Foto: Privātais arhīvs
Vēl viens apņēmīgs cilvēks, vēl viens lielisks pašmāju zīmols. Šoreiz par to, kā radies zīmols "Malvine.lv", kāda ir tā ideja un par cīņu mežonīgajos modes džungļos.

Malvīne Mennika, kura sākotnēji sevi meklējusi sociālo zinātņu pasaulē un ieguvusi tur arī maģistra grādu, sapratusi, ka nebūs sevišķi laimīga, ja ies klasisko sociālo zinātņu absolventa ceļu. Tomēr pavadītie gadi universitātē nav bijuši veltīgi – iegūtās zināšanas, spēja kritiski vērtēt pasaulē svarīgus notikumus, kā arī saskatīt dažādas likumsakarības ir daļa no tagadējās dzīves, kurā viņa izpauž visu savu sakāmo rotu un apģērbu dizainu veidošanā.

Malvīnes luteklis un acuraugs – zīmols "Malvine.lv" – radies pirms sešiem gadiem, kad dzīves apstākļi bija sakrituši tā, ka bijusi iespēja "restartēt" savu karjeras ceļu. Kā atzīst pati dizainere, viņa vēlas radīt rotas un apģērbu, kas aicinātu cilvēkus domāt – gan par visu apkārt notiekošo, gan savu dzīvi, jo aksesuāros parasti atspoguļoti dažādi simboli, kas stāsta katrs savu stāstu.

Darinājumi un to paustā nozīme

"Malvine.lv" produkciju varētu iedalīt trīs kategorijās – rotas, apģērbi un unisex līnija jeb lietas/apģērbs, kas piemērots abiem dzimumiem. Rotas ietver vēl trīs apakšgrupas – sezonālās, ikdienas un svētku. Kā jau vienmēr, kolekcijām ir vienots koncepts, viens skaidrs ziņojums. Kā stāsta Malvīne, viņas zīmols rada produktus cilvēkiem, kuri vēlas ar savu izskatu – aksesuāriem un apģērbu – pastāstīt par savu dzīves filozofiju.

Apģērbs pārsvarā tiek veidots sievietēm, un galvenais apģērbu līnijas produkts ir kleitas, bet, kā esot pierādījies piedaloties Tallinas Mūzikas nedēļas Dizaina tirgū, piemēram, džemperkleitas ir apģērbs, ko labprāt ģērbj arī vīrieši. Tāpat arī otra zīmola "odziņa" ir džemperi, kas piemēroti abiem dzimumiem. Malvīne atklāj: "Vēlos pārkāpt esošajam priekšstatam par to, kas jāvelk mugurā sievietei, bet kas – vīrietim. Domāju, ka sievišķība un vīrišķība ir mūsu katra sajūta un nevienam īsti nav tiesību pateikt, kas ir sievišķīgi, bet kas – vīrišķīgi. Ticu, ka katra stils ir pilnīgi individuāls, un gribu dot apģērbu tiem, kas vēlas sev ērtumu un būt pamanāmi."

Tā kā Malvīnei ir pārliecība, ka dzimums nedefinē tevi, tavas iespējas un pienākumus, tad arī viņa izveidojusi unisex apģērbu līniju, kas saistāma ar dzimumu vienlīdzības tēmu. "Galvenais šīs līnijas sauklis ir "FEMINISM IS UNISEX", kas nozīmē, ka dzimuma vienlīdzība nav tikai sieviešu jautājums," stāsta Malvīne.

Foto: Privātais arhīvs

"Veidojot kolekcijas, tik daudz nedomāju par komerciālo pusi, vairāk domāju, kā skaļāk pateikt to, ko vēlos," tā dizainere, piebilstot, ka tas gan nenozīmē, ka kolekcijas netiek izpārdotas.

Ikdiena

Dizainerei šis ir pilna laika darbs. Citiem vārdiem – viņa strādā 24 stundas diennaktī, bez brīvdienām. ""Malvine.lv" ir mans dzīves projekts, pie kura strādāju tik daudz, cik spēka. Rotas un apģērbi tiek darināti visu laiku.

"Pagaidām sistēma iekārtojusies tāda, ka divreiz gadā uz katru aktuālo vasaras un ziemas sezonu taisu aksesuāru kolekciju, kas parasti ir ar izteiktu konceptu. Tai ir vienota tēma, un šīs rotas parasti ir košākas un kliedzošākas. Starp kolekcijām top citas rotas, kas bieži ir tikai vienā eksemplārā, un parasti tās tiek tirgotas dizaina tirgos un veikalos. Katra rota tiek šūta ar rokām un tāpēc visbiežāk to sāku gatavot tikai tad, kad tā pasūtīta – tātad izgatavoju katram cilvēkam speciāli." Apģērbi ir sezonāli, taču speciāli kolekcijās gan netiek veidoti – drīzāk papildināti jau esošie dizaini ar ko jaunu un sezonai atbilstošu.

