13 gadu vēsture
Pirmo Grand versiju Jeep Cherokee ieguva 1992. gadā. Astoņdesmito gadu beigās, kad koncerns Chrysler sāka apsaimniekot īpašumā nonākušo kompāniju American Motors (kuras paspārnē līdz tam atradās arī Jeep zīmols), notika totāla modeļu gammas revīzija. Tostarp bija iecerēts ja ne nomainīt, tad vismaz modernizēt robusto apvidnieku Cherokee. Vecā virsbūve steigā tika uzfrišināta ar masīviem plastmasas buferiem un durvju uzlikām, kā arī hromā mirdzošu radiatora dekoratīvo resti, aizmugurē lokšņu atsperes aizstāja ar komfortablākām spirāliskajām atsperēm, salons ieguva izsmalcinātāku apdari un bagātīgāku aprīkojumu... Tomēr beigu beigās modeļu maiņa nenotika, un grands nekļuva par Cherokee pēcnācēju. Lielā pieprasījuma dēļ Chrysler nolēma turpināt čiroki indiāņu vārdā nosauktā džipa ražošanu, paralēli kā augstākas prestiža un kvalitātes klases auto laižot klajā arī Grand Cherokee. Tā nu jau 13 gadus abi atrodas līdzās Jeep modeļu gammā. Šajā laikā ir pārdoti vairāk nekā 3,5 miljoni Grand Cherokee, kas ir aptuveni tikpat, cik abi pārējie modeļi – Wrangler un Cherokee – kopā.
Izskats
Tas pats, tomēr pilnīgi jauns. Pirmajā acumirklī jaunā Grand Cherokee veidols šķiet pazīstams, pašos pamatos tas saglabājis ciltstēva raksturīgās formas, taču automobiļa dizains ir ievērojami izmainīts – atbilstoši laikmeta prasībām dižais indiānis tagad ietērpts moderni piegrieztā, elegantā uzvalkā. Paaugstināta virsbūves gurnu līnija, slaidāka purna daļa, lēzenāks priekšējā loga leņķis, kā arī palielinātas raksturīgās trapecveida riteņu arkas piešķir tam dinamiskāku izskatu. Priekšā saglabāta oriģinālā radiatora reste, bet strikti kantaino starmešu vietā tagad lepni rotājas neparastas formas dubultlukturi. To dēļ vajadzēja izmainīt arī motora pārsega profilu. Veidotāji apgalvo, ka pār lukturiem noapaļotie virsbūves priekšējie stūri manevrējot palīdz labāk kontrolēt mašīnas gabarītus, taču NEXT eksperts, sēžot vadītāja krēslā, konstatēja, ka tie nemaz nav redzami...
Jeep joprojām palicis uzticīgs nesošā rāmja konstrukcijai, kas nodrošina apvidniekam nepieciešamo virsbūves stingrību. Par 91 mm pagarināta riteņu bāze, kā dēļ palielinājies auto kopgarums (+ 139 mm) un ietilpība. Par 64 mm palielinātais bāzes platums ļāvis piešķirt džipam stingru, pašpārliecinātu stāju.
Salonā
Salons ir plašs, iekārtots atturīgi lietišķā stilā. Tiesa, šī atturība šķiet mazliet pārspīlēta, būtībā pietrūkst gaidītās elegances. Iepriekšējam Grand Cherokee gan priekšējais, gan durvju paneļi bija apdarināti ar mīkstu polsterējumu, taču jaunajam visapkārt ir pelēka soft look/hard touch plastmasa, kas nerada mājīguma un šādai klasei nepieciešamo izsmalcinātības izjūtu. Pelēcību gan mazliet kliedē pulētas riekstkoka imitācijas apdare viduskonsolē, kā arī krāsainais multimediju centra ekrāns priekšējā paneļa centrā.
Grand Cherokee vadības pults iekārtojumā jūtams vāciskais gars – ergonomisks sveiciens no Mercedes –, mērinstrumentu bloks sakārtots pēc tradicionālās shēmas, pārskatāms un ērti lasāms, slēdži un vadības taustiņi izvietoti parocīgi, viegli lietojami.
Visi mašīnas sēdekļi kļuvuši dziļāki un saturīgāki. Vadītāja sēdvietai ir par 50 mm paplašināts garenregulācijas diapazons un iespējama arī sēdvirsmas augstuma regulācija. Līdzīgi kā lainerim Chrysler 300C, arī grandam atkarībā no vajadzības ir elektriski pieregulējams pedāļu attālums. Šis iespēju komplekss ļauj dažādu augumu braucējiem atrast optimālu sēdēšanas pozīciju. Otrās rindas dīvāns novietots nedaudz augstāk par priekšējiem beņķiem. Tas nodrošina aizmugurējiem pasažieriem plašāku ainavas pārredzamību.
