Tomēr reti kuram auto modelim 21.gadsimtā ierindā izdodas noturēties tik ilgus gadus. 2006.gadā franču bumbulis piedzīvoja maz pamanāmu facelift procedūru un nelielus uzlabojumus salonā, taču kopumā faktiski nebija mainījies. "DELFI Auto" izmēģināja vienu no pirmajiem Latvijā nonākušajiem "Citroen C3" automobiļiem ar 1,4l benzīna motoru.
Šoreiz maza revolūcija
Jaunā "C3" kostīma līnijās samērā viegli var atpazīt vecā modeļa virsbūves aprises, taču visas detaļas – bamperi, radiatora reste, lukturi, riteņu arkas, sliekšņi, salons un citi aksesuāri ir pārstrādāti līdz nepazīšanai. Vienlaikus automobilītis ir paaudzies izmēros – garumā par 11,8 cm, platumā par 6,4 cm un augstumā par 3 cm, tomēr necenšas pārkāpt mazajai klasei gandrīz vai nepieklājīgo 4,0 robežu. Riteņu garenbāzes pieaugums ir šķietami nenozīmīgs – tikai 15 mm, taču jāatceras, ka īpaši mazauto grupā salona ietilpībai no svara ir katrs centimetrs.
B segmenta piecdurvju hečbeku izmēri (dati no interneta)
Auto Garums (mm) Platums (mm) Augstums (mm) Riteņu garenb. (mm) Bagāžas nodalījums (l) Citroen C3 3941 1728 1524* 2466 300 Opel Corsa 3999 1737 1488 2511 285 Chevrolet Aveo 3920 1680 1505 2480 220 VW Polo 3970 1682 1462 2470 280 Škoda Fabia 4000 1642 1498 2451 300 Ford Fiesta 3950 1722 1481 2489 281 Mazda2 3885 1695 1475 2490 250 Seat Ibiza 4052 1693 1445 2469 292 Toyota Yaris 3785 1695 1530 2460 272 Peugeot 207 4045 1748 1472 2540 310 Honda Jazz 3900 1695 1525 2495 399 Renault Clio 3986 1707 1497 2575 288 Hyundai i20 3940 1710 1490 2525 295 Mitsubishi Colt 3940 1695 1550 2500 155 Kia Venga 4068 1765 1600 2615 440
*bez "Zenith" panorāmas stikla
No šodienas autodizaina pozīcijām raugoties, kopumā "C3" vairs nešķiet revolucionārs kā Donato Koko un Žan-Pjēra Pluē kopīgi projektētais priekštecis, jo citi ražotāji arī rada pietiekami neikdienišķus modeļus. Taču "Citroen" tik un tā ir atradis veidu, kā atkal likt runāt par franču revolūciju. Iemesls ir šim modelim pieejamais panorāmas vējstikls "Zenith", kas sākas tur, kur vējstikls sākas visiem, bet beidzas aiz priekšā sēdošo pakaušiem. Lielākas klases automobiļos panorāmas jumts vairs nav nekas neparasts, bet tagad skaitīt zvaigznes var arī mazauto cienītāji. Tiesa, "C3" par "Visiodrive" automātiski kļūst tikai greznākajā "Exclusive" komplektācijā, bāzei "Comfort" nav pieejams, toties vidējā "Chic" līmenī papildus maksā tikai 410 eiro.
Sānskata spoguļi ir gan skaisti, gan nodrošina labu redzamību, kas ne vienmēr iet roku rokā. Hromā spīdoša spoguļu kāja ir tikai "Exclusive" priekšrocība.
Par "Visiodrive"
"Zenith" vējstikls, kas parastu "C3" pārvērš par "C3 Visiodrive", latvietim praktiskajam gan jau liksies nevajadzīga ārišķība. Bez stiklota jumta, protams, var iztikt, taču tieši tas jauno "C3" padara atšķirīgu no citiem mazauto. Galvenokārt jau no dizaina viedokļa. Taču ar atbīdītu jumta apšuvumu mūsu bieži pelēcīgajos platuma grādos salons ir daudz gaišāks, turklāt "Visiodrive" ir arī praktiskas priekšrocības. Bez kakla mežģīšanas var redzēt luksoforu, pat ja gadījies piebraukt ļoti tuvu krustojumam. Klāt nāk romantikas piedeva, jo, neizkāpjot no auto, romantiķi var skaitīt krītošas zvaigznes, bet ziņkārīgie var ieskatīties otrā stāva balkonos. Tiesa, arī putnu "nedarbi" acīs dursies daudz lielākā platībā.
