. Mani centās pierunāt par 3000 eiro iegādāties kaut kādu smiņķu kaudzīti, jāatzīst, visai agresīvā veidā. Lai no viņiem tiktu vaļā, sastāstīju, ka no visiem šiem superkrēmiem sūrst āda, laikam ir alerģija. Uz visiem iepriekšējiem argumentiem ar normālu "Nē" viņi vienkārši nereaģēja.

Kad pateicu, ka pilnīgi noteikti neko nepirkšu (arī ne kredītā, ko, protams, varēja uz vietas nokārtot), kosmetoloģe apraudājās, sakot, ka kaut kā taču jāpabaro bērni, savukārt menedžere tik un tā nebeidza vien slavināt šo superproduktu efektivitāti," Elita.

*Šeit un rakstā turpmāk vārdi mainīti.

Tags

PTAC
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form