Foto: DELFI

"Volkswagen up!" ir šīs vācu markas vismazākais un arī vislētākais modelis. Tomēr mazais cinītis jau ir paspējis pierādīt, ka gāzīs lielus vezumus, piemēram, šogad uzvarot Pasaules Gada auto konkursā.

Kādu laiku – pēc tam, kad 2005. gadā pārtrauca ražot "Lupo" – Eiropas tirgū kā mazākais "Volkswagen" (VW) modelis palika gabarītos lielākais "Polo". Tiesa, šajā starpposmā formāli mazākais VW modelis bija "Fox", ko bija izgatavojusi autoražotāja nodaļa Brazīlijā speciāli Latīņamerikas tirgum, tomēr Eiropā tas tika importēts tikai atsevišķās valstīs un īpašu popularitāti neiemantoja.

Foto: DELFI

Tā kā mazauto niša pieaugošo degvielas cenu un satiksmes intensitātes dēļ tikai palielinās, bet šajā auto segmentā pamatā dominē japāņi, itālieši un dienvidkorejieši, tad Eiropā atzītā marka nolēma veikt savu šāvienu – uz jaunas platformas un ar jaunu dzinēju gammu radīt savu dižpārdokli. Pirmais šī automobiļa prototips tika prezentēts 2007. gadā, kamēr sērijveida veidolā modelis tika prezentēts tikai aizvadītā gada rudenī Frankfurtē. Turklāt tas pieejams uzreiz triju VW koncerna marku izpildījumā – "VW up!", "Škoda Citigo" un "SEAT Mii", kuri savstarpēji atšķiras pamatā ar dizainu.

Dizains

Markas mazākajā modelī VW saglabā sev raksturīgo konservatīvismu, neskatoties, piemēram, uz Austrumu ražotāju tendenci šādu gabarītu modeļus padarīt vizuāli "kosmiskus". Tāpat mazo automobili VW centies padarīt pēc iespējas ietilpīgāku – riteņi tam novietoti virsbūves stūros, tādējādi 3,54 metru garajam spēkratam nodrošinot 2,42 metru riteņu garenbāzi. Lai arī pilnīgi vertikālā aizmugurējā virsbūves daļa par "up!" rada iespaidu kā par kasti, šāds vienkāršotais risinājums papildus pozitīvi ietekmējis bagāžas nodalījuma ietilpību – ar nolaistām aizmugurējo sēdekļu atzveltnēm vietas pietiks 951 litram kravas, kas ir tieši tikpat cik gabarītos lielākajā "Polo" modelī.

Foto: DELFI

Tāpat kā iestādes, arī automobilis sākas ar durvīm. Tās atverot, redzams, ka "VW up!" gatavots ar nolūku patērētājam piedāvāt pēc iespējas pievilcīgāku cenu. Durvju apšuvums ir tikai tā centrālajā daļā, pārējo atstājot virsbūves krāsas metālā. Tāpat par ražošanas izmaksu taupību liecina tas, ka pogas nav izkaisītas pa dažādām vietām salonā, bet gan atrodas vienuviet – blokā priekšējā paneļa centrā. Lukturu vadība gan saglabāta VW ierastajā vietā – paneļa kreisajā pusē. Tomēr šo askēzi kliedējošs elements ir virsbūves krāsas dekoratīvā uzlika visa priekšējā paneļa garumā.

Neskatoties uz funkcionāli vienkāršo risinājumu, apdares materiāli un montāžas kvalitāte ir VW zīmolam atbilstoši augstā līmenī. Ne velti "up!" modelim VW emblēmas uz virsbūves un riteņu diskiem ir īpaši lielas, tādējādi it kā uzsverot automobiļa kvalitatīvo izcelsmi.

Tehnika

"Volkswagen up!" pagaidām tiek piedāvāts ar jaunu viena litra trīscilindru benzīna dzinēju, kas atkarībā no versijas attīsta 60 vai 75 zirgspēku jaudu. Spriežot pēc VW prezentētajiem dažādajiem "up!" konceptiem, drīzumā šim modelim arī sērijveidā gaidāmi dažādi jauni spēka agregāti, tostarp versija ar elektromotoru.

"DELFI Auto" izmēģināja jaudīgāko no pašlaik pieejamajām modifikācijām. Kaut arī 75 ZS īsti nerīmējas ar "jaudīgākais", jāņem vērā, ka šis automobilis sver tikai 929 kilogramus. Tas gan nenozīmē, ka mazais kumeļš būs sacīkšu auļotājs. Paātrinājumu līdz 100 km/h tas uzņem 13,2 sekundēs, tomēr ne velti VW atsevišķi norāda tā paātrinājumu no vietas līdz 80 km/h – 8,3 sekundes, tādējādi uzsverot, ka pilsētas satiksmē, kur vairāk par 70 km/h parasti ātrāk nav atļauts braukt, "up!" būs gana ašs.

