Foto: Shutterstock
Veselīga uztura principu ievērošana, gluži tāpat kā jebkura apzinātā ēšana, var būt sarežģīts uzdevums. Jāseko līdzi pārtikas daudzveidībai, kvalitātei un daudzumam, jāpēta etiķetes, jāvelta laiks un spēks. Šķiet, daudz vienkāršāk kā paraugu izmantot kādu no populārajām diētām, jo tās taču piedāvā gatavas shēmas un pat ēdienkarti ar produktu sarakstu katrai dienai. Bet cik ļoti šie algoritmi atbilst veselīga uztura principiem?

Kas ir diēta?

Jebkuru diētu no parastā uztura atšķir ierobežojumi. Ideja pavisam vienkārša: jūs kaut kādā ziņā sevi ierobežojat, lai iegūtu vēlamo efektu. Gluži kā aizturēt elpu un ienirt ūdenī, lai izceltu skaistu gliemežvāku. Organisms un smadzenes jebkuru mākslīgu ierobežojumu uztver kā īslaicīgus ekstremālus apstākļus, pēc kuriem beidzot varēs atgriezties normālā režīmā. Te arī rodas visu diētu kopīgā problēma – agrāk vai vēlāk gribas "iznirt virs ūdens". Bet noturēties pietiekami ilgi, lai tiktu pie kārotā gliemežvāka, t.i., sasniegtu izvirzīto mērķi, izdodas tikai vienā gadījumā no pieciem. Turklāt, sasniedzot pirmos starprezultātus, bieži vien atsākas nesistemātiskā ēšana – jo rodas dabiska vēlme atalgot sevi par pūliņiem. Un jau šī viena iemesla dēļ diēta diezin vai varētu kļūt par pastāvīgu uztura paradumu.

Kādas mēdz būt diētas?

Diētas var dalīt trīs pamatgrupās atkarībā no tā, kādi ierobežojumi tiek noteikti:

  • noteiktu makroelementu, piemēram, ogļhidrātu;
  • veselu produktu kategorijas, piemēram, gaļas;
  • konkrētu produktu, piemēram, sāls.

Problēma ir tajā, ka ikvienam ierobežojumu tipam ir savas potenciālās blaknes. Tas nenozīmē, ka nevarat izmantot diētu personisko mērķu sasniegšanai. Taču labāk to darīt kopā ar ārstu dietologu, lai izvēlētos tādus ierobežojumus, kas nekaitēs jūsu veselībai.

Kā piemēru izvēlēsimies visvienkāršāko ierobežojumu – kilokaloriju samazināšanu. Jūs samazināt porcijas izmēru vai palielināt intervālu starp ēdienreizēm, lai ēstu mazāk nekā parasti. Teorētiski viss šķiet loģiski: tērēsiet vairāk kaloriju, nekā uzņemsiet, organismam enerģijas atjaunošanai nāksies "dedzināt" tauku rezerves. Praksē viss ir nedaudz sarežģītāk. Organisma pirmā reakcija uz krasu kaloriju samazinājumu – samazināt enerģijas tēriņus. Bet viens no galvenajiem enerģijas tērētājiem mūsu ķermenī ir muskuļi. Uz tiem arī sāksies pirmā taupīšana. Lūk, kādēļ pārāk krasa kaloriju nogriešana mazinās muskuļu masu, nevis tauku rezerves.

Aplūkosim, kādus zemūdens akmeņus slēpj sarežģītākas diētas.

Diētas ar makroelementu ierobežojumiem

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!