Kā jau decembra nogalē publicētā "Ford Transit Connect" ekspluatācijas testa materiālā tika minēts, šādu atskaišu sagatavošanu ierobežo aptverošas informācijas iegūšana par ekspluatācijas gaitā piedzīvotajiem bojājumiem un to novēršanas izmaksām, kā arī konkrētā auto lietošanas apstākļiem. "DELFI Auto" tomēr, pateicoties privāta uzņēmuma pretimnākšanai, ir izdevies iegūt nepieciešamo informāciju par kāda biznesklases sedana "BMW 530xd" 100 000 nobraukuma laikā iegūto ekspluatācijas pieredzi.

"DELFI Auto" vēlreiz akcentē, ka gan autoparku, gan atsevišķu vadītāju attieksme pret transportlīdzekli var būt gan saudzējoša, gan pat nežēlīga. Tāpēc pret stāstiem "lūzt viss pēc kārtas" vai arī "nu vienkārši ideāli" izturamies ar piesardzīgu skepsi un paļaujamies tikai uz dokumentāli pierādāmiem faktiem .Jāņem vērā, ka arī šinī gadījumā tas ir stāsts tikai par minētā modeļa viena konkrēta eksemplāra "dzīvi". Pievienotajām fotogrāfijām šoreiz ir tikai informatīvs raksturs, lai identificētu konkrēto modeli.

"Slimības vēsture"

Pētāmā "BMW 530xd" (ražotāja virsbūves kods E60) ar šasijas numuru WBANM71060CP204** pirmā reģistrācija tika veikta un ekspluatācija tika uzsākta 2006.gada 29.decembrī. Automobilis komplektēts ar rindas sešcilindru turbo dīzeļmotoru, automātisko sešu pārnesumu ātrumkārbu un aprīkots ar "xDrive" visu riteņu piedziņas sistēmu. Gatavojot šo materiālu, man tika ļauts pašrocīgi ieskatīties pētāmā "BMW" īpašnieka (uzņēmuma) grāmatvedības dokumentos un iegūt ar auto ekspluatāciju saistīto rēķinu kopijas.

Iegūto informāciju devos pārbaudīt arī pie "BMW" oficiālā dīlerservisa "BM Auto". Tur man atteica izsniegt izdrukas par veiktajiem garantijas remontiem, jo saskaņā ar ražotāja uzstādījumu šādas informācijas izpaušanai esot ierobežota pieejamība. Tiesa, "BM Auto" neatteica mutisku informāciju par šādiem gadījumiem. "DELFI Auto" izpētes objektam garantijas laikā ir ticis mainīts durvju slēdzenes mehānisms un lietotājs par to, protams, nav maksājis.

Auto īpašnieks vēl atcerējās, ka pašā ekspluatācijas sākumā radušās problēmas ar kvēpu filtru – informatīvajā displejā parādījies brīdinājums, ka kaut kas nav kārtībā. Griežoties pie "BM Auto", servisa speciālisti nākuši pie slēdziena, ka īpašnieks tā saucamo auto "piebraukšanu" veicis pārāk maigi, neļaujot motoram attīstīt jaudu un attiecīgi "iztīrīt" izplūdes traktu. Ieteikts vienkārši pabraukt mazliet "niknāk". Ieteikums līdzējis un problēma atrisinājusies bez iejaukšanās un attiecīgi bez jebkādām izmaksām kā īpašniekam, tā garantijas servisam.

Pārējos datus par minētā auto ekspluatāciju arī garantijas laikā "BM Auto" ļāva salīdzināt ar manā rīcībā jau esošo informāciju un izsniedza auto īpašnieka grāmatvedībā trūkstoša dokumenta kopiju.

Pirmais ieraksts. Motora eļļas maiņas cikls šim 2996 cm³ spēka agregātam ir 30 000 km nobraukums. Pirmais ieraksts "slimības vēsturē" datēts ar 2007.gada 24.augustu. Veikta standarta apskate, kas ietver eļļas un dzesēšanas šķidrumu līmeņa pārbaudi un papildināšanu. Pēc autorizētā "BMW" servisa "BM Auto" izrakstītā rēķina redzams, ka papildināta motora eļļa 1,6 l apjomā, kā arī dzesēšanas šķidrums un logu mazgāšanas šķidrums. Izmaksas Ls 28,76 (pievienota rēķina kopija).

