Vai virsrakstā citējām Koko? Jā, protams, šos vārdus teikusi Koko Šanele! Chanel vārda anagramma ir sinonīms viņas luksusa preču nama teju vai simt gadu panākumiem. Chance - jaunākās Chanel smaržas, kas vairo modes nama radīto smaržu panākumus, jo tās pilnībā atbilst Koko jaunkundzes stilam. Tomēr, kas bija šī sieviete, kuras dēļ tērēts tik daudz tintes?

No nelaimīgas bērnības līdz greznai dzīvei

Dzimusi 1883. gada 19. augustā Somīrā, Gabriela Šanele sāk savu dzīvi, ceļojot pa Francijas ceļiem, jo vecāki ir gadatirgu kolportieri. Divpadsmit gadu vecumā viņas dzīve krasi mainās. “Es nomiru tad, kad man palika 12 gadu,” viņa vēlāk teiks, jo viņsaulē aiziet viņas māte, kas bija nomocījusies daudzo pārbraucienu un atkārtoto grūtniecību dēļ.

Tēvs viņu pamet ar vienu no māsām bāreņu namā. Viņai paveras trūcīga dzīve, kurā apģērba ziņā valda mūķeņu stils – melnas kleitiņas ar baltām apkaklītēm. Pēc vairākiem gadiem it kā revanšējoties, viņa – nabadzīgā meitene – uzspiedīs šo stilu zemeslodes bagātākajām dāmām.

Astoņpadsmit gadu vecumā viņa apmetas Mulēnas pilsētā un apgūst šuvējas arodu. Strādādama pie kāda drēbnieka par šuvēju, viņa pēc nedaudziem muzikālo kafejnīcu apmeklējumiem, kuru dēļ viņai jāpateicas par iesauku Koko, sastop Etjenu Balzanu – jaunu virsnieku no augstdzimušām aprindām un kļūst par viņa protežē vai mīļāko (par to vēsture klusē). Lai vai kā, viņš zelta jaunībai paver ceļu uz greznu un krāšņu pasauli.

Medībām, viesībām, ballītēm un šo galvenokārt augstāko aprindu dāmu koķetajiem tērpiem Gabriela Šanele vēlas pretnostatīt savu stilu, lai atšķirtos un skaidri parādītu, ka viņa nav piederīga šai pasaulei. Savā brīvībā viņa jūtas neierobežota. Lai to pierādītu, jāj ar zirgu, sēdēdama jāteniski, kas tolaik ir skandalozi, nēsā kaklasaiti un pati gatavo savas cepures. Īstenībā viņa daudz ko aizgūst no draugiem, kuri cenšas sekot viņas oriģinalitātei un pērk viņas darinātās cepures, bet neuzdrošinās būt tik pārdroši.

Veikaliņu atvēršana lielajās pilsētās

Pateicoties izveicīgam angļu izcelsmes darījumu cilvēkam Bojam Kepelam (Boy Capel), 1910. gadā viņa īsteno savu sapni un atver cepuru veikalu Cambon ielas 21. namā.

Vēlāk 1913. gadā seko veikala atvēršana Dovilā, bet 1915. gadā – Biaricā. Tajos viņa piedāvā krietni vien savādu stilu – trikotāžas tērpus, īsus svārkus un vienkāršas kleitas, lai izceltu silueta plastiku. Viņa uzdrošinās atbrīvot dāmas no korsetēm, viņa ir pirmā sieviete, kura tērpjas biksēs un izved ielās bikšu kostīmu.

Viena no viņas ievērojamākajām modelēm – Betina – pāris vārdos raksturos Gabrielas Šaneles stilu: “Tas nekad nav smieklīgs, bet allaž elegants un ērts, un visas sievietes sapņo valkāt Chanel tērpus.” Pēc Kepela nāves 1919. gadā viņa ienirst Parīzes mutulī, brīvi izvēlas sev mīļākos un draugus pat ārvalstu karaļu galmos.

Jauns pavērsiens viņas karjerā

Viņas mīļākais lielhercogs/lielkņazs Dmitrijs Pavlovičs – cara Nikolaja II brālēns, viņu apber ar rotaslietām un iepazīstina ar galma smaržu izgatavotāju Ernstu Bo (Ernest Beaux). Viņa lūdz tam izstrādāt revolucionāras smaržas, kuras līdzinātos viņai pašai, proti, tādas, kuras neatkārtotu neko jau esošu. No piedāvātajiem variantiem viņa izvēlas piekto, to nodēvējot pavisam vienkārši -- N°5.

Runājot par šo smaržu flakonu, viņa nevēlējās nekādu tradicionāli izsmalcinātu vai barokālu formu, bet gan tīras, caurspīdīgas un funkcionālas pudelītes formu. Arī pašām smaržām bija jābūt netradicionālām, līdzīgām tai laikā modē esošajam vienziedu reibumam. Viņš arī aizsāk atteikšanos no dabiskajām izejvielām.

Ernsts Bo ievieš sintezētas sastāvdaļas, kas vairos un izdalīs triju retu ziedu – Komoru ilangilang, maijrozītes un Grasas jasmīna aromātus. Pievienojot nedaudz vaniļas, vetivera, sandalkoka, kā arī meža aromātu notis, veidosies smaržas raksturs.

