Foto: Publicitātes foto
Pateicoties privāta uzņēmuma pretimnākšanai, "DELFI Auto" atkal ir izdevies iegūt nepieciešamo informāciju par kāda auto 100 000 km nobraukuma ekpluatācijas vēsturi. "DELFI Auto" atgādina, ka pret stāstiem "lūzt viss pēc kārtas" vai arī "nu vienkārši ideāli" izturamies ar piesardzīgu skepsi un paļaujamies tikai uz dokumentāli pierādāmiem faktiem, jo zināms, ka gan autoparku, gan atsevišķu vadītāju attieksme pret transportlīdzekli var būt gan saudzējoša, gan pat nežēlīga.

Šoreiz apskatīsim, kā veicies biznesa dāmai, kura iegādājās visnotaļ iecienīto čehu auto ar vācu gēniem "Škoda Octavia". Precīzāk, universāli "Octavia Combi". Pievienotajām fotogrāfijām ir tikai informatīvs raksturs, lai identificētu konkrēto modeli, bet "DELFI Auto" uzticību izrādījušā uzņēmuma rekvizīti dokumentu kopijās ir dzēsti. Jāpiebilst, ka arī šinī gadījumā stāsts ir tikai par viena konkrēta auto "dzīvi", nevis par modeļa ekspluatāciju kopumā.

"Slimības vēsture"

Pētāmā "Škoda Octavia Combi" ar šasijas numuru TMBHS21Z1720691** pirmā reģistrācija tika veikta un ekspluatācija tika uzsākta 2006.gada 29.decembrī. Automobilis komplektēts ar 1,9 litru tilpuma četrcilindru turbo dīzeļmotoru un mehānisko piecu pārnesumu ātrumkārbu. Gatavojot šo materiālu, "DELFI Auto" pētāmās "Škodas" īpašnieka (uzņēmuma) grāmatvedības dokumentos ieguva ar auto ekspluatāciju saistīto rēķinu kopijas.

Foto: Publicitātes foto

Iegūtā informācija tika pārbaudīta arī "Škoda" oficiālajā dīlerservisā "Karlo Motors", kur salīdzināta ar servisa sistēmas datiem. Interesējāmies arī par veiktajiem garantijas remontiem un ieguvām dokumentu kopijas par šiem darbiem. Ņemot vērā, ka maksātājs šai gadījumā nebija auto īpašnieks, šo dokumentu iepriekš "DELFI Auto" rīcībā nebija.

Pirmais ieraksts. Motora eļļas maiņas cikls 1896 cm³ dīzeļmotoram ir 15 000 km nobraukums. Pirmais ieraksts "slimības vēsturē" datēts ar 2007.gada 14.maiju. Veikta pirmā plānveida apkope (darbi, kas paredzēti pie 15 000 km), lai gan auto nobraucis tikai 13 573 km. Pēc "Karlo Motors" servisa izrakstītā rēķina redzams, ka veikta auto kontrolapskate, nomainīta motoreļļa un eļļas filtrs. Izmaksas Ls 57,17 (pievienota rēķina kopija).

Foto: Publicitātes foto

Nākamais ieraksts. Nākamais ieraksts ar nobraukumu tikai 21 743 km datēts 2007.gada 19.jūlijā un būtu izpalicis, ja vien auto vadītājai nebūtu gadījies misēklis ar degvielas uzpildīšanu. Dīzeļdegvielas vietā bākā ticis ieliets benzīns. Rezultāts – motora barošanas sistēmas piespiedu atbrīvošana no svešās degvielas, tīrīšana un dažu detaļu nomaiņa. Izmaksas Ls 74,26 (pievienota rēķina kopija). Jāpiebilst, ka šis kļūmīgais atgadījums uz pētāmā auto turpmāko ekspluatāciju nekādas negatīvas sekas nav atstājis.

Foto: Publicitātes foto

Nākamais ieraksts. Otrā plānveida apkope (darbi, kas paredzēti pie 30 000 km) veikta 2007.gada 15.septembrī. Diemžēl "Karlo Motors" klientam izsniegtajā rēķinā nav norādīts precīzs nobraukums. Papildu motora eļļas un filtru maiņai veikta arī bremžu kluču nomaiņa. Spriežot pēc cenas, tikai vienas ass riteņiem, taču nav norādīts – priekšējo vai aizmugures (ticamāk, ka priekšējās). Apkopes izmaksas Ls 149,85 (pievienota rēķina kopija).

