Veselīgākās ogas mūsu platuma grādos – smiltsērkšķi. Kas tajā labs un kam tās nav ieteicamas?
Foto: Shutterstock

"Smiltsērkšķi varētu saukt par vitamīnu bumbu vai arī par superproduktu, jo tas satur vairāk nekā 180 bioloģiski aktīvas vielas," saka "OnPlate" uztura speciāliste Līga Balode. Oranžo ogu krūmus plaši kultivē dārzos kā vitamīniem bagātu augu. Smiltsērkšķu augļos ir sešas reizes vairāk vitamīnu nekā upenēs un 15 reižu vairāk nekā apelsīnos. Tieši pašlaik, kad rudens kaites uzglūn no visām pusēm, vērts lietot šo dabīgo ogu, lai stiprinātu imunitāti. Daudzas no vērtīgajām vielām saglabājas arī saldētās ogās.

Smiltsērkšķus var lietot, lai uzlabotu savu veselību, jo smiltsērkšķis palīdz atjaunoties ādai un kļūt tai elastīgākai, ir spēcīgs antioksidants, antidepresants, kavē novecošanos, samazina iekaisumu un holesterīna līmeni, uzlabo imūnsistēmu un asinsriti, novērš artēriju aizsērēšanu, kā arī cīnās ar infekcijām un vīrusiem, uzlabo nervu sistēmu un dziedē brūces.

"C vitamīna daudzums smiltsērkšķos pārsniedz tā daudzumu upenēs, pīlādžos, kivi, citronos, apelsīnos un citos augļos. C vitamīns smiltsērkšķos labi saglabājas arī pēc pārstrādes, pateicoties organisko skābju klātbūtnei ogās, kuru sastāvā nav sadalošā fermenta – askorbināzes," skaidro speciāliste.

Veselīgākās ogas mūsu platuma grādos – smiltsērkšķi. Kas tajā labs un kam tās nav ieteicamas?
Foto: LETA

Smiltsērkšķos ir astoņu dažādu veidu karotinoidi – karotinoidi. Pats aktīvākais ir ß(beta) karotīns, no kā tievās zarnās un aknās veidojas retinols – vitamīns A, veicinot normālu vielmaiņu, šūnu augšanu un attīstību, paaugstinot gļotādu izturību un neuzņēmību pret infekcijām.

E vitamīns smiltsērkšķu eļļā ir četras reizes vairāk nekā saulespuķu sēklās. Tas, sinerģiski sadarbojoties ar A vitamīnu, veicina cilvēka imūnsistēmas nostiprināšanu. E vitamīns ir spēcīgs šūnu atjaunotājs un pretiekaisuma līdzeklis. Tomēr jāatceras, kas iekšķīgi smiltsērkšķu eļļu drīkst lietot, tikai konsultējoties ar ārstu, bet akūta žultspūšļa, aizkuņģa dziedzera un aknu iekaisuma pacientiem to nevajadzētu lietot nemaz, teikts nesen izdotajā Regīnas Rožkalnes grāmatā "Kā saglabāt veselību".

Savukārt tiem, kam šādu kaišu nav, var eļļu lietot veselības uzlabošanai. To var iegādāties aptiekās nelielos daudzumos. "Smiltsērkšķu un linsēklu eļļas ir līdz pat sešām reizēm bagātāks OMEGA 3 taukskābju avots par zivju eļļu. Smiltsērkšķis satur 18 aminoskābju veidus.

Aminoskābes satur slāpekļa savienojumus, tāpēc tas ir labs ķermeņa atjaunošanās materiāls. Tās ne tikai piedalās muskuļu atjaunošanā un augšanā, bet no tām organisms veido enzīmus, dažādas uztura sastāvdaļu transportēšanas un uzsūkšanās sistēmas," skaidro Balode.

Arī stresa un uztraukumu gadījumos smiltsērkšķus vērts lietot uzturā. Tajos atrodamais serotonīns palīdz uzbudinājuma bremzēšanā, veicinot normālas cilvēka emocijas. Serotonīnam ir pretkrampju darbība, augstas pretradiācijas īpašības. Tas paaugstina imunitāti pret infekcijas slimībām, tai ir antibakteriālas un pretiekaisuma īpašības.

Tāpat smiltsērkšķu eļļā esošie sterīni aizkavē holesterīna uzsūkšanos, pasargā no aknu distrofijas un ir svarīgi aterosklerozes, hipertensijas un citu sirds slimību ārstēšanā.

"Dzintarskābe smiltsērkšķos ir kopā ar ābolskābi, skābeņskābi, hinīnskābi, kafijas skābi, vīnskābi veidojot unikālu kompozīciju, kuras spējas visas pat neapzināmies. Pazemina antibiotiku toksisko darbību un kaitīgā rentgenstarojuma ietekmi. Samazina dažādu stresa faktoru radītās sekas. Lieto izsētās sklerozes, epilepsijas, aterosklerozes, sirds un asinsvadu sklerozes, aknu slimību un dažādu centrālās nervu sistēmas slimību gadījumos. Smiltsērkšķis ir viens no visspēcīgākajiem zināmajiem antioksidantiem, jo tajā ir ļoti plašs dabisko antioksidantu klāsts – C, E, A vitamīni, betakarotīns, selēns, polifenoli – flavonoīdi," skaidro uztura speciāliste.

Smilšērkšķu eļļu plaši lieto arī staru terapijas laikā onkoloģisko slimību pacientiem, kā arī ginekoloģisko, ausu, kakla, deguna un acu slimību ārstēšanai.

Un vēl varētu turpināt...

