Plaša spektra veselības uzlabotājs

Oranžā veselības oga – smiltsērkšķis. Kādas uzturvielas satur un kā vislabāk pagatavot
Foto: Shutterstock

Pavlova stāsta, ka zinātniskajā literatūrā ir daudz informācijas par smiltsērkšķu labvēlīgo ietekmi uz veselību. Un tas viss, pateicoties ogās esošajām uzturvielām. Smiltsērkšķi ir lielisks dabas līdzeklis:

  • Sirds un asinsvadu slimību profilaksei, jo satur ne tikai vitamīnus, minerālvielas un antioksidantus, bet arī fitosterīnus, kam piemīt holesterīnu pazeminošas īpašības.
  • Pasargā no 2. tipa cukura diabēta, jo uzlabo insulīna sekrēciju un šūnu jutību pret insulīnu.
  • Labvēlīgi ietekmē aknu un gremošanas sistēmas veselību, mazina kuņģa čūlas risku un asiņošanu.
  • Ādas un gļotādas veselībai – satur antioksidantus, kas iesaistīti kalogēna sintēzē, nodrošina epitēlija aizsardzību un atjaunošanu. Organiskās skābes paātrina brūču dzīšanu, K vitamīns palīdz ādas atjaunošanās procesā pēc bojājumiem, savukārt ogās esošās vielas palēnina ādas novecošanos.
  • Imunitātes uzlabošanai – piemīt pretiekaisuma un antibakteriālas īpašības, labvēlīgi ietekmē zarnu mikrobiomu. Uzlabo organisma spējas pretoties infekcijām.
  • Pretvēža iedarbība.
  • Depresijas, Alcheimera slimības riska mazināšana un kognitīvo funkciju veicināšana.

Portāls "Web Md" raksta, ka smiltsērkšķus nereti izmanto arī saules aizsargkrēmu un citu kosmētisko krēmu ražošanā, lai novērstu tādas ādas problēmas kā apdegumi, akne, izsitumi, sausa āda, dermatīts u. c. Tāpat smiltsērkšķos esošās uzturvielas var palīdzēt uzlabot redzi un mazināt acu sausumu, samazināt svaru, ārstēt elpceļu problēmas, tostarp astmu, saaukstēšanos un pneimoniju.

Runājot par to, vai smiltsērkšķus var apēst par daudz un kā tas ietekmēs veselību, Pavlova skaidro – ja ogas lieto mērenos daudzumos, kaitējumam veselībai nevajadzētu būt. Taču jāņem vērā gremošanas sistēmas īpatnības, jo ogas ir skābas. Vidējais ieteicamais ogu daudzums ir 20–30 grami dienā, kas, kā jau noskaidrojām, nodrošina nepieciešamo C vitamīna devu.

Ja tomēr smiltsērkšķus lieto pārāk daudz un ilgstoši, var parādīties ādas krāsas izmaiņas, jo karotīna pārpalikumi var uzkrāties ādā, tādējādi āda iegūs dzeltenīgu nokrāsu.

Tags

Smiltsērkšķi Alcheimera slimība Depresija Imunitāte K vitamīns Sievietes veselība Veselīgs uzturs

Comment Form