Foto: Publicitātes foto

Nākamais ieraksts. 2008.gada 18.janvārī pie 42 000 km nobraukuma veikta trešā plānotā apkope (darbi, kas paredzēti pie 45 000 km). Veikta motora eļļas un eļļas un degvielas filtra nomaiņa. Izmaksas Ls 117,41 (pievienota rēķina kopija).

Foto: Publicitātes foto

Nākamais ieraksts. 2008.gada 1.februārī fiksēts rēķins par pirmās izdegušās lampiņas nomaiņu. Izmaksas Ls 12,41 (pievienota rēķina kopija). Auto īpašniece, dāma būdama, arī šādu sīku ķibeļu novēršanu, pēc pašas vārdiem, allaž uzticējusi servisam.

Foto: Publicitātes foto

Nākamais ieraksts. 2008.gada 11.martā veikta aizmugures bremžu kluču nomaiņa. Klientam izsniegtajā rēķinā "Karlo Motors" atkal nav norādījis precīzu nobraukumu, kas nu nav īsti "labais tonis". Izmaksas Ls 60,77 (pievienota rēķina kopija).

Foto: Publicitātes foto

Nākamais ieraksts. Pēc divām dienām, 2008.gada 13.martā "Škoda" atkal vērsusies servisā, jo bija izdegusi lampiņa. Izmaksas Ls 12,41 (pievienota rēķina kopija). Izsniegtajā rēķinā "Karlo Motors" atkal nav norādījis precīzu nobraukumu.

Foto: Publicitātes foto

Nākamais ieraksts. 2008.gada 4.jūnijā kārtējais rēķins par izdegušas lampiņas nomaiņu. Šoreiz izmaksas Ls 6,42 (pievienota rēķina kopija). Izsniegtajā rēķinā "Karlo Motors" nav norādījis precīzu nobraukumu.

Foto: Publicitātes foto

Nākamais ieraksts. 2008.gada 18.jūnijā pie 56 646 km nobraukuma veikta ceturtā plānotā apkope (darbi, kas paredzēti pie 60 000 km). Veikta motora eļļas un eļļas, gaisa un salona filtra nomaiņa. Izmaksas Ls 115,27 (pievienota rēķina kopija).

Foto: Publicitātes foto

Nākamais ieraksts. 2008.gada 25.jūlijā pie 60 456 km nobraukuma ticis mainīts loga stikla pacēlāja slēdzis. Dīvaini, ka šis remonts nav iekļauts garantijas saistībās. Izmaksas Ls 34,22 (pievienota rēķina kopija).

Foto: Publicitātes foto

Nākamais ieraksts. 2008.gada 16.oktobrī pie nobraukuma 70 097 km veikta piektā plānotā apkope (darbi, kas paredzēti pie 75 000 km). Veikta motora eļļas un eļļas, degvielas, gaisa un salona filtra nomaiņa. Izmaksas Ls 140,29 (pievienota rēķina kopija).

Foto: Publicitātes foto

Nākamais ieraksts. 2008.gada 1.decembrī servisā uzstādītas nozaudētas vai bojātas divas riteņu dekoratīvās uzlikas. Servisa sistēmā un izrakstītajā rēķinā kļūdaini fiksēts nobraukums 70 097 km, kāds bija sasniegts jau oktobra vidū. Izmaksas Ls 30,69 (pievienota rēķina kopija).

Foto: Publicitātes foto

Nākamais ieraksts. 2009.gada 12.janvārī pie nobraukuma 81 716 km veikta eļļas maiņa. Acīmredzami, ka eļļa motoram tiek mainīta nevis pēc katriem 15, bet aptuveni 10 tūkstošiem km. Veikta motora eļļas un eļļas filtra nomaiņa, kā arī divu bremžu uzliku nomaiņa, taču katras cena mazliet atsķiras. Izmaksas Ls 198,43 (pievienota rēķina kopija).

Foto: Publicitātes foto

Tanī pašā dienā, 2009.gada 12.janvārī pēc garantijas nomainīts bremžu papildu signāllukturis. Izmaksas Ls 34,69 sedzis "Karlo Motors" (pievienota rēķina kopija).