Gaitā
Izstrādājot automobiļa šasiju, Chrysler speciālisti par etalonu izmantojuši BMW X5. Lai palepotos ar sava darba rezultātiem un to, cik ļoti jaunais Grand Cherokee ir pārāks par priekšgājēju, ražotāja pārstāvji preses prezentācijas pasākumā interesentiem piedāvāja salīdzināšanai arī veco modeli. Noderīga pieredze. Tā ļāva uzskatāmi pārliecināties, ka gaitas īpašību un vadāmības ziņā starp abām paaudzēm patiesi ir milzīga atšķirība. Jaunais grands vairs nav smagnējs kā jeņķu fermera pikaps. Automobilim tehniski pilnveidots stūres mehānisms; priekšējiem riteņiem tagad ir neatkarīgā piekare, aizmugurējam tiltam izveidota piecu sviru stabilizācijas sistēma. Tādējādi Grand Cherokee gaitu izdevies ne tikai padarīt komfortablāku, bet arī izskaust tam iepriekš raksturīgo lempīgumu. Auto tagad ir viegli vadāms un visnotaļ manevrētspējīgs.
Statistiski aprēķināts, ka aptuveni piektā daļa (un tas nav maz!) Grand Cherokee īpašnieku vismaz reizumis nobrauc no ceļa cietā seguma. Rūpējoties par šādiem dēkaiņiem, Jeep ir aprīkots ar gudru jaunākās paaudzes pilnpiedziņas transmisiju Quadra-Drive II. Sarežģītos braukšanas apstākļos elektroniskais vadības bloks spēj operatīvi mainīt griezes momenta sadalījumu starp tiltiem, beigu beigās pievadot līdz pat 100% vienam ritenim gadījumā, ja pārējiem trijiem zudusi saķere. Turklāt sevišķi smagam bezceļam paredzēta arī pazemināto pārnesumu rinda.
Varenais HEMI*
5.7litru dzinējs, ar kādu lepojas arī Chrysler flagmanis 300C, ir patiesi iespaidīgs spēka agregāts. Uz asfaltēta lielceļa 326 zirgi liek aizmirst par automobiļa džipisko smagnējumu un nodrošina tam apskaužamu lēcienu, proti, 7,4 sekundēs paātrinās no nulles līdz simtam. Varenā motora dinamiskās īpašības palīdz realizēt lieliski pieskaņota pārnesumu kārba. Adaptīvajam piecpakāpju automātam gan ierīkota arī manuālas slēgšanas funkcija, taču tā ir tikai iespēja parotaļāties. Būtībā automātiskajā režīmā transmisija darbojas pietiekami efektīvi, tāpēc kloķa raustīšana īpašu labumu nedod... 5.8 Grand Cherokee ir pirmais apvidus auto, kura motors aprīkots ar MDS (Multi-Displacement System) elektronisko sistēmu, kas ļauj atslēgt četrus no astoņiem cilindriem, kamēr braucat pusslodzes režīmā. Tas dod līdz 20% degvielas ekonomijas. Tomēr ar visu to patēriņa rādītājs ir satriecošs...
* HEMI – tas ir patentēts saīsinājums dzinējiem, kuru cilindros ir pussfēriskas (hemispherical) formas sadegšanas kameras.
Secinājumi
Funkcionāli lielisks automobilis – dinamisks un komfortabls normālos ceļa apstākļos un apskaužami sparīgs bezceļā. Taču lietotājam jārēķinās, ka 5,7 litrīgajā kurtuvē sadegs daudz degvielas. (Optimāls spēka agregāts varētu būt 3,0 CRD dīzelis.)
Konkurence
Toyota Landcruiser
Labs, uzticams darba zirgs modernai lauku saimniecībai. Ar saudzīgu feisliftu pirms pāris gadiem Toyota padarīja Landcruiser nedaudz izskatīgāku, taču vecmodīgās šasijas dēļ tas joprojām saglabājis tipiski lempīgo vezumnieka gaitu.
Vērtējums
Dizains un kvalitāte | 8 |
Tehniskais izpildījums | 8 |
Vadītāja vieta | 7 |
Komforts un aprīkojums | 8 |
Cena | 7 |
Kopējais | 7,5 |
Tehniskie parametri
Jeep Grand Cherokee 5.7 HEMI Limited | |
---|---|
Virsbūves tips | Piecdurvju universāls |
Vietu skaits | 5 |
Pašmasa (kg) | 2209 |
Gabarīti (garums, platums, augstums; mm) | 4750 x 1870 x 1740 |
Riteņu bāze (mm) | 2780 |
Klīrenss (mm) | 209 |
Bagāžnieka tilpums* (l) | 978/1909 |
Degvielas bāka (l) | 77,7 |
Dzinējs | V 8, benzīna |
Darba tilpums (cm3) | 5654 |
Vārstu skaits | 16 |
Maksimālā jauda (ZS/apgr. min-1) | 326/5000 |
Maksimālais griezes moments (Nm/apgr. min-1) | 500/4000 |
Pārnesumkārba | Automātiskā, piecpakāpju |
Piedziņas tips | Pastāvīga pilnpiedziņa |
Maksimālais ātrums (km/h) | 208 |
Dinamika 0 – 100 km/h (s) | 7,4 |
Vidējais degvielas patēriņš (l/100 km) | 15,4 |
Garantija | 2 gadi bez nobraukuma ierobežojuma |
Bāzes cena (Ls) | 26 000 |
* Piecu sēdvietu variantā/ar saliktiem otrās rindas sēdekļiem.