Viens no gaidītākajiem pavasara vitamīnu 'devējiem' dārzā - rabarbers
Foto: Shutterstock

Dārzos jau zem lielajām lapām sāk parādīties viens no pavasara našķiem – rabarbers. Daudzi uzskata, ka tas ir auglis, taču teorētiski to iekļauj dārzeņu sarakstā. Sākotnēji tas parādījies Sibīrijā un nu jau ir izplatīts visā Eiropā un Ziemeļamerikā.

Rabarbers ir diezgan skābs un parasti netiek lietots viens pats, taču to var izmantot dažādos ēdienos – gan sāļos, gan saldos.

Kas vērtīgs rabarberos?

Rabarbers ir viens no vismazāk kaloriju saturošajiem dārzeņiem. 100 gramos svaigu rabarberu ir tikai 21 kalorija. Taču dārzeņa tievie zaļi sarkanie kāti satur ļoti daudz vitamīnus, kas to padara ne vien par lielisku ēdienu, bet arī būtisku atbalstu veselības ieguvumiem organismā.

Rabarberi satur C, B un PP vitamīnus, karotīnu, pektīnvielas un makroelementus, kā, piemēram, K vitamīnu (45% no nepieciešamās dienas devas) un mangānu, stāsta uztura speciāliste Anna Nikolajeva.

Kaut arī daudzi uzskata, ka piens ir labākais kalcija avots, viena tase rabarberu satur tikpat daudz kalcija. Patiesībā rabarberi, lasis un spināti sniedz visaugstāko kalcija devu.

Viens no gaidītākajiem pavasara vitamīnu 'devējiem' dārzā - rabarbers
Foto: Shutterstock

Kur tos iegūt un kā glabāt?

Ja rabarberi aug dārzā, tad noplēs tos un atdali lapas no kātiem. Taču, ja neaudzē tos pats, tad tos vari iegādāties tirgū no aprīļa līdz augustam. Pērkot rabarberus, jāpievērš uzmanība kātu krāsai – tiem jābūt svaigiem un spilgti sarkaniem.

Lai dārzeņi labāk uzglabātos, ieliec tos plastmasas maisiņā un tad ledusskapī – šādi rabarbera kāti saglabās svaigumu apmēram 2 – 3 nedēļas. 

Kā tos gatavot?

Rabarberus vislabāk lietot svaigā veidā, tad tie saglabās visvairāk vitamīnus. Tos var sagriezt mazos gabaliņos un ēst, pievienojot cukuru, medu vai sīrupu, lai nebūtu tik skāba garša.

Gatavojot rabarberus ir jāzina, ka tos nedrīkst pakļaut augstām temperatūrām uz ilgu laiku. Šajā gadījumā rabarberos uzkrājas skābeņskābe, kas cilvēka organismam lielās devās ir kaitīga, uzsver uztura speciāliste.

Viens no gaidītākajiem pavasara vitamīnu 'devējiem' dārzā - rabarbers
Foto: Shutterstock

Kad izvairīties no rabarberu lietošanas?

Rabarberus nav ieteicams lietot lielos daudzumos grūtniecības laikā, kā arī reimatisma, diabēta, podagras, kuņģa-zarnu trakta asiņošanas, hemoroīdu, nierakmeņu, holecistīta un peritonīta gadījumos, iesaka uztura speciāliste.

Tāpat nedrīkst lietot rabarbera lapas, jo tās satur lielu daudzumu skābeņskābes, kas ir bīstama un pat nāvējoša inde. Tādēļ svarīgi ir atcerēties, ka uzturā var lietot tikai rabarbera kātus.

Izņemot to, rabarberi ir garšīgi un vitamīniem bagāti dārzeņi, kas piešķirs jaunas garšas ikdienišķajā ēdienkartē. Lūk, pāris receptes, ko vari izmēģināt!

Biezpiena mīklas plātsmaize ar rabarberiem

Rabarberu un biezpiena plātsmaize
Foto: Shutterstock

Rabarberu laikā noteikti jācep rabarberu plātsmaizes un kūkas. Bet, ko darīt, ja ledusskapī aizķēries biezpiens un vēlies biezpiena kūku? Izmēģini šo recepti, kurā biezpiens veiksmīgi tiek izmantots mīklas pamatnē!

Lasīt vairāk

Rabarberu ievārījums

Viens no gaidītākajiem pavasara vitamīnu 'devējiem' dārzā - rabarbers
Foto: Vida Press

Rabarberu sezona ir klāt! Piedāvājam recepti rabarberu ievārījumam, lai šos pavasara dārgumus sagatavotu uzglabāšanai ziemai. Lieliski derēs uzziešanai uz grauzdētas maizītes vai pīrāgu pildīšanai un desertu gatavošanai.

Lasīt vairāk

Rabarberu un zemeņu dzēriens

Viens no gaidītākajiem pavasara vitamīnu 'devējiem' dārzā - rabarbers
Foto: Shutterstock

Viegls vasaras dzēriens, kas garšos gan lieliem, gan maziem.

Lasīt vairāk

Materiāla tapšanā izmantota informācija no portāliem foodfacts.mercola.com un www.nutrition-and-you.com.

Tags

Rabarberi B vitamīns C vitamīns Kalcijs Veselīgs uzturs

Comment Form