Atkārto ieradumu, līdz tas darbojas pašplūsmā


Zombijs autopilotā? Kas ir mūsu slikto paradumu pamatā, un kā no tiem izbēgt
Foto: Shutterstock

Pagrieziena signāla izmantošana automašīnā, lai mainītu joslas, vai partnera nobučošana atvadoties var šķist apzināts lēmums, taču Vuda apgalvo, ka arī tie ir izcili ieradumu piemēri: "Tas tik ļoti iestrādājas tavā prātā, grafikos un mijiedarbībā, ka nav jāiesaista domāšana vai lēmumu pieņemšana." Tas ir tas, kas ļauj mums katru rītu doties uz darbu, garīgi nenogurdinot sevi, plānojot katru kustību. Smadzeņu zona, kas regulē šos automātiskos ieradumus, attīsta ieraduma atmiņu, kad atkārtojam notikumu secību atkal un atkal. Ja, gatavojot vakariņas, roka automātiski sniedzas pēc ledusskapī esošā vīna vai nonāk čipsu traukā, kamēr skaties televizoru, tas notiek tāpēc, ka tava maņu orgānu sistēma ir iedresēta tā darīt.

Eksperte norāda, ka viltība veselīgāka ieraduma veidošanai ir garīgās sistēmas saņemšana rokās, lai tā darbotos tavā labā, nevis pret tevi. To var izdarīt, veidojot ieradumus, kurus atkārtosi, pat nedomājot par tiem: iekāpjot automašīnā, ievieto tālruni cimdu nodalījumā vai pat bagāžniekā; pirms ēdiena pasniegšanas restorānā jau uzreiz palūdz oficiantam pusi ielikt līdzņemšanas kastītē; katru vakaru paņem ābolu, pirms nobāzējies uz dīvāna, lai skatītos televizoru. Pirmā reize būs visgrūtākā, taču pakāpeniski kļūs vieglāk, veidojot šo muskuļu atmiņas ieraduma versiju. Pētījumi liecina, ka vienai vai otrai uzvedībai ir nepieciešams atšķirīgs atkārtošanās daudzums, pirms tā kļūst automātiska: augļa gabaliņa pievienošana diētai prasa apmēram 65 dienas, veselīga dzēriena lietošana ikdienā 59 dienas, vingrošana 91 dienu.

Izmēģini šo: BJ Fogs, Ph.D., Stenforda Universitātes Uzvedības dizaina laboratorijas dibinātājs un direktors, kā arī filmas "Tiny Habits: The Small Changes That Change Everything" autors, iesaka jaunus ieradumus piesaistīt labdabīgiem, kas jau pastāv: pēc kafijas pagatavošanas minūti meditē, pirms gulētiešanas dažas minūtes izstaipies, pēc tam, kad no rīta esi nomazgājusi seju, uzklāj sauļošanās līdzekli. Pajautā sev, kur jaunais ieradums vai apņemšanās dabiski iekļaujas tavā ikdienā, un izmanto līdzšinējo rutīnu, lai pamudinātu sevi to darīt.

Tags

Labsajūta Lasāmgabali Psiholoģija Veselīgs dzīvesveids
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form