Foto: LETA

Kopš šāgada sākuma, kad stājās spēkā grozījumi pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas piemērošanas noteikumos, soda punkti par braukšanu bez OCTA piespriesti jau 1 800 autovadītājiem, liecina Valsts policijas (VP) dati.

Šāgada pirmajos trīs mēnešos par braukšanu bez OCTA kopumā ir sastādīti 2 528 administratīvā pārkāpuma protokoli. Savukārt kopējais uzliktais naudas soda apmērs par braukšanu bez OCTA sastāda 278 631 eiro.

2013. gadā kopsummā tika sastādīti 12 298 administratīvā pārkāpuma protokoli par kopējo summu 1,2 miljonu eiro.

Lai samazinātu neapdrošināto skaitu un uzlabotu kopējo ceļu satiksmes drošību, šāgada janvārī tika pieņemti grozījumi pārkāpumu uzskaites punktu sistēmā, kuri paredzēja, ka turpmāk par braukšanu bez OCTA būs ne tikai jāsedz administratīvais sods, bet tiks piespriesti arī divi soda punkti par katru pārkāpumu.

OCTA likums paredz, ka ikvienam autovadītājam, lai piedalītos ceļu satiksmē, ir nepieciešams iegādāties OCTA polisi. Gadījumā, ja tomēr autovadītājs piedalīsies ceļu kustībā ar neapdrošinātu transportlīdzekli, viņam tiks piemērots administratīvais sods 85 līdz 114 eiro apmērā, kā arī tiks piespriesti divi soda punkti.

Kā stāsta Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja (LTAB0 valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics, izmaiņas pārkāpumu uzskaites punktu sistēmā, iekļaujot tajā arī soda punktus par braukšanu bez OCTA, tika ieviestas ar mērķi cīnīties ar agresīviem braucējiem, kuri neiegādājas OCTA, apzināti ignorējot likumu, un vieglprātīgi attiecas pret drošības jautājumiem.

Prakse liecina, ka tie, kuri regulāri neiegādājas OCTA, ir labi informēti par polises nepieciešamību, līdz ar ko piedalīšanos ceļu satiksmē bez derīgas apdrošināšanas polises nekādi nevar nosaukt par neinformētību. Tomēr vēl joprojām daudziem ir pārsteigums, ka par braukšanu bez OCTA tiek uzlikts ne tikai naudas sods, bet arī piespriesti soda punkti.

"Autovadītāji uzskata, ka šķiršanās no zināmas naudas summas ir sliktākais, kas ar viņiem var notikt. Tagad ir nākusi klāt tāda, viņuprāt, "neērtība", kā soda punkti, kuru lielā kvantitāte var novest ne tikai pie tiesību zaudēšanas, bet arī grupu nodarbību apmeklējuma pie sertificēta psihologa," uzsver Stengrevics.

"Tomēr būtiskākais, kas katru dienu jāskaidro un ko mēs vēlētos, lai autovadītāji beidzot saprot, ir tas, ka OCTA polise jāiegādājas ne tikai tāpēc, ka likums to nosaka, bet tāpēc, ka tā pasargās autovadītāju un citus satiksmes dalībniekus no negatīvām sekām, kas var tikt mērāmi nodarītajos zaudējumos ne tikai cilvēka mantai, bet arī veselībai. Jo mēs vēlreiz vēlamies uzsvērt, ka gadījumā, ja neapdrošināts transportlīdzeklis izraisīs CSNg, visi avārijas rezultātā radītie zaudējumi gala rezultātā būs jāsedz vainīgajam autoīpašniekam", skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs.

"Visas atbildīgās institūcijas par ceļu satiksmes drošību saprot, ka visiem spēkiem ir jācenšas samazināt ceļu satiksmes negadījumos cietušo un bojā gājušo skaits. Vēl jo vairāk, ja smagas avārijas tiek izraisītas ar tādiem transportlīdzekļiem, kuri saskaņā ar ceļu satiksmes noteikumiem nemaz nedrīkstētu piedalīties ceļu satiksmē, tai skaitā, ja nav spēkā esošas OCTA. Tāpēc mums ir liels prieks, ka arī policija veic aktīvu darbu, lai nepieļautu šādu transportlīdzekļu piedalīšanos ceļu satiksmē, izprotot, ka braukšana bez OCTA ir pieskaitāma pie smagiem ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem," rezumē Stengrevics.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!