Kā atbrīvoties no sliktā ieraduma

Zombijs autopilotā? Kas ir mūsu slikto paradumu pamatā, un kā no tiem izbēgt
Foto: Shutterstock


Tā kā ar gribasspēku bieži vien nav pietiekami, lai pārvarētu, pārrautu gadu tūkstošiem pastāvējušo paraugu, kas liek justies tiešām labi vai vismaz neļauj justies tiešām slikti, ir pienācis laiks vecos ieradumus aizstāt ar jaunākiem, vairāk vēlamiem. Talkā nāks šajā rakstā uzskaitītās stratēģijas, kuras, pēc ekspertu domām, var sniegt vislabākos panākumus:

Neapgrūtini izdošanos, neaizturi panākumus

2017. gadā kāds analītikas uzņēmums pārbaudīja datus, kas tika savākti no 7,5 miljoniem mobilo ierīču, lai redzētu, kāds ir attālums, kuru cilvēki veic, dodoties trenēties. Tika konstatēts: jo īsāks attālums cilvēkiem bija jāveic, jo lielāka iespējamība, ka viņi to spēs. Tas arī varētu nebūt nekas pārsteidzošs, bet interesantais, pēc Vudas (kura nebija iesaistīta pētījumā) teiktā, bija tas, ka tie, kuru vidēji mērojamais ceļa posms turp un atpakaļ bija apmēram seši kilometri, sporta zāli apmeklēja piecas vai vairāk reižu mēnesī, savukārt tie, kuriem nācās mērot nedaudz vairāk par astoņiem kilometriem, – tikai vienu reizi. "Apmēram divu kilometru starpība parādīja atšķirību starp cilvēku ar regulāru fizisko vingrinājumu veikšanas ieradumu un cilvēku, kam tāda nav," viņa saka.

Šie divi kilometri (kas patiešām ir tikai dažas papildu minūtes automašīnā), pēc Vudas teiktā, ir tie, ko ieradumu veidošanās eksperti sauc par kairinātājiem, – apkārtējie faktori, kuru dēļ ir mazāka iespēja iesaistīties noteiktās darbībās un pieņemt noteiktu uzvedību. Kairinātāji ir visur: cepumu paciņa, kas atrodas tavā pieliekamajā un kurai tik neiespējami pretoties, plāna par veselīga uztura paradumu ieviešanu ikdienā izdošanos padara mazāk cerīgu; tālrunī atrodamās lietotnes novērš tavu uzmanību no darba; "Netflix" automātiskās atskaņošanas funkcija, kas taisnā ceļā noved pie nākamās iecienītākā seriāla epizodes, kad tev īstenībā jau sen būtu laiks likties uz auss utt. Triks ir palielināt kairinātāju daudzumu uzvedībā, kuru mēs nevēlamies, bet samazināt tajā, kuru vēlamies.

Izmēģini šo: Ja vēlies atbrīvoties no ieraduma atlikt visu uz pēdējo, no tālruņa un datora izdzēs laiku patērējošas lietotnes un radi īpašu vietu un atmosfēru, kurā darboties, vai tas būtu mājas birojā vai vietējā kafejnīcā. Vai vēlies ēst mazāk gaļas? Dažas reizes nedēļā veikala plauktos izvēlies veģetāriešiem domātu maltīti vai ielūkojies piedāvājumā, kuru sniedz piegādes aplikācijas. "Līdzīgi kā automatizētā maksājuma aktivizēšana, kas automātiski daļu no algas pārskaita uz krājkontu, pirmais solis pretī vēlamā ieraduma atvieglošanai ļauj ciešāk turēties pie mērķa," norāda Vuda.

Tags

Labsajūta Lasāmgabali Psiholoģija Veselīgs dzīvesveids
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form