Kā liecina pētījumi, garšas īpašības vairumam ļaužu ir galvenais kritērijs pārtikas produktu izvēlē. 10000 garšas kārpiņu mutē uztur svarīgu saikni starp mūsu organismu un ārpasauli. Izbaudi ēdiena garšu un tu gūsi sāta sajūtu no mazāka pārtikas daudzuma.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma
Pirmais ēdiena kumoss mutē izraisa spēcīgu garšas kārpiņu kairinājumu, kas pakāpeniski samazinās ēšanas laikā. Ja tavs prāts ēšanas laikā ir nodarbināts ar ko citu, tu nespēj pilnībā uztvert un izbaudīt ēdiena garšu. Piemēram, ja ēdot tu skaties televizoru, strādā, runā pa telefonu, esi pie stūres utt., pēc maltītes tev joprojām būs sajūta, ka līdz pilnīgai sāta sajūtai kaut kas pietrūkst.

Ēdienreizes laikā vēl darot citas lietas, pastāv iespēja, ka tu pilnībā neizbaudīsi ēdienu un nejutīsies psiholoģiski apmierināta ar maltīti, jo nebūs kārtīgi izbaudītas ēdiena garšas nianses. Rezultātā, tu apēdīsi vairāk, nekā vēderam nepieciešams un vēlāk, pat nejūtot īpašu izsalkumu, meklēsi kārumus, lai izdabātu savām neapmierinātajām garšas kārpiņām.

Pievērs uzmanību arī ēšanas ātrumam. Steigā rijot kumosus un kārtīgi tos nesakošļājot, garšas uztvere ātri “sajūk”, un vēders nepagūst smadzenēm paziņot, ka ir gana ēsts, tādēļ maltīte beidzas ar nepatīkamu pārēšanās sajūtu. Dažreiz arī jūtoties nedaudz vainīga par kārtējo tortes gabalu, tu to notiesā ātri vien, lai tiktu vaļā no pierādījumiem! Tomēr lielāka jēga no ēdiena (arī no kūkas) būs tad, ja tu to izbaudīsi lēnām.

    Ja tu esi paradusi ēst steigā, iemācies novērtēt ēdiena garšu un palēnināt ēšanas tempu sekojoši:

  • Ēdot nepievērs uzmanību blakuslietām. Mierīgas sarunas ar galda biedriem, degošas sveces un maiga mūzika uzlabo garšas uztveri. Nav vēlams vienlaicīgi ēst un skatīties televizoru, tādēļ mājās izslēdz to, lai baudītu ēšanas priekus pat tad, ja esi vienatnē. Arī, kamēr tu mielojies ar kādu uzkodu vai nelielu cienastu, pievērs uzmanību tikai ēdienam.
  • Piebremzē roku kustības, kad kumosi ceļo no šķīvja uz muti. Lai varētu izbaudīt ēdiena aromātu, koncentrējoties uz katru kumosu – tā garšu, izskatu, smaržu un izjūti prieku, ko gūsti no garšas niansēm. Ēd lēnām, maltītes vidū noliec malā dakšiņu (vai karoti) un pacel acis no šķīvja uz pusminūti, lai izjustu labsajūtu, ko sagādā ēdiens.
  • Pārstāj ēst, kad jūti sātu, nevis tad, kad jāpalaiž vaļīgāk josta. Pievērs uzmanību sāta sajūtas signāliem un labsajūtai, kad ir pietiekoši daudz ēsts. Kārtīgi ēst nenozīmē – pārēsties.
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form