Dobē nevajag, šķīvī gan! Vitamīniem bagātās nezāles un to izmantošana uzturā
Foto: Shutterstock

Arvien vairāk cilvēku sāk pievērst uzmanību tam, ko lieto uzturā. Līdz ar pavasara atnākšanu, daudzi sāk izvēlēties veselīgāku un vitamīniem bagātāku pārtiku – dārzeņus, dažādus augus un zaļumus, tostarp arī nezāles.

Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Izrādās, ka, lai atrastu nezāles, nemaz nav jādodas uz lauku vai mazdārziņu, tās tirgo arī eko veikalos, zaļajos tirdziņos un pat kafejnīcās. Un kāpēc gan ne, tajās ir tik daudz veselībai noderīga, ka no tām viegli var pagatavot arī veselīgus, svaigus un gardus dzērienus.

Konsultē:  SIA "Uz zaļa zara" pārstāve Inese Psarjova.

Kādas vērtīgas vielas slēpjas nezālēs?

Tāpat kā kultūraugi, arī nezāles satur gan minerālvielas, gan vitamīnus, gan citas bioloģiski aktīvās vielas. Tikai atšķirībā no mūsu lolotajiem dārza zaļumiem, kurus ravējam, aplaistām, mēslojam, nezālēm pašām jāgādā par izdzīvošanu, par spīti apkarošanai no mūsu puses.

Dobē nevajag, šķīvī gan! Vitamīniem bagātās nezāles un to izmantošana uzturā
Foto: Shutterstock

Lai izdzīvotu bez laistīšanas, daudzām nezālēm ir attīstījušās neticami garas saknes. Tātad tās spēj uzņemt daudz vairāk uzturvielu, nekā mūsu kultūraugi. Tās ir spēcīgākas, jo spēj sadabūt no augsnes vajadzīgās vielas bez mēslošanas, izdzīvo bez laistīšanas un bez siltumnīcas jumta virs galvas. Tātad spēcīgākas ir arī bioloģiski aktīvās vielas, ko uzņemam ar nezālēm.

Daudzām nezālēm ir izteikti rūgta garša, piemēram, pienenēm. Savā grāmatā "Zaļo kokteiļu revolūcija" Viktorija Butenko, zaļo kokteiļu ēras aizsācēja, atsaucas uz Vašingtonas Universitātes zinātnieku Drevnovski: "Augu bioķīmiskās vielas ir antioksidanti, un tiem visiem ir rūgta garša. Antioksidanti ir minerālvielas, kuras novērš organisma šūnu bojājumus…. Augos esošās minerālvielas ar rūgto garšu var novērst vēzi un sirds slimības". Ne velti tautas medicīnā daudzas nezāles ir ārstniecības augu statusā.

Kādas nezāles izmantot uzturā?

No agra pavasara es ieteiktu izmantot gārsu – tā aug visos dārzos, iznīcināt to ir neiespējamā misija. Lietot uzturā var bez ierobežojumiem. Ņemam jaunās lapiņas, īpaši tās, kas vēl nav izpletušās.

Dobē nevajag, šķīvī gan! Vitamīniem bagātās nezāles un to izmantošana uzturā
Foto: Publicitātes foto

Gārsa satur olbaltumvielas, holīnu, cukurus, flavonoīdus, organiskās skābes, ēterisko eļļu, fitoncīdus, pektīnus, šķiedrvielas. Lapas satur daudz C vitamīna, karotīnu, kāliju, mangānu, dzelzi, varu .

Nātres parādās vienas no pirmajām un satur serotonīnu, fitoncīdus, organiskās skābes, tai skaitā, dzintarskābi, vitamīnus C, B1, B2, K, minerālvielas – dzelzi, kāliju, kalciju, varu, selēnu, molibdenu, stronciju.

Nātru lapās ir divreiz vairāk karotīna, nekā burkānos un divreiz vairāk C vitamīna nekā upenēs. No senseniem laikiem nātres tiek plaši izmantotas tautas medicīnā un uzturā. Nātres jālieto prātīgi, ja lietojat svaigas, termiski neapstrādātas.