"Parasti piedalos tematiskos modes un dizaina tirgos tepat Latvijā – "Diz.aina tirgū" un Kalnciema ielas modes dienās. Šogad jau izmēģināts arī satikt sejā savus esošos un potenciālos klientus ārpus Latvijas – biju Tallinā, kur atradu daudzas radnieciskās dvēseles un atradu jaunus pastāvīgus klientus. Plānā šogad aizbraukt vēl uz pāris Eiropas valstīm, lai manas idejas rotu un apģērbu izskatā nonāk jaunās mājās."

"Viena cilvēka orķestris" ar atdevi uz lielākiem mērķiem

Tomēr, kā atzīst Malvīne, viņa necenšas koncentrēties ne uz uzvarām, ne zaudējumiem, bet gan uz galamērķi un procesu. "Protams piefiksēju, ja kas izdevies īpaši labi vai ja kas cits varēja sanākt labāk, bet nedomāju, ka ir produktīvi kavēties pie jau pagājuša notikuma, vienalga – tas ir labs vai slikts. Koncentrējos uz to, lai tieši šajā brīdī strādātu, cik labi vien iespējams, un dotu pasaulei labāko, ko varu iedot, un arī pati esmu labākā, kāda tajā brīdī varu vien būt. Ar augstāko darba ētiku un lielāko atdevi iet uz mērķi. Šobrīd galvenais mērķis ir turpināt strādāt un attīstīties, dizainus padarīt vēl unikālākus un uzrunāt arvien plašāku pasauli. Protams, jau domāju par nākamo lielo soli – ziemas kolekciju un ziemas sezonas apģērbiem. Ņemot vērā, ka šobrīd esmu "viena cilvēka orķestris", darbs nekad nebeidzas un uz lauriem nekad nav laiks gulēt. Jāmērķē augstāk un tālāk."

Cīņa modes konkurences džungļos

Malvīne apstiprina, ka konkurence ir liela, tomēr ar savu unikalitāti jebkas esot iespējams.
"Protams, ka konkurence ir liela, praktiski katram modes zīmolam ir sava rotu līnija un šajā "do it yourself" jeb "darini pats" laikā gandrīz katrs arī var uztaisīt sev rotu. Bet arī uz konkurentiem cenšos nekoncentrēties. Īpaši necenšos arī atšķirties no citiem, domāju, ka tas sanāk dabīgi, jo jebkura rota ir pilnīgs un oriģināls manas iztēles auglis. Es apzinos, ka materiāli, kurus izmantoju, nav unikāli, tad unikāliem jābūt dizainiem. Un lielā mērā mēs katrs esam pilnīgi unikāls, tātad arī tas, kas notiek mūsu galvās un nāk ārā no tām, ir kas pilnīgi unikāls. Tas ir arī tas, kā radu lietas, zinot, ka tas, ko gribu teikt, kādu uzrunās, jo nāk no sirds un ticu, ka atradīšu domubiedrus, cīnoties par labāku pasauli. Ticu, ka košie un skaļie dizaini uzrunās tieši īsto cilvēku un manas idejas būs atradušas savas jaunās mājas, kā arī būs kļuvušas jau par cita – dvēselē radniecīga cilvēka – sastāvdaļu un nu jau būs viņa vizuālā balss."

Ieteikumi jaunajiem censoņiem

"Galvenais, ko es ieteiktu, ir strādāt, jo lieliska ideja vai milzīgs talants bez pašapzinīga un smaga darba būs tieši.. nekas. Ir jāsaprot, ka nevienam jau īsti tavu ideju vai tavu dizainu nevajag, tev ir jāpierāda sevi, smagi strādājot un soli pa solim ejot uz priekšu, cīnoties. Strādājot līdz vēlai naktij un agri ceļoties. Un tad pēc laika – ilgāka vai īsāka – kāds tevi sadzirdēs un atradīs sevi tavos dizainos.

Jāatceras, ka mums nekas nepienākas tāpat vien. Lai sasniegtu kaut ko vairāk, kā viduvēju vai apmierinošu līmeni, ir jāiegulda sevi pilnībā un arī vienkārša veiksme, lai arī var palīdzēt nonākt vēlamajā vietā, nepalīdzēs tur noturēties. Viss ir vienkāršs smags darbs. Mēs – rietumu pasaulē dzīvojošie – jau tā esam izvilkuši laimīgo lozi, jo mums ir pieejams viss, kas dzīvē vajadzīgs, un vēl esam brīvi savās domās un darbos. Mums ir iedoti gandrīz visi priekšnosacījumi tam, lai mums izdotos.

Tā dzīve, ko redzam "Instagram" vai "Facebook" kontos, lielākajai daļai lielisko, veiksmīgo un slaveno cilvēku nav tik īsta un absolūta, kā varētu domāt. Kad katrs skaistais saulriets ir beidzies un glāze vīna izdzerta, lielākā daļa dodas atpakaļ pie darba. Un runa ne vienmēr ir tikai par karjeru vai savu uzņēmumu, tas ir par jebko dzīvē. Atrodot to, kas patiešām nozīmīgs nav vērts to darīt tā – pa daļai."

Lūk, neliels ieskats Malvīnes darinājumos!
Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!