Izaugsmes pamatā – emocionālā labsajūta skolas vidē
Izaugsmes pamatā – emocionālā labsajūta skolas vidē
Vai cilvēks var iemācīties būt laimīgs? Vai to var apgūt līdzīgi kā mācību priekšmetu skolā? Un vai mēs protam saskatīt un novērtēt to, kas mums ir dots un atrodams visapkārt? Atbildes uz šiem jautājumiem meklējām sarunā ar Dagdas novada Ezernieku vidusskolas angļu valodas skolotāju Svetlanu Grebņevu.
Pērn noslēdzās vairāk nekā divus gadus ilgušais "Erasmus+" projekts "Happy People Will Change The World" ("Laimīgi cilvēki mainīs pasauli"), kurā starp sešām dalībvalstīm bija arī Latvija. Mūsu valsti pārstāvēja Ezernieku vidusskola, kuras darbinieki un skolēni nu var droši teikt, ka emocionālais līdzsvars un laimes sajūta padara labāku ne vien katru cilvēku kā indivīdu, bet visu sabiedrību kopumā.
Cieša skolēnu un skolotāju līdzdarbošanās
"Kad uzzināju par konkrēto projektu, ne mirkli nešaubījos par piedalīšanos tajā," stāsta Ezernieku vidusskolas angļu valodas skolotāja Svetlana Grebņeva. Iespēja gūt jaunas zināšanas par emocionālo stāvokli, māka ieraudzīt pozitīvo sev visapkārt, jaunu relaksācijas vingrinājumu un meditācijas prasmju apgūšana – šīs lietas līdz ar starptautiskas sadarbības un lietderīgas laika pavadīšanas iespēju bija noteicošie faktori pieteikties projektam.

"Jau sākumā bija skaidrs, ka veiksmes faktors būs saliedēts komandas darbs. Sagatavošanās posmā aktīvi piedalījās ne tikai skolotāji, bet arī skolēni, turklāt abas puses cieši sadarbojās, gatavojot prezentācijas, iestudējot dejas un mācoties dziesmas, gatavojot īsas videofilmas par meditācijas un relaksācijas vingrinājumiem. Tas bija gan nopietns darbs, gan sava brīvā laika ziedošana projektam, tomēr rezultāts ir tā vērts," uzsver skolotāja.
Iepazīt daudzkrāsaino emociju pasauli
Darbojoties projektā, Ezernieku vidusskolas skolēni un skolotāji mācījās atpazīt dažādas emocijas: "Mūsu darbs balstījās uz emociju izpēti un to apzināšanos gan sevī, gan citos. Tas bija pirmais solis, ko projektā paveicām, bet pēc tam jau sekoja metožu meklēšana, lai ar konkrētajām emocijām tiktu galā."

Projekta dalībnieki mācījās atpazīt dusmas, skumjas, bailes un meklēja veidus, kā tās pārvarēt, tika meklēti veidi, kā vairot prieku gan sevī, gan apkārtējos, pateicoties dažādām meditatīvām vai fiziskām aktivitātēm. "Piedaloties semināros un darbnīcās, meditācijas nodarbībās un citās aktivitātēs, mēs centāmies iegūt jaunas zināšanas par emocijām, ieraudzīt pozitīvo dažādās situācijās un apgūt relaksācijas vingrinājumus. Itālijā spēlējām emociju teātri – tur šāda metode ir ļoti izplatīta, tāpat kā nodarbības vecākiem ar psihologu. Latvijā šāda prakse ikdienā patlaban šķiet neiedomājama," stāsta Svetlana Grebņeva.
Portugālē vienā no neskaitāmajām darbnīcām tika apgūta bilžu veidošana no papīra strēmelītēm (quilling), turklāt to praktizēja nevis bērni, bet gan pieaugušie. Visu sešu "Erasmus+" projekta dalībvalstu pārstāvji spēlēja arī ēnu teātri un empātijas spēli, gatavoja Ziemassvētku kartītes ar laba vēlējumiem, dažādos veidos meklēja ceļu uz pozitīvām emocijām.
Pareizā motivācija ir lielisks dzinulis
Ezernieku vidusskolas skolotāja atzīst, ka dalība šādos projektos bērniem ir nepieciešama pat vairāk nekā pieaugušajiem – tā ļauj jau agrā vecumā paplašināt redzesloku, apskatīt pasauli, izbaudīt dažādas lietas pirmo reizi.

