Foto: DELFI
Pirmdien, 13. jūlijā, no savas dzīvesvietas uz Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas Neatliekamās medicīnas un pacientu uzņemšanas klīniku nogādāta 52 gadus veca sieviete, kura alkohola reibumā mājās nokritusi. Lai arī viņai nav bijusi medicīniska nepieciešamība uzturēties slimnīcā, viņa tur pavadījusi četras dienas, jo citur nav bijis, kur iet. Mediķi uzskata, ka šādā situācijā īstā vieta, kur viņu nogādāt, būtu atskurbtuve, bet šādas iespējas nav bijis.

Pēc apskates klīnikas speciālisti konstatēja, ka pacientei briesmas nedraud un ārstēšanās slimnīcā nav nepieciešama, tomēr tikai pēc četrām dienām ar slimnīcas transportu un darbinieku palīdzību sievieti izdevās nogādāt mājās, iesaistot vēl citus atbildīgos dienestus, pastāstīja slimnīcas pārstāvis Mārtiņš Vilcāns.

Izrakstīt no slimnīcas pacienti nav bijis iespējams, jo piederīgie uz tālruņa zvaniem neatsaucās, bet dzīvokļa atslēgu viņai nav bijis, un persona, ar kuru sieviete dzīvo kopā, nebija atrodama. Jāmin, ka paciente iepriekš ir pārcietusi insultu un pati saviem spēkiem pārvietoties nevar. 

"Mēs vērsāmies gan pie policijas, gan sociālajā dienestā, tomēr tikai pēc četrām dienām ar policijas un glābēju palīdzību tika atvērtas sievietes dzīvokļa durvis. No slimnīcas paciente ar mūsu transportu tika nogādāta savā dzīvesvietā. Pirms tam sieviete teica, lai mēs viņu aizvedam līdz mājām un atstājam uz soliņa, kur viņa gaidīšot savu dzīvesbiedru, ar kuru pirms nogādāšanas slimnīcā kopīgi lietojusi alkoholiskos dzērienus. Tas, protams, nebija risinājums, tāpēc turpinājām meklēt citas iespējas," norāda Neatliekamās medicīnas un pacientu uzņemšanas klīnikas vadītājs Aleksejs Višņakovs.

Slimnīcai šī ir vērā ņemama problēma, jo šādu jautājumu risināšana aizņem personāla darbu un līdzekļus. Atrodoties Neatliekamās medicīnas un pacientu uzņemšanas klīnikā, pacientei tika nodrošināta ēdināšana, aprūpe un kopšana, kas neietilpst klīnikas funkcijās. Šai sievietei nebija pat apģērba un apavu. Lai paciente varētu nokļūt mājās tos sagādājuši slimnīcas darbinieki. "Katru gadu, pie mums nonāk aptuveni 1000 pacienti ar alkohola indikācijām, kuriem šeit nevajadzētu atrasties. Šo visu varētu atrisināt atskurbtuvju ieviešana," piebilst Aleksejs Višņakovs.

Liela problēma esot arī parādnieki, kuri nesamaksā par slimnīcā saņemtajiem pakalpojumiem. Neskatoties uz to, ka slimnīca izrāda pretimnākšanu un pacientiem piedāvā atlikto maksājumu, kuru var veikt sadalot vairākās daļās, katru gadu pacienti slimnīcai paliek parādā ap 600 000 eiro. 

Pērnā gada beigās visai lielu sabiedrības sašutumu un diskusiju jau izraisīja Austrumu slimnīcas Twitter kontā ievietotais paziņojums par "ubagojošo tantiņu no Stacijas laukuma", kuras slimnīcas seifā nodotā summa bijusi 1200 eiro un kura no slimnīcas mājup devusies ar taksometru, nesamaksājot. Tomēr, arī pašlaik parādnieku skaits nemazinoties, Arī šai pacientei tika noformēts atliktais maksājums, jo par saņemtajiem pakalpojumiem viņa norēķināties nevarēja. Šobrīd pacientu parādu summa sasniegusi jau 3,7 miljonus eiro, pastāstīja Vilcāns. Pēdējo trīs gadu laikā rēķinus neesot samaksājuši 50 tūkstoši pacientu, bet pašlaik valstij neesot mehānisma, kā šos līdzekļus kompensēt un parāds ar katru gadu aug.

Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca ir lielākā daudzprofilu neatliekamās palīdzības slimnīca valstī. Gadā stacionāri tiek ārstēti aptuveni 73 tūkstoši cilvēku, kas ir gandrīz 25% no visiem valstī stacionāros ārstētajiem pacientiem, un ambulatori 550 000 pacientu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!