Foto: AFP/Scanpix/LETA
Studentu komanda no Šveices uzstādījusi jaunu rekordu paātrinājumam no nulles līdz 100 kilometriem stundā automašīnām ar elektrodzinēju. Iepriekšējais rekords pārspēts gandrīz par pusi, un viņu sasniegums iegrāmatots arī Ginesa rekordu sarakstā.

Līdzšinējais rekords bija 1,46 sekundes, ko pērn sasniedza Štutgartes Universitātes komanda – par tādu "uzrāvienu" pat pasaulē jaudīgāko sērijveidā ražoto superautomašīnu īpašnieki var vien pasapņot. Šis rādītājs pašam augstākajam plauktiņam ir, sākot no divām sekundēm. Tomēr uz speciāli rekordu uzstādīšanai būvētiem braucamrīkiem, saprotams, sērijveida automašīnu spējas neattiecas un šāds salīdzinājums nav pārāk korekts. Jo ar absolūtajiem rekordistiem, savukārt, pa pilsētas ielām vai autobāni šiki nepavizināsies.

Rekordu mērķis ir pārbaudīt fizikas, inženierzinātnes un komandas zināšanu robežas. Kopš Cīrihes Akadēmiskajā motosporta kluba (AMZ) dibināšanas 2006. gadā tā biedri ik gadu uzbūvē jaunu sacīkšu auto, un arī šis gads nebija izņēmums. Pērn zaudētais rekords bija papildu motivācija, kas dzina uz priekšu. "Strādāt pie šī projekta, vienlaikus studējot, bija ļoti grūti. Vienlaikus darbs ar citiem studentiem, radot jaunus risinājumus un praksē pielietojot lekcijās apgūto, bija ļoti jautrs," paziņojumā presei komentēja viens no kluba pārstāvjiem Jans Bernards. "Protams, arī piedalīties jaunā pasaules rekordā ir absolūti unikāla pieredze," piebilda jaunais inženieris.

Komandas šī gada čempions – elektroautomašīna "mythen" – no A līdz Z ir studentu roku darbs. Kompozītmateriālu un alumīnija konstrukcija, kas rezultējās ļoti vieglā (140 kilogrami) automašīnā, pašu konstruēti dzinēji un piedziņas sistēma, kas spēj attīstīt 326 zirgspēkus. Arī vadītāja izvēle bija daļa no rekorda – automašīnā sēdās Keita Mageti, un kopā ar viņu spēkrats svēra vien 180 kilogramus.

Taču – kā to visu noturēt pie zemes un nodrošināt pietiekamu saķeri, lai izmantotu visu jaudīgo dzinēju potenciālu? "Jauda nav vienīgais, kam ir nozīme, ja gribam sasniegt paātrinājuma rekordu. Šo jaudu vajag efektīvi pārnest uz zemi," atgādina Dario Meserli, kurš komandā bija atbildīgs par mašīnas aerodinamiku. Studenti izmantoja īpašu konstrukciju, lai palielinātu piespiedējspēku – komanda to raksturoja kā "kaut ko līdzīgu putekļu sūcējam".

Rezultāts – no nulles līdz 100 kilometriem stundā 0,956 sekundēs! Jeb – 12,3 metru attālumā no starta punkta "mythen" bija sasniedzis jau 100 kilometrus stundā lielu ātrumu. Iepriekš AMZ komanda pasaules rekordus bija sasniegusi 2014. un 2016. gadā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!