Foto: Publicitātes foto

Nākamais ieraksts. 2009.gada 16.martā pie nobraukuma 86 716 km veikta sestā plānotā apkope (darbi, kas paredzēti pie 90 000 km). Mainīta motora zobsiksna, eļļa, eļļas filtrs, kā arī degvielas, gaisa un salona filtrs. Jāatzīmē, ka kopš iepriekšējās eļļas nomaiņas nobraukti tikai 5000 km. Izmaksas Ls 349,85 (pievienota rēķina kopija).

Foto: Publicitātes foto

Nākamais ieraksts. 2009.gada 09.aprīlī rēķins par divu izdegušu lampiņu nomaiņu. Izmaksas Ls 38,34 (pievienota rēķina kopija). Izsniegtajā rēķinā "Karlo Motors" šoreiz ir norādījis precīzu nobraukumu 88 241 km.

Foto: Publicitātes foto

Nākamais ieraksts. 2009.gada 16.jūnijā atkal rēķins par kādas izdegušas lampiņas nomaiņu. Izmaksas Ls 6,24 (pievienota rēķina kopija). Izsniegtajā rēķinā "Karlo Motors" ir norādījis precīzu nobraukumu 96 452 km.

Foto: Publicitātes foto

Nākamais ieraksts. 2009.gada 3.jūlijā rēķins par priekšējā riteņa dubļu sarga, ko neuzmanības dēļ sabojājusi pati īpašniece, nomaiņu. Izmaksas Ls 26,68 (pievienota rēķina kopija). Izsniegtajā rēķinā "Karlo Motors" nav norādījis nobraukumu, taču īpašniece stāsta, ka tas noticis vēl pirms 100 000 km.

Foto: Publicitātes foto

Nākamais ieraksts. 2009.gada 1.augustā ticis veikts krāsojuma garantijas remonts. Lieta tāda, ka "Octavia" sliekšņu apakšdaļā, kur nereti trāpa arī akmeņi, "atlecis" virbūves krāsojums. "Karlo Motors" veicis krāsojuma atjaunošanu pēc garantijas. Izmaksas Ls 474,99 (pievienotas rēķinu kopijas). Dīvaini, ka rēķinā fiksēts nobraukums 91 070 km, lai gan iepriekš jau jūnija rēķinā fiksēti 96 452 km. Taču, tā kā tas ir garantijas remonts, ko klients neapmaksā, pievērsim acis.

Foto: Publicitātes foto
Foto: Publicitātes foto

Bez ieraksta. Grāmatvedībā negadījās atrast dokumentus par riepu iegādi, taču auto īpašniece sacīja, ka pirkts vasaras riepu komplekts. 195/65 R15 riepa vidēji maksā ap Ls 50, tātad izmaksām droši var pieskaitīt četru riepu iegādi par Ls 200.

Pētāmās "Škoda Octavia" īpašniecei un "Karlo Motors" ir atšķirīgs viedoklis par gaisa kondicionēšanas iekārtas bojājumu. Īpašniece stāsta, ka gaisa kondicionēšana sabojājusies jau pirms garantijas perioda beigām (2 gadi kopš pirkšanas brīža vai 100 000 km). "Karlo Motors" norāda, ka tas noticis jau pēc garantijas laika. Kam taisnība, no malas spriest grūti, taču fakts, ka no ierindas izgājis gaisa kondicionēšnas sistēmas radiators. Bojājums joprojām nav novērsts.

Secinājumi

Šinī apskatā ekspluatācijas izmaksās nav iekļauti izdevumi par degvielu, atsevišķi iegādātu logu mazgāšanas šķidrumu, auto mazgāšanu un salona tīrīšanu izdevumi, riepu maiņu izmaksas. Nav iekļautas arī apdrošināšanas (OCTA un KASKO) un valsts tehnisko apskašu izmaksas. Var gadīties, ka garām ir paslīdējusi arī vējstikla slotiņu nomaiņa. Taču faktiski visi nolietojuma defekti un izdevumi ir fiksēti.