Auto īpašnieks pastāstīja, ka arī turpmāk periodiski starp lielajām apkopēm nācies veikt motora eļļas līmeņa papildināšanu, jo gan pilnīgi jauns būdams, gan arī vēlāk 2996 cm³ motors "ēd" eļļu. Ieteikts darba šķidrumu līmeņus kontrolēt ik pēc 10 000 km. "BM Auto" servisa vadītājs Juris Lulle skaidroja, ka "BMW" oficiāli pieļauj ekspluatācijas laikā ievērojami lielāku eļļas zudumu nekā reāli mašīnām esot.

Jāpiebilst, ka citādi visā 2007.gada laikā auto ir kalpojis bez pretenzijām.

Nākamais ieraksts. 2008.gada 29.janvārī automobilim veikta kārtējā standarta apskate – eļļas un dzesēšanas šķidrumu līmeņa pārbaude un papildināšana. Pēc "BM Auto" izrakstītā rēķina redzams, ka papildināta motora eļļa 1,5 l apjomā, kā arī dzesēšanas šķidrums un logu mazgāšanas šķidrums. Izmaksas Ls 32,19 (pievienota rēķina kopija).

Nākamais ieraksts. Pirmā plānveida apkope (darbi, kas paredzēti pie 30 000 km) ar eļļas maiņu veikta 2008.gada 7.martā pie nobraukuma 30 213 km. Izmaksas Ls 216.94 (pievienota rēķina kopija). Kā redzams no rēķina, pusi no izmaksām sastāda eļļas cena.

Rēķināt pratēji gan jau uzreiz ievēros, ka pirmā apkope veikta ap reglamentā noteikto 30 tūkstošu km nobraukumu, taču kopš ekspluatācijas uzsākšanas pagājis vairāk nekā gads. Īpašnieks stāsta, ka šā iemesla dēļ domstarpības par garantijas saistībām nav bijušas.

Nākamais ieraksts. Pie nobraukuma 42 932 km 2008.gada 15.jūlijā auto atkal ir pabijis "BM Auto" servisā uz standarta apskati un tehnoloģisko šķidrumu līmeņa pārbaudi. Papildināta arī eļļa motorā. Vienlaikus veikta salona filtra maiņa, kas arī ir lielākais tēriņš šajā servisa apmeklējuma reizē. Izmaksas Ls 100,85 (pievienota rēķina kopija).

Nākamais ieraksts. Pie nobraukuma 52 441 km 2008.gada 24.novembrī auto atkal izgāja standarta apskati un tehnoloģisko šķidrumu līmeņa pārbaudi. Šoreiz eļļas papildināšana motorā nav bijusi nepieciešama. Vienlaikus veikts priekšējo bremžu remonts – uzliku un elektroniskā devēja maiņa. Izmaksas Ls 217,26 (pievienota rēķina kopija).

Nākamais ieraksts. 2009.gada 13.marts. Nobraukums 60 880 km. Otrā plānveida apkope (darbi, kas paredzēti pie 60 000 km) – motora eļļas un filtru maiņa, kā arī auto borta datora diagnostika. Izmaksas Ls 205,17 (pievienota rēķina kopija).

Nākamais ieraksts. Ņemot vērā, ka automašīnas garantijas laiks bija beidzies, īpašnieks, turpmākai sava "BMW 530xd" apkopšanai ir izvēlējies SIA "AL Serviss", kas arī specializējies "BMW" remontā, taču nav autorizētais serviss.

2009.gada 31.jūlijā pie nobraukuma 72 586 km bija nepieciešama priekšējās piekares sailenbloku un labās puses lodveida balsta maiņa. Izmaksas Ls 100,00 (čeka kopija pievienota). Čekā nav redzama lodveida balsta nomaiņa, taču auto īpašnieks zināja teikt, ka tā ietverta čeka summā. Jāpiebilst, ka atsevišķas piekares detaļas pilnpiedziņas mašīnām, piemēram, pieminētais lodveida balsts atšķiras no standarta pakaļpiedziņas versijām un ir dārgākas.

Nākamais ieraksts. Pēc piekares remonta tika veikta arī loģiskā savirzes regulēšana, ko pēc dažām dienām 2009.gada 5.augustā pie nobraukuma 72 970 km veica SIA "Escada Serviss". Izmaksas Ls 20,00 (čeka kopija pievienota).

Nākamais ieraksts. 2010.gada 1.martā ar nobraukumu 82 336 km tika veikta salona filtru maiņa. Izmaksas Ls 49,00 (čeka kopija pievienota).

