Foto: Publicitātes foto

Viens auto vienā minūtē – ar šādu intensitāti "Hyundai" rūpnīcas konveijeru pamet sērijveida spēkrats dienvidkorejiešu ražotāja rūpnīcā Čehijā. No metāla plāksnes līdz gatavam produktam katrs "Hyundai" automobilis savā tapšanas procesā rūpnīcā mēro aptuveni 3,3 kilometru ceļu. "DELFI Auto" bija iespēja paviesoties šajā rūpnīcā un ielūkot ražošanas procesā klātienē.

"Hyundai" rūpnīca Čehijā darbu uzsāka 2008. gada nogalē. Tā atrodas Nošovicē, valsts pašos austrumos, netālu no Ostravas pilsētas, kas ir pie Polijas robežas. Dienvidkorejiešu autoražotāja industriālais parks aizņem 200 hektāru platību, no kā 28 hektāri ir ēkas. Šo projektu "Hyundai" uzsāka 2005. gadā, kopumā ieguldot 1,2 miljardus eiro, kas esot vislielākā ārvalstu privātā investīcija Čehijas ekonomikā.

Čehijas rūpnīcā "Hyundai" šobrīd ražo trīs no saviem modeļiem – mazo hečbeku "ix20", kompakto "i30" un apvidus automobili "ix35". Pārējie "Hyundai" modeļi tiek ražoti citviet pasaulē – kompānijai ir pavisam 17 rūpnīcas, no kurām nākamā tuvākā mums ir Sanktpēterburgā, Krievijā.

Čehijā "Hyundai" automobilis savu dzīvi sāk no metāla veltņa, kas rūpnīcas teritorijā tiek ievests pa dzelzceļu. Tālāk šie veltņi tiek atritināti un sagriezti metāla plāksnēs. Katra no šīm plāksnēm nonāk kādā no 17 virsbūves paneļu preses veidnēm. Katru divdesmito virsbūves paneli kvalitātes kontroles nolūkos rūpnīcas darbinieki pārbauda personīgi.

Virsbūves no šiem paneļiem sametina roboti. Kad tā ir gatava, virsbūve pa konveijeru nonāk krāsošas cehā. Arī šeit visu darbu pamatā paveic roboti. Tālāk virsbūve dodas uz cehu, kur tā, kā saka paši darbinieki, tiek "salaulāta" ar šasiju. Kaut arī transmisijas tiek izgatavotas un samontētas šeit pat Čehijā, motori gan tiek piegādāti no "Kia" rūpnīcas Slovākijā.

Tomēr vislielākais strādnieku īpatsvars no pavisam 3500 darbiniekiem "Hyundai" rūpnīcā Čehijā tiek nodarbināts automobiļu gala montāžas procesā. Interesanti, ka šajā rūpnīcā nav katram modelim atsevišķas ražošanas līnijas, tie pa konveijeru virzās jauktā secībā, jo nepieciešamās detaļas tiek padotas atbilstoši "just in time" (tieši laikā – tulk.) saprogrammētajai loģistikai. Tādējādi, piemēram, darbinieks pieskrūvē riteni "i30" hečbekam, bet jau nākamais auto, kuram jāveic šis pats process, var izrādīties "ix35" apvidnieks.

Darbs rūpnīcā pastāvīgi tiek optimizēts. Piemēram, vēl pirms gada rezerves riteni automobiļa bagāžniekā ievietoja darbinieki ar savām rokām, bet no šā gada šis process uzticēts jaunam robotam. Tas gan nenozīmē, ka šie strādnieki tiek atlaisti, bet gan novirzīti darbam citu uzdevumu veikšanai, jo izlaides apjomi ar katru gadu aug.

Kad automobilis ir samontēts, tajā ielej astoņus litrus degvielas un darbinieks patstāvīgi nobrauc no ražošanas konveijera. Spēkratam tiek pārbaudīts katrs slēdzītis un katra svira. Tāpat ar katru automobili tiek izbraukts pa izmēģinājuma trasi. Kā norādīja "Hyundai" pārstāvji, kāda kļūme tiek atklāta mazāk nekā trim procentiem automobiļu. Visbiežākās kļūmes ir kāds kārtīgi nesavienots elektriskais kontakts vai graboša skrūvīte, kas montāžas procesā darbiniekam izkritusi no rokām. Šādi automobiļi tiek nonāk atpakaļ montāžas cehā un kļūmes novērstas.

Gadā šeit tiek saražoti 300 tūkstoši "Hyundai" automobiļu, no kuriem tikai četri procenti tiek pārdoti Čehijā, bet pārējie – eksportēti.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!