Gabriela Šanele laikus aptver labi organizēta mārketinga spēles noteikumus, un smaržas sākotnēji varēja iegādāties vienīgi veikala apmeklētājas. Dāmas, kuras ieintriģēja šīs ekskluzīvās smaržas, vēlējās tās iegādāties. “Iegādāties? Bet, dārgā, es netirgoju smaržas,” viņa atbildēja. Saskaroties ar tieksmi pēc nepieejamā, drīz vien vairs nepietiek ar amatnieciskiem ražojumiem, un nolūkā pārdot savas smaržas viņa apvienojas ar brāļiem Verthaimeriem (Vertheimer) – Bourjois tirdzniecības markas īpašniekiem. Chanel N°5 mīts tiek palaists pasaulē, laikrakstā Libération to uztur amerikāņu armijas karavīri, kuri stāv rindā pie veikala Cambon ielā, lai nopirkti smaržu pudelīti savai draudzenītei.

Savukārt Merilina Monro vēlāk žurnālistiem paziņos, ka “viņas vienīgais nakts tērps esot dažas piles Chanel N°5 smaržu”. Kopš tā laika parfīmu slavinājuši ievērojami fotogrāfi un kino ļaudis – Ričards Eivdons, Helmuts Ņūtons, Ridlijs Skots, Žans Pols Guds, Liks Besons, kā arī kino un šovbiznesa zvaigznes – Katrīna Denēva, Karola Bukē un Vanesa Paradī.

Nav jau smaržas vien...

Chanel skaistuma pasaule neaprobežojas tikai ar smaržām. Firma piedāvā arī neskaitāmus skaistumkopšanas līdzekļus visu veidu ādas tipiem – Précision, Vitalumière u. c.

Runājot par dekoratīvo kosmētiku, tā ir ļoti futūristiska. 2003.gada pavasara kolekcijā Essentiels no Chanel aizgūtas Mademoselle fetiša krāsas, proti, zelta, sudraba, melna, balta, sarkana un bēša.

  • Zelts simbolizē gan kakla, gan rokas somiņu ķēdītes, un Gabriela Šanele to bija iemīļojusi nevis dārguma, bet spožuma dēļ.
  • Sudrabs savukārt asociējas ar bizantiešu augstās modes izšuvumiem un juvelierizstrādājumiem.
  • Melnā krāsa, kas tika piedāvāta slavenās mazās melnās vakarkleitas izskatā, saistījās ar atturību un izsmalcinātību.
  • Saskaņojot ar melno (mūsdienās dēvētu par iņ un jaņ principu), baltā krāsa ir atslēga pērļu rindas un ģeniālās modes mākslinieces iecienīto apkaklīšu mirdzumam.
  • Sarkanā ir kaislību un slaveno džersija somu punktoto oderu krāsa.
  • Bēša ir Šaneles pamattonis, kā dēļ viņu iesauca par bēša karalieni. “Es rodu patvērumu bēša tonī, jo tas ir dabisks, nekrāsots,” viņa mēdza teikt.

Slavas zenītā

Gabriela Šanele, saukta arī par jaunkundzi tās draugu loka dēļ, ļauj izpausties savai iztēlei un rada fantastiskas rotas, sevišķi jau pērļu virtenes. Tad viņa turpina ar slavenās mazās melnās vakarkleitas, piegulošas melna krepa kleitas ar dziļu dekoltē parādīšanos 1926. gadā.

30. gadu sākumā viņa ir savas slavas augstumos, viņas modes namā strādā 4000 darbinieku un tiek pārdots 28 000 modeļu gadā. 1939. gadā viņa izlemj to slēgt. “Kara laikā ar modi nenodarbojas!” Vienīgi Cambon ielas veikaliņš ir atvērts Chanel N°5 iegādei.

Atgriežoties no trimdas, 1954. gadā viņa atsāk darbību, bet tad jau viņai ir 71 gads un sākas dažādas grūtības, kā arī ir parādījies Kristiāns Diors un new look. Tomēr, kā allaž, viņai piemīt radošā degsme, un amerikāņi viņai izrāda uzticību un nodrošina atbalstu. No jauna glaimota, bet ar bažām viņa dzelzs tvērienā ķeras pie darba un personāla atlases līdz savai izdzišanai 1971. gadā, atstājot aiz sevis industriālu impēriju luksusa pasaules vidū.

Pēc viņas valdīšanas modes nams izlaida gan prêt-à-porter tērpus, gan pulksteņus, gan juvelierizstrādājumus. Modes pasaulē stafeti 1983. gadā pārņem Karls Lāgerfelds, nodrošinot tirdzniecības markas nemainīgumu. “Mīta uzturēšanai vajag nedaudz humora un ne pārāk daudz respekta,” viņš paskaidro, lai raksturotu savu darbu un grūto uzdevumu atdzīvināt par simbolisku kļuvušo modi.

Raksta pilno versiju lasiet žurnāla “Les Nouvelles Esthétiques Latvia” 2003. gada 4. numurā (“Jūs minējāt Koko? Jā, protams, KOKO ŠANELE!”, 52.-54.lpp.).

Žurnāla materiālu izmantošana (izplatīšanai, pavairošanai, tulkošanai un citiem mērķiem) atļauta tikai ar redakcijas rakstisku atļauju. Visas autortiesības aizsargātas.

Citi resursi:

Vai "Chanel" radīts jauns parfimērijas šedevrs?

Chanel mājas lapa
Raksts par Chanel un norādes uz resursiem internetā
Label France raksts
Time Magazine's top 20 artists and entertainers feature on Chanel

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!