Būtisks nosacījums, lai piedalītos projektos, esot angļu valodas prasme, jo bez iespējas komunicēt ir grūti piedalīties visās aktivitātēs. Motivācija projekta dalībniekiem ir liela.
Pateicoties šai iniciatīvai, angļu valodu apguva arī skolotāji! Laukos iespēja apgūt kādu svešvalodu ir ļoti ierobežota laika un naudas pieejamības dēļ, taču, ja cilvēkiem ir pareizā motivācija, ir iespējams teju jebkas, arī iemācīties angļu valodu.
"Erasmus+" dod unikālu iespēju nokļūt ārpus Latvijas. "Pilsētā varbūt ir citādi, bet laukos jau tādu iespēju visiem nav. Daži nekad nav bijuši lielpilsētā, ārzemēs – ne tik!" stāsta skolotāja. Neapšaubāmi, projektā gribētu piedalīties daudzi, taču dalībnieku skaits ir ierobežots un ne visiem ir pietiekamas angļu valodas zināšanas, tāpēc jo īpašs prieks esot par aktīvākajiem censoņiem, kas ne tikai papildina savas zināšanas, bet arī uzkrāj dzīves pieredzi.
Lepoties un mīlēt mūsu skolēnus
Katrs brauciens ir brīnišķīgs un ļauj iepazīt ne tikai valsti, tās dabu un ģeogrāfiju, bet arī kultūru un nacionālās īpatnības. Turklāt caur šiem uzdevumiem atklājās ne tikai krāšņā emociju pasaule, bet arī Latvijas delegāciju pārstāvošo skolēnu labākās īpašības."Esmu ārkārtīgi lepna par mūsu bērniem, par viņu centību un neatlaidību," uzsver angļu valodas skolotāja.

Slovēnijā darbnīcās slavēja mūsu meitenes par aktivitāti, radošumu un centību. Pārsteidzoša bijusi arī skolēnu iesaistīšanās ģeogrāfijas stundā: "Bērni tur piedalījās kā novērotāji, taču slovēņu skolotāja viņus uztvēra gluži kā savējos un, tāpat kā slovēņu bērniem, arī mūsējiem izdalīja ģeogrāfijas darba lapas. Un, iedomājieties, mūsu bērni tās arī pildīja." Taujāta, kā tad skolēni ar šo uzdevumu tika galā, skolotāja smej, ka slovēņu valoda esot līdzīga krievu valodai, tādējādi bērni esot varējuši aptuveni nojaust, kas uzdevumos ir prasīts.
Laimīgā zeme – Latvija
Latvijā ir brīnišķīga daba, un to atzina arī pārējo projekta dalībvalstu pārstāvji, kad viesojās Ezernieku vidusskolā, kas atrodas gleznainā apvidū uz vienas no Eša (Ežezera) pussalām. "Citu valstu dalībnieki atzina, ka beidzot saprotot, kāpēc pie mums meditācija un joga nav tik populāra kā citur. Mums ir tik skaista daba, ka tā pati jau atslābina un nomierina – vajag tikai tai ļauties," skaidro Ezernieku vidusskolas skolotāja.

Laimīgs kuriozs atgadījies arī ar slovēņu skolotāju, kas Latvijā pirmo reizi ieraudzījusi stārķi. Izrādās, ka Slovēnijā tādu nav, tā nu viņa stājusies teju pie katra stārķa un to bildējusi. Kādas privātmājas saimnieks, pie kuras "Erasmus+" delegācija bija piestājusi bildēt skaisto svēteli, pat grasījies uzrīdīt viņiem suni. Tomēr viss beidzies laimīgi un visi veiksmīgi atriezušies mājās. Taču vēlāk, dodoties braucienā uz Slovēniju, latviešus gaidījis kāds pārsteigums. "Kad jautājām, kur tad ir Anna – slovēniete, kas bija sajūsmā par stārķiem –, izrādījās, ka viņa pēc viesošanās Latvijā atskārta, ka ir stāvoklī, un nu bija devusies bērna kopšanas atvaļinājumā. Kā gan lai netic mūsu teicieniem par stārķiem?" smaidot stāsta Grebņeva.
Laime ikdienas mirkļos
Garīgā veselība ir viens no būtiskiem virzieniem arī "Skola 2030" programmā, un projekts "Happy People Will Change The World" ir palīdzējis Ezernieku vidusskolai jau laikus tam sagatavoties. Kopā ar pārējo valstu partneriem izstrādāti divi bukleti, kuros apkopoti meditācijas un relaksācijas vingrinājumi. "Esam ieguvuši jaunas zināšanas par emocionālo labsajūtu skolā. Projekta laikā ieviesām skolā īpašu stūrīti, kur jebkurā brīdī ikviens varēja pieiet un aplūkot, kā veicami elpošanas vingrinājumi, vai izpildīt koncentrēšanās uzdevumu. Visi materiāli skolā ir pieejami joprojām, un esam gatavi dalīties ar tiem gan ar skolēniem, gan skolotājiem un bērnu vecākiem," stāsta Grebņeva, atzīstot, ka pēc šī projekta skolotājiem un arī pašiem bērniem ir labāks priekšstats par to, kā rīkoties stresa situācijās un kā veiksmīgāk spriedzes apstākļos noskaņoties un sagatavoties darbam.

Skolotāja uzsver, ka, pateicoties dalībai šādos projektos, var augt ne tikai profesionāli, bet arī kā cilvēks – kā personība.
Piedalīšanās "Erasmus+" projektā deva iespēju iepazīt jaunas zemes, to klimatu, kultūru, rast jaunus draugus, apgūt prasmi komunicēt, bagātināt savas angļu valodas zināšanas. Šis projekts bija lieliska iespēja atrast līdzīgi domājošus cilvēkus no dažādām pasaules valstīm. "Erasmus+" pieredze ir ļoti vērtīga pašizaugsmei ikvienam dalībniekam.