Vasaras laikā mājās ir grūti nosēdēt – gribas kustēties, peldēties un, protams, sauļoties. Šogad vasariņa pie mums Latvijā nemaz nav tik jauka, kā gaidījām un tomēr – tev vēl ir atlicis augusts, lai izmantotu visas priekšrocības, kuras dod vasaras periods.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma
Vasara - pikniku laiks

Pats galvenais, ko vasarā var atļauties – pieēsties svaigas ogas, augļus un dārzeņus, kas izauguši tepat pie mums. Tie ne tikai nav apstrādāti ar dažādām ķimikālijām ilgākai uzglabāšanai un transportēšanai, bet ir arī “tuvāki” tavam organismam, nekā ievestie. Tavs organisms vieglāk uzņem no tiem dažādus vitamīnus, minerālvielas un citas vitāli nepieciešamās vielas.

Vienīgi atceries, ka vislabāk lietot svaigus, termiski neapstrādātus augļus un dārzeņus. Gatavojot maltītes, centies arī izvairīties no krējuma un majonēzēm, labāk aizvieto tos ar nelielu daudzumu augu eļļas.

Runājot par gaļas ēdieniem, gribas atcerēties mūsu tālos senčus – viņi vasarā gaļu tikpat kā neēda, pārtika no zaļumiem (laukos vasaras vidū lopus parasti nekauj – lopiem barība lēta, lai labāk nobarojas), bet nevarētu manīt, ka tādēļ viņiem pietrūktu spēka ikdienas darbus paveikt! Ja tu vispār nevari iztikt bez gaļas, tad centies ēst liesu (labāk liellopu) gaļu, vārītu vai sautētu, bez mērcēm un kečupiem.

Neaizmirsti ievērot ūdens režīmu! Vasarā sevišķi svarīgi ir izdzert ne mazāk kā 2 l ūdens pa dienu. Bet, ja tu regulāri dzer tēju, kafiju, alkoholiskos dzērienus un gāzēto minerālūdeni (arī gāzētās limonādes), tad savam uzturam tev jāpievieno vismaz pa vienai glāzei ūdens uz katru tasi kafijas, tējas vai vīna glāzi!

Saules starus ķerot

Saulīte šogad nav mūs lutinājusi, bet priekšā vēl ir viens vasaras mēnesis, un cerība uz karstām dienām vēl paliek. Neatkarīgi no tā, vai tu sauļosies mūsu ziemeļu saulītē, vai apceļojot dienvidu zemes, tev jābūt ļoti piesardzīgai, jo arī mākoņainā dienā āda var apdegt. Sevišķi piesardzīgai tev jābūt, ja:

  • Kāds no radiniekiem slimojis ar melanomu;
  • Tava āda ir ļoti gaiša, viegli apdeg, rudi vai gaiši mati un acis;
  • Uz tava ķermeņa ir daudz dzimumzīmju un pigmenta plankumu;
  • Bērnībā ir bijuši nopietni saules apdegumi.

Ja tomēr tev ļoti patīk sauļoties un tu negribi atteikties no sauļošanās, tad savam uzturam pievieno vairāk zivju ēdienu un svaigu burkānu sulu. Nesen tika atklāts, ka treknās zivis satur ļoti daudz specifisko skābju, kuras iedarbojas kā savdabīga barjera UV-stariem. Ar A vitamīnu bagāta burkānu sula pasargā ādu no kolagēna iziršanas un palīdz atjaunot ādas elastīgumu.

Tomēr zivju ēdienu un burkānu sulas cienītājiem nevajadzētu paļauties tikai uz organisma iekšējām rezervēm – nepieciešams lietot arī speciālos pretapdeguma kremus. Katru dienu lieto E un C vitamīnus, arī cinku – ar tiem ir bagāti dārzeņi, pākšaugi, piens, zivis, mežrozīšu augļi, upenes.

Ja āda tomēr ir apdegusi, sākumā uztaisi sev siltu vannu, pievienojot ūdenim kumelīšu un lavandas eļļas – pa 10 pilieniem, paguli vannā 10 minūtes, pēc tam nosusini ādu un iezied ar mitrinošu krēmu. Sevišķi apdegušas vietas iezied ar alvejas gelu, kas satur E un A vitamīnus. Ja uz ādas ir parādījušies ūdeņaini bumbuļi – izmanto kliņģerīšu ziedi, kuru var nopirkt aptiekā un nēsāt līdzi mugursomā, ja dodies ceļojumos uz dienvidu zemēm.

Bet labāk atceries, ka viss ir labs tikai mēra robežās un nevajag gulēt saulē vairākas stundas lai noskaidrotu – cik izturīga ir tava āda. Vasara pie mums ir tik īsa – centies lietderīgi izmantot katru brīdi, sagatavojot savu organismu garai ziemai!

Šis ir reklāmraksts.

Ja tev ir jautājumi par veselības uzlabošanu un svara kontroli, tu vari tos uzdot pa mob. tālr. 9 232 527, vai rakstot uz e-mail: shienoka@hotmail.com , Lolitai Šijenokai, veselības un svara kontroles konsultantei.

Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form