Foto: AP/Scanpix/LETA

"Mode aiziet, bet stils paliek," reiz teikusi slavenā "Chanel" modes nama radītāja Gabriela Šanele. Kopš 80. gadiem viņas iesākto citā manierē turpina radošais direktors Karls Lāgerfelds, kas balstās modes nama vērtībās, pārvēršot klasiskās lietas svaigās stila izpausmēs. Viņš sadarbojas ar pasaules mēroga modelēm un zvaigznēm, kas modes pavēlniekiem un entuziastiem nodod arvien jaunas inovācijas un stila tendences.

Vēstures elpa jeb slavenā modes nama rašanās stāsts

Pasaulē cienītais modes nams pārstāv ne tikai augsto modi, bet arī "ready to wear" jeb apģērbu no "mēles", ko var valkāt arī ikdienā, kā arī vairākas citas jomas. Vēsturiski nama tradīcija aizsākusies, pateicoties Gabrielai Šanelei (Gabriella Chanel) un viņas vārdam. Viņa dzimusi Francijā 1883. gadā pieticīgā ģimenē. Šaneles iesauka bijusi Koko (Coco), kas vēl joprojām tiek izmantota, piemēram, jaunāko smaržu nosaukumos.

Gabriela Šanele ir slavena ar sava modes nama radīšanu, tomēr sievietes viņai var pateikties arī par atteikšanos no neērtās korsetes. Tāpat Šanele apģērbu padarījusi vieglāk valkājamu – to mēdz dēvēt par vienkāršu, bet ar šika piedevu. Pat pēc savas nāves 1971. gadā izslavētā modes pasaules noteicēja ietekmē stila tendences un bauda visas pasaules respektu. Viņai bijuši savam laikam salīdzinoši īsi mati, sarkanas lūpas, kā arī maniere runāt ļoti strauji.

View this post on Instagram

A post shared by CHANEL (@chanelofficial) on Jul 28, 2018 at 9:01am PDT

Jāpiemin, ka Šanele modes pasaulē ienāca 20. gadsimta sākumā ar īpaša dizaina cepurēm. Viņas darinājumi izcēlās uz tā laika lielo, graciozo un detaļām bagāto galvassegu fona. Cepures viņas pašas veikalā tika gatavotas ar "Chanel Modes" nosaukumu – tās bija krietni mazākas un ērtākas, salīdzinot ar savām priekštecēm. Ap 1910. gadu Šanele radīja arī kleitas, kas ar savu vienkāršību un eleganci piestāvēja Parīzes dāmām un radīja īstenu sensāciju pilsētā.

Savukārt 1913. gadā dizainere atvēra savu veikalu Francijas pilsētā Dovilā. Ap to laiku viņa radīja arī pirmo sporta apģērbu kolekciju un džersijas apģērbus. Šanele būtiski mainīja sievietes attieksmi pret apģērbu un ķermeni – tā bija sensācija. Kā norāda filozofijas profesors un žurnālists Hjū Rojers (Hugues Royer), Koko Šanele ir Francijai ļoti svarīga sieviete. "Viņa bija sieviete, kas atbrīvoja citas. Viņa iedeva tām varu sievišķīgā veidā," stāsta profesors.

Jau 1915. gadā ietekmīgā sieviete atvēra pirmo modes namu Francijas pilsētā Biaricā. Savukārt trīs gadus vēlāk viņa izvēlējās paplašināt Parīzes centra veikalu Kambona ielā 31 par īstenu modes meku, kur plašās telpās visā šīs adreses mājā iekārtoja vēl šobrīd populāro un ar "Chanel" zīmolu atpazīstamo namu.

Karls Lāgerfelds – nemainīgs radošais direktors jau 35 gadus

Foto: AFP/Scanpix/LETA

Modes namu "sejas" ir radošie direktori, kas atbild par jaunākajām apģērbu kolekcijām. Kopš 1983. gada šo darbu veic kolorītais modes dizainers Karls Lāgerfelds (Karl Lagerfeld), kurš kā radošais direktors atbild par visu "Chanel" augsto modi, kā arī "ready to wear" un aksesuāru kolekcijām.

Interesanti, ka Gabrielas jeb Koko Šaneles modes namu Parīzes centrā vēl joprojām izmanto kā veikalu – tas atrodas ēkas pirmajā stāvā. Savukārt bēniņos iekārtotas augstās modes tērpu darbnīcas, kurās vēl joprojām atrodas 100 šujmašīnas labā darba kārtībā. Tāpat slavenajā mājā iekārtota Lāgerfelda studija.

2012. gadā izdevuma "Vogue Paris" radošā direktore un redaktore Karīna Roitfelde (Carine Toitfeld) "gaismā izcēla" mazo, melno žaketi, izdodot grāmatu un veidojot foto izstādi ar nosaukumu "The Little Black Jacket". Attēlos redzami sabiedrībā pazīstami cilvēki, piemēram, aktrise Vanesa Paradī un reperis Kenje Vests, tērpušies izslavētajā žaketē.

View this post on Instagram

A post shared by CHANEL (@chanelofficial) on Jul 3, 2018 at 11:27am PDT

Karls Lāgerfelds, kurš 10. septembrī nosvinēja 85. dzimšanas dienu, ir spējis nosargāt "Chanel" modes nama un tā aizsācējas Gabrielas Šaneles vērtības un eleganto šiku. Viņa radošā darbība ir ļāvusi zīmolam attīstīties un sasniegt arvien jaunas virsotnes. Slavenajos modes kolekcijas šovos viņš ar savu radošo izdomu skatītājus vienmēr no jauna pārsteidz, piemēram, 2014. gadā skate notika, iedvesmojoties no pārtikas veikala.

