Foto: DELFI.ee
"SAAB" marka, kas nule pabijusi uz iznīcības sliekšņa, bet pēc tam nomainījusi īpašniekus no amerikāņu "General Motors" uz nīderlandiešu "Spyker", atkal ir gatava ar savu skaisto logotipu rotāt automobiļu motoru pārsegus.

Jaunākās paaudzes "SAAB 9-5" jau drīzumā nonāks visas pasaules dīleru centros. Gaidot izmēģinājuma braucienu jaunajam modelim, kam prezentācija notika Zviedrijā, mums bija izdevība sēsties pie stūres tā agrīnajam priekštecim – pirmajam "SAAB 95", kas mums sniedza neaizmirstamus iespaidus.

Trīscilindru divtaktu dzinējs vecajam trīsdurvju, bet tajā pašā laikā septiņvietīgajam "SAAB" rada ellīgu troksni. Restaurētais 841 kubikcentimetra motors pēc nelieliem uzlabojumiem spējīgs attīstīt 50 zirgspēku. Kā biļeti uz mūsdienu pasauli "SAAB" ieguvis arī disku bremzes priekšējai riteņu asij. Maziņā, pēc šodienas mēriem, mašīna ar klasisko aeroplānu iezīmēm izskatās smieklīgi un reizē grezni.

Bet kā šajā 1961.gada automobilī var sasēsties septiņi cilvēki? Nezinu, kā tur aizmugurē, bet pie stūres vietas pietiek pilnībā. Tāpat kā pietiek dažādu podziņu un vadības sviru, kas uz ilgu laiku var nodarbināt jūsu prātu. Riteņu arkas izliekuma dēļ salonā pedāļu kolonna atrodas nedaudz pa labi no ierastās pozīcijas. Interesanti, ka šāda konfigurācija nerada nekādu neērtību. Autovadītāja priekšā ir tievs stūresrats, kuru rotā logotips ar lidmašīnas siluetu, kādu "SAAB" izmantoja 60.gados.

Iedarbinām dzinēju un piesprādzējam drošības jostu. Aviācijas tematika šeit ir visur: pat drošības jostas nospriegojamas ar tādu pašu metālisku sprādzi, kādas joprojām tiek izmantotas mūsdienu lidmašīnās. Pirms braukšanas uzsākšanas nākas ilgi noņemties ar pārnesumkārbu. Tās vadības svira atrodas pie stūres kolonnas un atgādina kaut ko starp adāmadatu un kokteiļsalmiņu. Visu laiku nepamet sajūta, ka tā tūlīt tūlīt salūzīs. Pārslēgt pārnesumus, kuri šeit ir četri, neskaitot atpakaļgaitu, nākas ar diviem pirkstiem.

Mazā dzinēja apdullinošās rūkoņas pavadījumā priekšpiedziņas automobilis izkustas no vietas. Turklāt izplūdes sistēmas zemais bass piešķir sava veida sportiskās notis.

Ceturtajā pārnesumā nākas pārslēgties jau pie ātruma 40 km/h, lai galīgi nepaliktu kurls. Iespējams, izdotos braukt arī ar 50–60 km/h, bet tad gan būtu nepieciešami ausu aizbāžņi.

"Šādus automobiļus mūsdienās vairs netaisa," nopūšas markas cienītāji. Periodā no 1959. līdz 1978.gadam kopumā tika izgatavoti 110 527 "SAAB 95" eksemplāri. Vēlākajās topversijās varēja iegūt arī gana nopietnu dzinēju ar 1,5-litru tilpumu no "Ford Taunus".

Domājams, ka visus unikālos automobiļus var iedalīt divās kategorijās – pirmie rada vēlmi paskriet, patrokšņot un padižoties (visupirms tas attiecas uz amerikāņu auto), savukārt otrie, tieši pretēji,– aizkustina un nomierina. Pēc pirmā acu uzmetiena šim vecajam "SAAB" un, vēl jo vairāk, pēc pirmā izbrauciena pie stūres, ļoti gribas kļūt par tāda spēkrata īpašnieku, atrestaurēt to, bet pēc tam paslēpt garāžā, kurā varētu atgriezties, kad dvēsele sauc.

Piedāvājam noskatīties video ar "SAAB 95" tā laika tālrādes reklāmu. Spiediet peles klikšķi uz tālāk redzamā attēla, lai aktivizētu video straumējumu!

Apskati lietotu "SAAB" pārdošanas sludinājumus

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!