Tālāk tabulā veiktais darbu un detaļu izmaksu kopsavilkums, ieskaitot vienu riepu komplektu, rāda, ka 32 mēnešu laikā (kopš pirmās reģistrācijas 2006.gada 29.decmbrī) līdz 100 000 km nobraukumam remontos un apkopēs iztērēti 1630,71 lati. Tātad auto uzturēšanas izmaksas šai periodā ir vidēji vismaz Ls 50,96 mēnesī. Salīdzinājumā ar "DELFI Auto" iepriekš apskatītajiem 100 000 nobraukuam automobiļiem, šķiet, visai daudz. Taču jāņem vērā, ka auto ir braucis intensīvi un remontēts un apkopts tikai un vienīgi pie autorizētā dīlera.

Degvielas vidējais patēriņš, pēc īpašnieces stāstītā, ir ap 6,5–7,0 litri dīzeļdegvielas uz 100 km šosejas režīmā un ap 10–11,5 pilsētā atkarībā no sezonas.

Foto: Publicitātes foto

"Škoda Octavia" ir būvēta uz "VW Golf" bāzes. Attiecīgi vadāmība ļoti labā līmenī, bet gaitas komforts patīkamāks nekā "Golf". Ietilpības ziņā savā klasē izcilniece. Reālais degvielas patēriņš 1,9 l tilpuma dīzeļa motoram ir ļoti patīkams. Ne velti "Volkwagen" dīzeļi šai ziņa ir atzīti. Citas ekspluatācijas izmaksas 100 000 km nobraukumā vērtēju kā apmierinošas, ja ņem vērā, ka auto apkopts un remontēts tikai pie autorizētā dīlera.

Tehniskie rādītāji (ražotāja dati)

 Škoda Octavia Combi 1,9 TDI
Garums (mm)4569
Platums (mm)1769 (bez sānskata spoguļiem)
Augstums (mm)1490
Riteņu garenbāze (mm)2578
Bagāžnieka tilpums (l)660
Pašmasa (kg)1440
Pilna masa (kg)1985
Motors1,9 TDI (1896 cm³)maks. jauda 105 Zs pie 4000 apgr./min.maks. grieze 250 Nm pie 1900 apgr./min.
Degviela Dīzeļdegviela
Piedziņapriekšpiedziņa
ĀtrumkārbaPiecpakāpju mehāniskā
Maksimālais ātrums (km/h)19
Dinamika 0-100 km/h (s)11,8
Degvielas patēriņš (l/100 km)Pilsētā – 6,4Uz šosejas – 4,2Kombinētajā ciklā – 5,0
Degvielas tvertnes tilpums (l)55
BremzesPriekšā ventilējamas diskuAizmugurē disku
CO2 emisijas (g/km)135
Tehniskās apkopes ciklsPēc 15 000 km nobraukuma vai reizi gadā

Remonti un izmaksas

Nobraukums Veiktās apkopes un remontdarbiIzmaksas (Ls ar PVN)
13 573Pirmā apkope, eļļas un eļļas filtra maiņa57,17
Nav fiksētsVasaras riepu 195/55 R15 (4 gb) iegāde~ 200,00
21 743Motora barošanas sistēmas tīrīšana un remonts74,26
Nav fiksētsOtrā apkope, eļļas un eļļas filtra, gaisa filtra maiņa, bremžu kluču nomaiņa priekšā149,85
42 000Trešā apkope, eļļas un eļļas filtra, degvielas filtra maiņa117,41
Nav fiksētsIzdegušas lampiņas nomaiņa12,41
Nav fiksētsBremžu kluču nomaiņa aizmugurē60,77
Nav fiksētsIzdegušas lampiņas nomaiņa12,41
Nav fiksētsIzdegušas lampiņas nomaiņa6,42
56 646Ceturtā apkope, eļļas un eļļas filtra, gaisa un salona filtra maiņa115,27
60 456Sānstikla elektropiedziņas slēdža nomaiņa34,22
70 097Piektā apkope, eļļas un eļļas filtra, gaisa, degvielas un salona filtra maiņa140,29
70 097Riteņu dekoratīvo uzliku (2 gb) nomaiņa30,69
81 716Motora eļļas un bremžu klužu nomaiņa198,43
86 206Sestā apkope, eļļas un eļļas filtra, gaisa, degvielas un salona filtra maiņa, motora zobsiksnas nomaiņa349,85
88 241Izdegušu lampiņu nomaiņa38,34
96 452Izdegušas lampiņas nomaiņa6,24
Nav fiksētsPriekšējā riteņa dubļu sarga nomaiņa26,68
100 000Vidējās uzturēšanas izmaksas 43,35 mēnesīKopā 1630,71

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!