Ar nātrēm nevajadzētu aizrauties grūtniecēm, cilvēkiem ar pastiprinātu asins recēšanu un nieru slimniekiem.

Balandas satur C vitamīnu, karotīnu, saponīnus, ēterisko eļļu, skābeņskābi un citas vielas. Tās ir labas organisma spēcināšanai, ja ir vitamīnu trūkums, it īpaši pēc ilgstošām slimībām. Izmanto zupām, biezeņiem un salātiem. Ziedošās lakstu galotnes vāra un ēd līdzīgi kā brokoļus. Taču jāuzmanās ar balandas sēklām – tās ir indīgas.

Pieneņu ziedkopas un lapas satur C, B1, B2, E vitamīnus, minerālvielas – dzelzi, kāliju, kalciju, manganu, cinku, selēnu, varu, olbaltumvielas, sveķveida vielas, flavonoīdus, kumarīnus u.c. Pienenēm piemīt brīnišķīgas īpašības – gremošanu veicinošas, žultsdzenošas, antitoksiskas, pretiekaisuma utt. Pienenes organismā rada sārmainu vidi.

Ceļteku (ceļmallapu) lapas satur ogļhidrātus, gļotvielas, miecvielas, rūgtvielas, pektīnvielas, tanīnus, flavonoīdus, citronskābi, vitamīnus C, karotīnu, K vitamīnu, minerālvielas – kāliju, dzelzi, cinku, hromu u.c. Visiem zināmas to baktericīdās, pretiekaisuma, sāpes mazinošās un asinis apturošās īpašības.

Iesaku lietot nelielās devās, pretējā gadījumā jāievēro kontrindikācijas – ceļtekas nav ieteicamas cilvēkiem ar paaugstinātu skābes daudzumu kuņģī un noslieci uz trombu rašanos.  

Virza parādās teju pirmā un pieejama visu vasaru. Tā satur minerālvielas un vitamīnus – C, E un karotīnu, miecvielas, organiskās skābes. Virzu nedrīkst lietot grūtnieces.

Kā lietot nezāles?

Par vislabāko zaļumu uzņemšanas avotu uzskatu zaļos kokteiļus. Zaļumi – gan audzētie, gan nezāles, kopā ar augļiem un ogām, sablenderēti jaudīgā blenderī viegli uzsūcas organismā, radot patīkamu sajūtu, enerģijas pieplūdumu, kā arī regulāri lietojot, parādās pozitīvas veselības pārmaiņas.

Dobē nevajag, šķīvī gan! Vitamīniem bagātās nezāles un to izmantošana uzturā
Foto: Publicitātes foto

Izmantojot nezāles un ārstnieciskos augus (bieži vien tas ir viens un tas pats), vadāmies no to īpašībām, no kurām dažas minētas iepriekš. Tāpēc, piemēram, virzu neizmantojam. Sensitīvie zaļumi, tādi kā nātres vai ceļtekas, mūsu zaļo kokteiļu sastāvā nepārsniedz 1%, līdz ar to organisms savu labumu atrod un paņem, arī kaitējums nerodas.

Nevajadzētu lietot vienus un tos pašus augus ilgstoši, kā arī nevajadzētu ievākt un lietot pašiem maz zināmus augus. Ņemiet tikai tos, ko labi pazīstat.

Esiet uzmanīgi ar indīgiem augiem. Piemēram, strutenes, neskatoties uz to izcilajām ārstnieciskajām īpašībām, ir indīgs augs. Tāpēc mēs tās kokteiļos neizmantojam. Pagatavojot kokteili tikai sev, protams, var ielikt naga lieluma strutenes lapiņu.

Kā nezāles jāsagatavo pirms tās lietot uzturā?

Tās var lietot svaigā veidā – zaļajos kokteiļos un salātos. Pirms tam zaļumi nav jānoplaucē vai  citādi jāapstrādājam. Bet ir arī daudz recepšu mājas virtuvei, kas paredz zaļumu termisko apstrādi, pievienošanu gaļas un piena produktiem.

Tags

Nezāles Vitamīni C vitamīns Veselīgs uzturs
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form