Uzmanību! Skābeņskābes dēļ lielos daudzumos smiltsēršķi nevajadzētu lietot cilvēkiem, kam organismā ir traucēts sāļu apmaiņas process – reimatisms, podagra.

"Smiltsērkšķis būs ļoti vērtīgs gan svaigā, gan saldētā veidā. Un saldēšana, protams, ir vissaudzīgākā metode, kā varam vērtīgo smiltsērkšķi uzglabāt, lai pēc iespējas mazāk zustu bioloģiski aktīvās vielas," uzsver uztura speciāliste.

Lūk, receptes, kā izmantot smiltsērkšķus!

Rīsu krēms ar smiltsērkšķu putām

Veselīgākās ogas mūsu platuma grādos – smiltsērkšķi. Kas tajā labs un kam tās nav ieteicamas?
Foto: Shutterstock

Gardais un maigais rīsu krēms ar saulaino smiltsērkšķu mērci neatstās vienaldzīgu nevienu kārumnieku. Rīsus ieteicams izvārīt iepriekšējā dienā, lai krēma gatavošanas dienā tie būtu pilnībā atdzisuši.

Lasīt vairāk

Smiltsērkšķu un saldējuma kokteilis

Smiltsērkšķu, banānu un saldējuma kokteilis
Foto: Publicitātes foto


Enerģijas, vitamīnu un veselības bumba. Kokteilis, kas garšos kā bērniem, tā pieaugušajiem, ir smiltsērkšķu nektāra ražošanas uzņēmuma Satori Alfa īpašnieka Māra Selgas recepte, ko par labu atzinuši arī "Rimi Gardēži" un stāstniece Ilze Jurkāne.

Lasīt vairāk

Smiltsērkšķu un melnās tējas kokteilis

Veselīgākās ogas mūsu platuma grādos – smiltsērkšķi. Kas tajā labs un kam tās nav ieteicamas?
Foto: Shutterstock


Smiltsērkšķi ir īsts vitamīnu "spridzeklītis" un imūnsistēmas stiprinātājs. Šīs saules dzeltenās ogas, kuras pēdējos gados kļūst aizvien populārākas, var izmantot neparastas garšas tējas pagatavošanai. Interesantu karsto kokteili ziemīgam vakaram iesaka Andrejostas restorāna "Aqua Luna" bārmenis Ingars Romanovičs.

Lasīt vairāk

Smiltsērkšķu un medus dzēriens ar ingveru

Veselīgākās ogas mūsu platuma grādos – smiltsērkšķi. Kas tajā labs un kam tās nav ieteicamas?
Foto: Publicitātes foto


Rudens ir laiks, kad nepieciešams stiprināt organismu, un tieši maltītes dažādošana un papildināšana ar vitamīniem bagātiem produktiem, kā arī tējām un karstajiem dzērieniem palīdzēs stiprināt imunitāti un "uzlādēt" enerģiju. Veselīgu dzēriena recepti iesaka Jūrmalas restorāna 36. līnija īpašnieks, šefpavārs Lauris Aleksejevs.

Lasīt vairāk

Auzu pārslu biskvīta un biezpiena rīsu krēma kūka ar smiltsērkšķu želeju

Veselīgākās ogas mūsu platuma grādos – smiltsērkšķi. Kas tajā labs un kam tās nav ieteicamas?
Foto: Publicitātes foto


Recepti piedāvā restorāna "Elements" šefpavāre Svetlana Riškova. Šis ēdiens tika gatavots labdarības pasākuma meistarklases ietvaros, no produktiem, kuri iekļauti pārtikas bankas "Paēdušai Latvijai" izsniegtajās pārtikas pakās.

Lasīt vairāk

Smiltsērkšķu un lazdu riekstu krēma kūka ar medus un alus zefīru

Veselīgākās ogas mūsu platuma grādos – smiltsērkšķi. Kas tajā labs un kam tās nav ieteicamas?
Foto: Michael Mintskovsky


Recepte, kas prasīs zināmas virtuves iemaņas, tomēr gala rezultāts ir ieguldīto pūļu vērts, iesakām! Šo kūku 2. Daugmales Jāņa bišu medus ēdienu saieta laikā gatavoja restorāna Elements šefpavāre Svetlana Riškova.

Lasīt vairāk

Smiltsērkšķu un balzāma želejkūka ar auzu pārslu cepumu pamatni un skābā krējuma konfekti

Veselīgākās ogas mūsu platuma grādos – smiltsērkšķi. Kas tajā labs un kam tās nav ieteicamas?
Foto: Publicitātes foto


Atsvaidzinoši un saldi vienlaicīgi - restorāna "Kaļķu vārti" šefpavāra Raimonda Zommera recepte auzu pārslu cepumu un smiltsērkšķu želejas kūkai ar skābā krējuma konfekti.

Lasīt vairāk

Kā pareizi sasaldēt smiltsērkšķus?

Veselīgākās ogas mūsu platuma grādos – smiltsērkšķi. Kas tajā labs un kam tās nav ieteicamas?
Foto: Shutterstock


Klāt rudens ražas laiks un vēl pirms pirmajām nopietnajām salnām jāsteidz vākt rudens labumi. Smiltsērkšķis ir viens no mūsu reģiona viskoncentrētākajiem C vitamīna avotiem, tādēļ to svarīgi saglabāt aukstajiem ziemas mēnešiem, kad organismam vajadzīga palīdzīga cīņā ar vīrusiem un saaukstēšanos. Visvienkāršākais veids ir smiltsērkšķu saldēšana, bet kā to izdarīt pareizi?

Lasīt vairāk

Tags

Reimatisms Smiltsērkšķi C vitamīns E vitamīns Hipertensija Holesterīns Sirds slimības

Comment Form