Nākamais ieraksts. 2010.gada 27.aprīlī pie nobraukuma 89 962 veikta bremžu uzliku un kartera ventilācijas filtra maiņa. Vienkāršotais "AL Serviss" čeks (kopija pievienota) diemžēl neļauj pateikt vai aizmugures, vai priekšas riteņiem kluči mainīti. Zemā cena liek domāt, ka tikai vienai asij un tad, iespējams, aizmugures, jo iepriekš tie aizmugures riteņiem nav mainīti. Izmaksas Ls 109,01 (no čeka summas atrēķinātas riepu maiņas izmaksas, ko neietveram apskatā).

Nākamais ieraksts. Trešā plānveida apkope pie nobraukuma 90 218 km veikta 2010.gada 29.aprīlī. Izmaksas Ls 185,00 (čeka kopija pievienota). Atkal jāsecina, ka neautorizētā "AL Serviss" izcenojumiem smalkāk izsekot grūti, jo netiek atsevišķi atšifrēta rezerves daļu, citu materiālu un darba cena.

Bez oficiāla ieraksta. Iepriekšējā ekspluatācijas testā vērā tika ņemtas arī riepu iegādes izmaksas, tāpēc, sekojot konsekvencei, pelnīti būtu tās uzskaitīt arī pie "BMW 530xd". Diemžēl 100 000 km periodam neizdevās grāmatvedības dokumentos atrast riepu iegādi apliecinošu rēķinu vai pavadzīmi. Auto īpašnieks stāstīja, ka vasaras riepas, protams, tikušas iegādātas, kā arī 2009.gada ziemā neatgriezeniski asās asfalta bedrēs gadījies sabojāt divas kopā ar auto nākušās ziemas riepas.

Tika atrasts pavisam svaiga pirkuma apliecinājums par četrām iegādātām ziemas riepām "Bridgestone", kas datēts ar 2010.gada 16.novembri. Tiesa, šai laikā auto jau bija nobraucis vairāk nekā 100 000 km. Četru riepu cena Ls 408,00 (rēķina kopija pievienota, bet tai ir tikai ilustratīvs raksturs).

Pat lēti priekš tādu izmēru riepām ( 225/50 R17 vai 245/45 R17), kādas nepieciešamas "BMW 530xd". Īpašnieks apgalvoja, ka vasaras riepu komplektu un jaunas pārsisto "ziemeņu" vietā pircis par aptuveni 150 latiem gabalā. Ieskatoties internetā, redzam, ka šādas riepas var maksāt gan 150. gan 200 Ls gabalā.

Ņemsim zemāko ciparu, kas sakrīt ar īpašnieka teikto, tātad aptuveni Ls 150,00 par riepu, bet aprobežosimies ar četru riepu iekļaušanu izmaksās (kopā Ls 600,00), jo sasistās "norakstīsim" uz īpašnieka neuzmanīgas braukšanas paviršību. Tiesa, ar piebildi, ka riepas bijušas ar augstumu 45 mm – tātad jebkuram autovadītājam risks pārsist kādā no neskaitāmajām mūsu ceļu asfalta bedrēm ir nesalīdzināmi lielāks nekā ar mazāk prestižu automobiļu standarta riepu augstumiem, kas ir 55 un pat 65 mm.

Bez ierakta. 2010. gada jūlijā "BMW 530d" nobraukums sasniedza 100 000 km, bet nākamais servisa apmeklējums jau datēts ar augustu. Tiesa, pēc tam, kad "BMW 530xd" pameta autorizēto servisu, vairs nav atrodami dokumenti, kas apliecina, ka motoram regulāri tiktu papildināta eļļa arī starp eļļas maiņām. Īpašnieks apgalvo, ka tas tiekot darīts, bet jau "paša spēkiem". Diemžēl izmaksas apliecinošu dokumentu nav.

Secinājumi

Šinī apskatā ekspluatācijas izmaksās nav iekļauti izdevumi par degvielu, atsevišķi iegādātu logu mazgāšanas šķidrumu, auto mazgāšanu un salona tīrīšanu izdevumi, riepu maiņu izmaksas. Nav iekļautas arī apdrošināšanas (OCTA un KASKO) un valsts tehnisko apskašu izmaksas. Var gadīties, ka garām ir paslīdējusi arī kāda lampiņas un vējstikla slotiņu nomaiņa. Taču faktiski visi nolietojuma defekti un izdevumi ir fiksēti.

Zemāk tabulā veiktais darbu un detaļu izmaksu kopsavilkums, ieskaitot vienu riepu komplektu, rāda, ka nepilnu 43 mēnešu laikā (kopš pirmās reģistrācijas 2006.gada 29.decmbrī) līdz 100 000 km noskrējienam remontos un apkopēs iztērēti 1864,18 lati, neņemot vērā izmaksas par eļļas papildināšanu pēcgarantijas periodā. Tātad auto uzturēšanas izmaksas šai periodā ir vidēji vismaz Ls 43,35 mēnesī. Nav, protams, īsti korekti salīdzināt, bet... gandrīz divreiz vairāk nekā vienkāršajam darba zirdziņam "Ford Connect".

