Foto: Shutterstock

Tā kā stilista profesija Latvijā tomēr nevij senus vēstures tīklus, bieži vien tiem, kuri tik daudz neiedziļinās šīs profesijas būtībā, nemaz nav skaidrs, ar ko savā darbā nākas sastapties šī amata pratējiem. To, kas klientam būtu jāzina par šo nišu un kas jāizdara pirms došanās pie stilista, Beauty Expo atklāšanā stāstīja stiliste un imidža skolas-studijas Unastyle direktore Una Bernatoviča.

Una Bernatoviča atklāj, ka Latvijā stilista profesija parādījās deviņdesmitajos gados, taču, gadiem ejot, pieprasījums pēc profesionāļiem šajā jomā ir audzis, padarot stilistu par diezgan aktuālu un modernu profesiju. Stiliste skaidro, ka daudziem tomēr tā arī īsti nav skaidrs, kas ietilpst šīs profesijas pienākumos, kādu informāciju tas klientam var sniegt, kādus pakalpojumus piedāvāt un to, ka patiesībā ir daudz dažādu stilista amata paveidu, kuriem katram ir savi pienākumi.

"Daudziem šķiet, ka stilista darbā vien jāpavicina otiņa un kaut kas ar matiņiem jāpadara, bet patiesībā stilista darbs ir gan fiziski, gan arī garīgi ļoti smags," tā Bernatoviča.

Stilistu iedalījums

"Juceklis ir diezgan paliels. Visiem šķiet, ka, ja cilvēks dodas pie friziera-stilista, viņš izstāstīs visu arī par apģērbu, bet modes dizaineris pastāstīs visu par krāsām, frizūrām un make-up, kā rezultātā klients bieži vien ir vīlies," cilvēku vilšanās iemeslus izklāsta Bernatoviča, atkārtojot, ka cilvēki bieži vien nav lietas kursā par stilista profesijas specifiku.

Lai kliedētu šaubas un neziņu, Bernatoviča piedāvā skaidru stilistu iedalījumu, lai turpmāk cilvēki varētu saprast, pie kāda speciālista vērsties attiecīgajā jautājumā:

"Frizieris-stilists ir cilvēks, kas ieteiks, paskaidros, atradīs piemērotāko matu griezumu un krāsu, ņemot vērā arī jūsu auguma īpatnības un faktūru, nodarbošanos un citus faktorus.

Vizāžists piemeklēs make-up attiecīgi situācijai un ne tikai tehniski to izpildīs, bet arī iedziļināsies un izvērtēs kāds ir klienta raksturs un temperaments.

Tērpu stila speciālists ir tas, kurš strādā vairāk ar tērpiem – viņš vairāk pastāstīs, kā ar apģērba palīdzību var koriģēt figūru un veidot garderobi.

Ir vēl atsevišķi "šoperi" jeb iepirkšanās konsultanti – šie stilisti iet kopā ar klientu pa veikaliem un palīdz veidot cilvēka garderobi.

Krāsu un stila konsultanti, var ieteikt ieteicamākās krāsas apģērbā, grimā, var ieteikt frizūru aksesuārus, kā arī atrast cilvēkam piemērotāko sezonas krāsu.

Vizuālā tēla stilists faktiski ir multi-mākslinieks, jo viņš apgūst vairākas profesijas vienlaicīgi. Vizuālā tēla stilists ir tas cilvēks, kas mācās make-up, visus friziera darbu, tajā skaitā griezumus, matu veidošanu, krāsošanu un tā tālāk."

Foto: Shutterstock

Stilists kā dakteris jeb pūles, kas jāpieliek, lai iegūtu klienta uzticību

Bernatoviča skaidro, ka stilistam ir jābūt zinošam savā jomā: "Šīs profesijas pārstāvim ir jāzina viss – gan praktiskās lietas šajā darbā, gan jāpārzina arī modes un stila vēsture, visas garderobes, frizūras, figūras un tā tālāk. Viņam jāņem vērā arī cilvēka nodarbošanās, raksturs, temperaments, kā arī viņa vēlmes un mērķi. Tāpēc tā ir arī ļoti sarežģīta un smaga profesija. Tā ir arī tāda profesija, kurā sevi ilgus gadus ir jāpierāda. Jo vairāk strādā un lielāku pieredzi gūst, jo arī lielāka uzticamība ir no klienta puses."

"Bieži cilvēki nāk uz konsultācijām pie stilista kā pie daktera. Var teikt, ka tā ir intīma profesija, kur cilvēks izsaka savas vēlmes un lietas, ko nevienam citam nestāsta, tāpēc stilists ir arī tāda kā uzticības persona," tā eksperte.

Pirms vērsies pie stilista, ieklausies profesionāles ieteikumos!

"Šobrīd pieprasījums pēc šiem profesijas pārstāvjiem ir audzis, un es domāju, ka tas arī turpinās augt, jo cilvēki vēlas aiziet pie kāda speciālista, kas palīdzes viņam veidot savu ārējo tēlu, un tas ieekonomēs gan laiku, gan naudu, kas patiesībā mūsdienās visiem ir ļoti svarīgi. Tāpēc varbūt vienreiz ir vērts aiziet pie laba speciālista un uzzināt visu vajadzīgo informāciju, lai turpmāk pašam būtu viegli iegādāties visas lietas," teic Bernatoviča.

Taču pirms doties pie stilista, vēl kas ir jānoskaidro: "Pirms iet pie kāda stilista, vispirms ir jāpārbauda, kas viņš ir, ar ko nodarbojas, ko viņš ir mācījies, kādas skolas beidzis un kāds ir viņa diploms, kā arī kāda ir viņa pieredze. Svarīgi, saprast, kāds viņš ir kā cilvēks, jo, ja jums nebūs cilvēciskās attiecība jeb, kā es saku, ja stilists nav ar klientu uz viena viļņa, tad rezultāta nebūs."

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!