Foto: DELFI

Jāatzīst, ka arī uz šosejas "VW up!" nav nemaz tāds nīkulis – apdzīt, domājams, no fotoradariem bailīgos, kuri velkas ar aptuveni 10 km/h zem atļautā braukšanas ātruma, nebūs problēmu – trešais pārnesums un akseleratora pedālis grīdā. Ērtākai un, galvenais, ekonomiskai braukšanai pa šoseju būtu vēlams vēl arī transmisijas sestais pārnesums, jo "VW up!" vienlitra dzinējs augstus apgriezienus nemīl un ir paskaļš tarkšķēšanā.

Izmēģinājuma dienu laikā, braucot gan pilsētas, gan šosejas satiksmē, ar "VW up!" izdevās iekļauties piecu litru vidējā patēriņā, kas ir ļoti tuvu ražotāja tehniskajā specifikācijā norādītajiem 4,7 litriem. To palīdz panākt ne tikai standarta komplektācijā pieejamā dzinēja "Start&Stop" sistēma, kas to noslāpē un atkal iedarbina, piemēram, stāvot sastrēgumos, bet arī mērinstrumentu panelī mirgojošais indikators, kas rekomendē piemērotu pārnesumkārbas pārslēgšanas brīdi ekonomiskas braukšanas nolūkā. Tas iemāca autovadītāju pārslēgties pie zemākiem dzinēja apgriezieniem un attiecīgi degvielu patērēt efektīvi.

Komforts

Pagaidām "VW up!" pieejams trīsdurvju versijā, tomēr jau drīzumā tirdzniecībā nonāks arī tā piecdurvju modifikācija. Esošajā versijā tam durvis ir ļoti garas, tāpēc, izmantojot automobiļa gabarītu priekšrocības un novietojot to stāvēšanai kādā šaurākā vietā, durvju pilnīgai atvēršanai, lai ērti izkāptu, var arī nepietikt vietas.

Foto: DELFI

"VW up!" priekšējos sēdekļos ērti jutīsies arī samērā gara auguma cilvēki – telpas ir pietiekami. Tomēr aizmugurē šajā trīsdurvju versijā jau iekļūšana drīzāk ir iemīcīšanās. Lai arī uz aizmugurējiem sēdekļiem gara auguma cilvēks īsākiem pārbraucieniem var kaut cik ciešami iekārtoties, apbēdina, ka priekšējo sēdekļu pagalvji, kas ir lieli un saiet kopā ar atzveltni, aizsedz aizmugurējiem pasažieriem skatu uz priekšu.

Latvijas apstākļiem "VW up!" gaita ir komfortabla, kur sava daļa artavas ir standartā pieejamajiem 15 collu riteņiem ar samērā augsta profila riepām, kas mūsdienu jaunajiem automobiļiem jau ir uzskatāms par retumu.

Spriedums

"VW up!" ir izteikts pilsētas satiksmes auto, ar kuru sēņot mežā īsti neaizbrauksi. Tā kā Latvijā metropoļu nav, tad uz šosejas ar "up!" tā vai citādi sanāks nokļūt, kur piemērotāka būs 75 ZS versija. Mazāk jaudīgās versijas virzienā drīzāk lūkosies uzņēmumi, kuri to izmantos tikai darba vajadzībām pilsētas satiksmē. Būtisks ieguvums šī automobiļa praktiskumā noteikti būs papildus durvju pāris – piecdurvju versijā "VW up!" maksā tikai par 421 eiro dārgāk.

Foto: DELFI

"Volkswagen up!" cena ir no 8 707 eiro (ieskaitot PVN), bet versijā ar 75 ZS – no 10 288 eiro. Dārgākā komplektācija "high up!" maksā 11 143 eiro.

Jauda

60 ZS

75 ZS

Dzinēja tilpums

999 cc

999 cc

Griezes moments

95 Nm

95 Nm

CO2 izmeši

105 g/km

108 g/km

Maksimālais ātrums

160 km/h

171 km/h

Paātrinājums 0-100 km/h

14,4 s

13,2 s

Patēriņš pilsētā

5,6 l / 100 km

5,9 l /100 km

Patēriņš uz šosejas

3,9 l / 100 km

4,0 l / 100 km

Patēriņš vidēji

4,5 l /100 km

4,7 l / 100 km

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!