Izmaksas noteikti būtu lielākas, ja arī pēc garantijas laika beigām visi darbi tiktu veikti tikai autorizētajā servisā. Vai, to vienmēr nedarot, ir cietis "BMW 530xd" tehniskais stāvoklis, kas vēlāk atspēlēsies lielākas izmaksās? Grūti pagaidām pateikt. Jāpiebilst, ka konkrētā "BMW 530xd" īpašnieks, kuru personīgi pazīstu 7 gadus, ir miermīlīgas dabas biznesmenis ar ļoti rūpīgu attieksmi pret savu īpašumu. Tātad subjektīvi vērtējot, auto ekspluatēts tika saudzīgi. Degvielas vidējais patēriņš, pēc īpašnieka stāstītā, ir ap 6,5 – 7,0 litri dīzeļdegvielas uz 100 km šosejas režīmā un ap 10 – 11,5 pilsētā, atkarībā no sezonas.

"BMW" vadāmības izcilība ir vispāratzīta vērtība un neskatoties uz stingru piekari arī 5.sērijas gaitu vērtēju kā komfortablu. Taču ietilpības ziņā vidējā klasē ir plašāki un ērtāki saloni. Reālais degvielas patēriņš visumā atbilst ražotāja datiem un 3,0 tilpuma motoram, lai arī dīzelim, uzskatāms par ļoti apmierinošu. Turklāt jāatceras, ka mēs runājam par "530xd", kam ir faktiski visu laiku vel abu asu riteņi, jo vilskmes sadalījums ir attiecībā 60/40 par labu aizmugures asij. "xDRIVE" automātiski atslēdzas tikai pie ātruma virs 180 km/h. Citas ekspluatācijas izmaksas 100 000 km nobraukumā vērtēju kā viduvējas, jo nekas īpašs lūzis nav, bet biznesa klases auto uzturēšana lēta nav jau pēc definīcijas.

Tehniskie rādītāji (ražotāja dati)

 BMW 530xd
Garums (mm)4841
Platums (mm)1846 (bez sānskata spoguļiem)
Augstums (mm)1470
Riteņu garenbāze (mm)2888
Bagāžnieka tilpums (l)520
Pašmasa (kg)1675
Pilna masa (kg)2235
Klīrenss (mm)142
Apgriešanas diametrs (m)11,9
Motors3,0d R6 (rindas sešcilindru) (2996 cm³)
maks. jauda 231 Zs pie 4000 apgr./min.
maks. grieze 500 Nm no 1750 līdz 3000 apgr./min.
Degviela Dīzeļdegviela
Piedziņa"xDrive" pilnpiedziņa
ĀtrumkārbaSešpakāpju automātiskā
Maksimālais ātrums (km/h)238
Dinamika 0-100 km/h (s)6,8
Degvielas patēriņš (l/100 km)Pilsētā – 11,1
Uz šosejas – 6,5
Kombinētajā ciklā – 8,2
Degvielas tvertnes tilpums (l)70
BremzesPriekšā ventilējamas disku
Aizmugurē ventilējamas disku
CO2 emisijas (g/km)219
Tehniskās apkopes ciklsPēc 30 000 km nobraukuma vai reizi gadā

Remonti un izmaksas

Nobraukums Veiktās apkopes un remontdarbiIzmaksas (Ls ar PVN)
???Standarta apskate~ 28,76
17 845Standarta apskate28,76
27 082Standarta apskate32,19
30 213Pirmā apkope, eļļas un filtru maiņa216,94
42 932Standarta apskate, salona filtru maiņa100,85
52 441Standarta apskate, bremžu remonts217,26
60 880Otrā apkope, eļļas un filtru maiņa205,17
72 586Priekšējās piekares sailenbrloku un labās puses lodveida balsta maiņa100,00
72 970Riteņu savirzes regulēšana20,00
82 336Salona filtru maiņa49,00
89 962Bremžu kluču maiņa, kartera filtra maiņa109,01
90 218Trešā apkope, eļļas un filtru maiņa185,00
???Vasaras riepu 245/45 R17 (4 gb) iegāde~ 600,00
100 000 Kopā 1864,18
 Vidējās uzturēšanas izmaksas 43,35 mēnesī 

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!