Par spīti Lāgerfelda cienījamam vecumam, 2016. gadā klīda baumas, ka viņš gatavojas atkāpties no atbildīgā amata. Tomēr modes dizainers norādījis, ka pārstās strādāt tikai tad, kad būs miris. Viņš vēl joprojām fotografē visas modes kampaņas, un nekas neliecina par vēlmi doties pelnītā atpūtā.

'Chanel' pazīstamākās preces, kas apgrieza kājām gaisā modes un dzīvesstila pasauli

Foto: AP/Scanpix/LETA

Sākot ar Gabrielu Šaneli, kas radīja izsmalcināto modes namu, un beidzot ar radošo direktoru Karlu Lāgerfeldu, zīmols ir ietekmējis stila un modes tendences jau desmitiem gadu. Tāpat ir radītas lietas, apģērbi un dzīvesstila elementi, kas asociējas tikai ar "Chanel". Piemēram, smaržas "Chanel No 5", tvīda kostīmi, mazā, melnā vakarkleita, kurpes divos toņos un citas lietas.

Reizēm cilvēki netic, ka slavenās smaržas "Chanel No 5" ir gandrīz simt gadus vecas un pieejamas kopš 1921. gada. Tās vēl joprojām ir nopērkamas veikalos un tiek dēvētas par izsmalcinātu dāmu labāko izvēli. Smaržas tiek asociētas ar īstenas sievišķības paraugu, savukārt tās radīja parfimērs Ernests Bo (Ernest Beaux).

View this post on Instagram

A post shared by CHANEL (@chanelofficial) on Jul 4, 2017 at 9:13am PDT

Tvīda audumu modes dizainere iepazina 1924. gadā, kad devās ceļojumā uz Skotiju. Raupjais vīrišķās faktūras audums uzrunāja Šaneli, un vēlāk viņa radīja tvīda apģērbus. Slavenākie no tiem ir auduma kostīmi, kuri šobrīd pieejami ne tikai pelēcīgās krāsās, bet arī rozā un sarkanos toņos. Tvīda kostīmus vairs neizvēlas tikai vecāka gadagājuma sievietes, bet arī jaunākas, dēvējot to par klasisku izvēli.

Savukārt 1926. gadā Šanele radīja leģendāro mazo, melno vakarkleitu, kas tiek uzskatīta par klasiku, kam noteikti jābūt katras sievietes skapī. Kleitas vienkāršība bija panākumu atslēga, kas burtiski radīja revolūciju modes pasaulē. Pat pēc teju simt gadiem pazīstamākie stilisti iesaka šo tērpu, kas vienmēr būs modē.

2014. gada Oskara balvas pasniegšanas ceremonijā aktrise Džesika Bīla uz sarkanā paklāja parādījās simts tūkstošu vērtā kleitā, ko bija radījis slavenais "Chanel" modes nams. Vienkāršā, bet izsmalcinātā un elegantā vakarkleita parādīja modes pasaules spožumu un žilbinošo ietekmi.

Košākās zīmola personas un skaļākie pēdējā laika skandāli

Foto: Reuters/Scanpix/LETA

Ne tikai reklāmas kampaņās, bet arī modes šovos "Chanel" zīmols var lepoties ar bagātīgu slavenību un modeļu sarakstu. Nereti šīs personības tiek dēvētas pat par iedvesmas mūzām. Piemēram, aktrises Keira Naitlija, Nikola Kidmena, Odrija Tatū, Kristena Stjuarte, Bleika Laivlija un Džuliana Mūra, modeles Kara Delevinja un Keita Mosa, kā arī mūzikas producents un dziedātājs Farels Viljams.

Tomēr "Chanel" spožumu aizēno vairāki skandāli, kas saistīti ar plaģiātismu vai nesamērīgi augstu cenu. Plaģiātisms tādā radošā jomā kā mode ir diezgan bieži sastopama parādība. 2015. gadā "Chanel" tika norādīts uz zīmola džempera neparastu līdzību ar kādas Skotijas dizaineres produktu. Viens no modes nama darbiniekiem no Matijas Ventrilonas (Mati Ventrillon) bija iegādājies apģērbu, kas vēlāk parādījās kā "Chanel" zīmola apģērbs.

View this post on Instagram

A post shared by CHANEL (@chanelofficial) on Mar 6, 2018 at 1:16am PST

Pēc plaģiātisma skandāla modes nams nāca klajā ar paziņojumu, ka visos komunikācijas materiālos un rīkos tiks norādīts dizaineres vārds un uzvārds, kura iedvesmojusi apģērba tapšanā.

Savukārt 2017. gadā cilvēki pauda sašutumu par ārkārtīgi dārgu bumerangu, kas maksājis aptuveni 2000 dolāru. Tracis radies tādēļ, ka zīmols būtībā piesavinājies kultūras artefaktu un par to prasījis īpaši augstu samaksu.

Bez pārpratumiem nav pagājis arī šis gads. Pavasarī modes nams saņēma pārmetumu gūzmu par skatē izmantotiem nocirstiem kokiem. Kā ierasts, pavasarī modes nami izrāda nākamās sezonas modi. Konkrētajā šovā radošais direktors bija iecerējis grandiozajā hallē "Grand Palais" ienest īstenu rudeni ar kokiem un lapām. Vides aizstāvji protestēja, ka pasaules zīmols izvēlējies nocirst kokus un izmantot tos tikai pāris stundu modes šovam.

Rakstā izmantota informācija no portāliem "Vogue", "The Guardian", "Chanel", "Harper's Bazaar", "Marie Claire", "W Magazine", "The New York Times", "Independent", "The Times", "Telegraph".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!