Sievietes vēsturē: Dzīve kā džezs - leģendārā Laiza Minelli
Foto: AP/Scanpix

Turpinot aizsākto rakstu sēriju par iedvesmojošām sievietēm, kuru spilgtās personības atstājušas neizdzēšamu zīmogu vēsturē, šoreiz piedāvājam ieskatu leģendārās aktrises un dziedātājas Laizas Minelli dzīves gājumā.

Laiza jeb Liza Meja Minelli piedzima saulainā dienā Losandželosā 1946. gada 12. martā kā leģendārās aktrises un dziedātājas Džūdijas Gārlendas un režisora Vinsentes Minelli īslaicīgās, tomēr kaislīgās mīlestības auglis. Mazulīte uzauga filmu uzņemšanas paviljonos, Laizas mātei savai atvasei pievēršoties filmēšanas pārtraukumos un meitenītei jau 14 mēnešu vecumā debitējot kino, piedaloties muzikālā komēdijā Good Old Summertime (1949).

Jāpiebilst, arī vēlākos bērnības gados Laiza visnotaļ agri un ar prieku sajuta skatuves garšu, kopā ar māti gozējoties starmešu gaismās visdažādākajos projektos, kuros Džūdija iesaistījās, tomēr mātes slava ar "neparasti milzīgajām acīm un skaļo balsi" apveltītajam meitēnam tomēr nepavēr ceļu uz slavu jau dzīves pirmajos gados, kā tas Holivudā notika ar citiem Laizas vienaudžiem.

Nogurusi no rūpēm par Džūdiju, kura aizvien vairāk cieta no medikamentu un alkohola izraisītas atkarības postošajām sekām, kā arī depresijas, 16 gadu vecumā Laiza nolēma pamest skolu un nepaļauties uz likteni, bet veidot aktrises karjeru pašas spēkiem.

Laizas vecāki izšķīrās 1951. gadā, Gārlendai vien gadu vēlāk apprecoties otrreiz un jaunajā laulībā ar producentu Sidu Luftu (Sid Luft) sarūpējot Laizai arī jaunāku pusbrāli un pusmāsu, kuri piedzima dažus gadus pēc Džūdijas apprecēšanās.

Laizas attiecībām ar māti veidojoties samērā pretrunīgi un pusaudzei daudz laika pavadot ar savu tēvu Vinsenti, meitene pamazām apņēmās arī savu dzīvi saistīt ar skatuvi. Nogurusi no rūpēm par Džūdiju, kura aizvien vairāk cieta no medikamentu un alkohola izraisītas atkarības postošajām sekām, kā arī depresijas, 16 gadu vecumā Laiza nolēma pamest skolu un nepaļauties uz likteni, bet veidot aktrises karjeru pašas spēkiem. Tiesa, neraugoties uz samērā labām kritiķu atsauksmēm par Laizas tēlojumu Brodvejā, topošās un visnotaļ ambiciozās aktrises centieni palika bez vērā ņemamiem panākumiem.Taču Laizas zvaigzne tomēr ausa lēnām un apņēmīgi.

1964. gadā Laiza pieņēma mātes piedāvājumu uzstāties kopā ar Džūdiju slavenajā Londonas teātrī Palladium. Kā vēlāk atminēsies Laiza, šis bija viens no aktrises saprātīgākajiem lēmumiem dzīvē, jo koncertšovs ne tikai tika pilnībā izpārdots, bet Londonas publika burtiski dievināja nupat uzlēkušo zvaigzni. Tiesa, tas bija milzu pavērsiens ne tikai jaunās aktrises karjerā, bet arī attiecībās ar māti.

Redzot meitas panākumus, Džūdija apjauta, ka Laiza pēkšņi ir kļuvusi par jaunu un veiksmīgu personāžu šovbiznesa vidē – viņas konkurenti! "Man bija sajūta, ka mamma tikai tad bija pamanījusi – jā, es patiešām esmu laba!" kādā intervijā The New York Times atklāja Laiza. Turklāt, tieši ar māti kopīgi uzvestajā izrādē Laiza pamanījās savaldzināt arī vienu no Džūdijas draugiem, kurš vēlāk kļuva par nupat uzlēkušās zvaigznes pirmo vīru.

Jau 19 gadu vecumā Laiza saņēma prestižo Tony award (The Antoinette Perry Award for Excellence in Theatre) balvu par panākumiem Brodvejā, kļūstot par visu laiku jaunāko tās īpašnieci, un viņas sasniegumiem, kā arī dažādās nominācijās iegūto balvu skaitam šovbiznesā arvien augot.

Laiza jau agrā jaunībā metās arī romantikas virpulī, ļaujoties gan nopietnām, gan viegli izklaidējošām attiecībām, kaislībām un pretējā dzimuma nerimstošajai uzmanībai, ko vilināja Laizas noslēpumainība un ekspresīvais raksturs.

Valda uzskats, ka Laizas veiksmīgākais posms bija pagājušā gadsimta 70. gadi. Iespējams, lai aizmirstu sēras par mātes nāvi, kura mira 1969. gadā no medikamentu pārdozēšanas, Laiza sevi pilnībā sadedzināja uz skatuves. Par Sallijas Boulzas (Sally Bowles) lomu leģendārajā filmā Cabaret Laiza saņēma Oskara balvu nominācijā "Labākā aktrise galvenajā lomā". Tāpat Laiza turpināja piedalīties dažādās Brodvejas izrādēs, filmēties kino, kā arī uzstāties kā dziedātāja, izmantojot mantoto talantu - spēcīgo balsi un artistiskumu, kas vienlīdz labi ļāva iemiesot gan asprātīgus, gan dramatiskus tēlus.

1977. gadā Laiza filmējās mūziklā New York, New York, kas ļāva aktrisei sadarboties ar tādiem māksliniekiem kā Roberts de Niro un Mārtins Skorsēze. Neraugoties uz izcilo aktieru un filmēšanas komandas ansambli, mūzikls gan saņēma pamatīgu devu kritikas, publiskajā telpā dzīvojot vien īsu mirkli.

Ilgi nepārdzīvojot par negaidīto neveiksmi, Laiza turpināja sadarbību ar Skorsēzi, kas uz brīdi pārtapa arī kaislīgā mīlas sakarā, un jau tai pašā gadā pārsteidza publiku ar apbrīnojamu tēlojumu mūziklā The Act, kas Laizai pavēra durvis uz starptautisku slavu.

Tiesa, līdztekus profesionālajām virsotnēm, Laiza jau agrā jaunībā metās arī romantikas virpulī, ļaujoties gan nopietnām, gan viegli izklaidējošām attiecībām, kaislībām un pretējā dzimuma nerimstošajai uzmanībai, ko vilināja Laizas noslēpumainība un ekspresīvais raksturs. Neraugoties uz Laizas apņēmību neatkārtot mātes pieļautās kļūdas, jaunās skatuves mākslinieces privātā dzīve gan cieta vienu fiasko pēc otra, vairākām Laizas laulībām beidzoties ar šķiršanos.

Sievietes vēsturē: Dzīve kā džezs - leģendārā Laiza Minelli
Foto: AFP/Scanpix

Kopumā Minelli apprecējās četras reizes. Viņas pirmā laulība ar austrāliešu dziedātāju un komponistu Pīteru Allenu (Peter Allen) ilga četrus gadus, savukārt no 1974. līdz 1979. gadam Minelli bija precējusies ar režisoru un rakstnieku Džeiku Heiliju Junioru (Jack Haley Jr.).

Minelli ilgākā laulība bija ar tēlnieku Marku Gero (Mark Gero), kas ilga no 1979. līdz 1992. gadam, savukārt 2002. gadā noslēgtā laulība ar producentu Deividu Gestu (David Gest) izira jau pēc 16 mēnešiem, tai neizturot spriedzi, ko radīja Laizas veselības problēmas un atveseļošanās no pārslimotā encefalīta un tā radītajām komplikācijām.

Zīmīgi, ka Laiza bija arī pirmā Amerikas šovbiznesa zvaigzne, kura uzdrošinājās par savām alkohola un narkotiku radītajām atkarībām runāt publiski, neslēpjot došanos uz rehabilitācijas klīniku. Tās uzliesmoja pēc dziedātājas mātes nāves, Laizai ciešot no nemitīgās bohēmas un vieglprātīgā dzīvesveida radītajām sekām.

Laiza bija arī pirmā Amerikas šovbiznesa zvaigzne, kura uzdrošinājās par savām alkohola un narkotiku radītajām atkarībām runāt publiski, neslēpjot došanos uz rehabilitācijas klīniku.

Savukārt 1986. gadā Laizu, kura, šķiet, bija atguvusies, uzlabojot veselību un vienlaikus piedaloties vairākos veiksmīgos projektos, piedzīvoja būtisks trieciens. No sirdstriekas mira Laizas tēvs Vinsente, ar kuru Minelli bija ciešas attiecības kopš bērnības. Neraugoties uz sirdssāpēm, Laiza jau atkal darīja to, ko prata vislabāk – savas ciešanas gremdēja nemitīgā darbā, piedaloties gan koncerttūrēs, tai skaitā – ar Frenku Sinatru - gan filmējoties dokumentālajā filmā par savu tēvu Minnelli on Minnelli: Liza Remembers Vincente un daloties atmiņās par bērnībā piedzīvoto.

Laizas slavai pamazām zaudējot kādreizējo spozmi, aktrise un dziedātāja nolēma koncentrēties uz koncertēšanu, nevis filmēšanos, vien periodiski piedaloties dažādu slavenu seriālu vai filmu epizodēs. Kurš gan nav redzējis leģendāro un asprātīgo Minelli iznācienu, piemēram, filmā Sex and the City 2? Šobrīd Laiza, sadarbojoties ar pasaules slaveniem māksliniekiem koncertē dažādās pasaules pilsētās, nodarbojas ar labdarību un joprojām sevī iemieso tik dzirkstošo un nezūdošo kaisli pret skatuvi un sava talanta cienītājiem.

Sievietes vēsturē: Dzīve kā džezs - leģendārā Laiza Minelli
Foto: AP/Scanpix

Raksta tapšanā izmantota informācija no Biography.com, Imdb.com, Encyclopedia.com.

Aktrisi iepazīt tuvāk ikvienam būs iespēja televīzijas "S-TV Pirmā!" piedāvātajā biogrāfiskajā filmā "Cilvēkstāsti: Laiza Minelli"("The Changing Face Of Liza Minnelli").

Tags

Cabaret Cilvēkstāsti Dzīve Lasāmgabali Londona Palladium Sievietes

Comment Form