"Zenith" nosacītajā jumta daļā ir speciāli pastiprināti tonēts, lai pasargātu no pārāk spožas saules, bet, ja nu tomēr gaisma šķiet pārāk spilgta, var aizbīdīt jumta apšuvuma kustīgo daļu līdz ierastam necaurredzama jumta attālumam. Diemžēl konstruktori, lai ekonomētu vietu, līdz minimālismam ir vienkāršojuši atliecamos saules sardziņus, kā rezultātā tajos nav ne spogulīšu, ne ierasto kabatiņu dokumentiem, bet pie griestiem nav rokturīšu un āķīšu apģērba pakāršanai. Un vēl – stikla jumta aizbīdnim priekšējā mala ir taisna, bet standarta logam stūros vienmēr mazliet noapaļota uz leju. Šī fakta dēļ spilgtas saules slīpi stari nereti atradīs mazu trijstūrīti starp noliekto saules sardziņu un loga ailu un žilbinās acis.
Zināmas pārdomas šāds risinājums rada arī drošības jomā. Jaunais "C3" ir paspējis iziet "EuroNCAP" drošības testus un pasažieru aizsardzībā ieguvis 83% rādītāju (bērnu aizsardz. 74%), kas visumā ir labs vērtējums, taču testu bildēs un video redzams, ka pārbaudīts tika "C3" bez "Zenith" stikla. Atliek vien noticēt, ka stikloto versiju "Citroen" nelaistu pārdošanā, ja vismaz paši nebūtu pārliecinājušies, ka tā būs tikpat droša kā bāzes mašīna ar pilnu jumtu.
Tehniskais bruņojums
Pieejamo motoru gamma sākumā var likties uz mata tāda pati kā 2002.gadā, taču nepavisam nav tā. Pat iepriekš izmantotie 1,1l (60 Zs), 1,4l (73Zs) benzīna motori un HDI dīzeļi (70 un 90 Zs) ir izgājuši rehabilitācijas kursu, lai kļūtu "zaļāki" un ekonomiskāki. Turklāt ir parādījušies jauni benzīna VTi motori (1,4VTi – 95 Zs, 1,6VTi – 120 Zs) ar augsti tehnoloģisko "Valvetronic" barošanas sistēmu.
Pārstrādātas ir arī balstiekārtas un stūres mehānisms, bet transmisijas diemžēl mantotas no iepriekšējā modeļa, tanī skaitā vienīgi 1,6 VTi "Exclusive" komplektācijā pieejamais četrpakāpju automāts.
Salonā cita lieta!
To, ka "C3" ir izaudzis no bērnu dienām un vairs nemērķē uz titulu "blondīņu auto" vislabāk var novērtēt automobiļa salonā. Tur viss ir daudz īstāks un nopietnāks nekā vecajā modelī. Ja mērinstrumentu sekcija, tad pilnvērtīga ar trim sportiska dizaina pulksteņiem. Ja regulēšanas kloķi pie stūres, tad kārtīgi nevis tādi kā mācību sērkociņi. Arī apdares materiālu kvalitāte ir jūtami uzlabojusies un visnotaļ pārdomāti miksēta, lai durvīs roku bieži skartajās vietās būtu pēc taustes patīkama, bet uz paneļa pret netīšiem bojājumiem izturīgāka.
Uh, kāda jaunajam "C3" ir stūre! Ar nošķeltu apakšdaļas apaļumu gluži kā F-1 bolīdam, ērtu spieķu izvietojumu un speciāli veidotām pareiza satvēruma vietām. Vienīgi tā koķetēšana ar alumīnija krāsas spīdīgo ieliktni personīgi man netīk. Bildēs tas var izskatīties pat stilīgi un krāšņi, bet, ņemot rokās... Ja pārējais izpildījums cenšas pārliecināt, ka jaunais "C3" ir daudz solīdāks mazauto par priekšgājēju, tad šis ieliktnītis manās acīs izskatās prasti, turklāt ir slidens, kas nebūt nav labi stūrēšanai.
Stūre ir regulējama visos virzienos, sēdeklis plašā diapazonā un atrast pieņemamu sēdpozīciju ir viegli. Par sportiskiem "C3" sēdekļus arī tagad saukt nevar, bet forma ir uzlabojusies un izmantotie auduma materiāli arī. Vienīgi atzveltnes slīpuma regulēšanas kloķis sēdekļa sānos iespiests šaurā vietā starp vidējo statni un sasniedzams ar piepūli. Otrajā rindā pats aiz sevis (augums 1,75 m) varu apsēsties bez pūlēm. Vajadzības gadījumā vidēja auguma cilvēki aizmugurē var saspiesties arī trijatā.
Braucienā
"DELFI Auto" rīcībā bija nodots testa auto ar 1,4 litru VTi motoru, bet mašīna bija noripojusi tikai 106 km. Tātad galīgi neiebraukta. Domājot par to cilvēku, kurš šo braucamo nopirks, testa brauciens tika aizvadīts saudzējošā režīmā, veicot tikai dažus mazliet piesardzīgus dinamikas pārbaužu mēģinājums. Attiecīgi arī borta datora uzrādītie degvielas patēriņa rādītāji nav jāuztver kā galīgā diagnoze.
Piebildīšu, ka Baltijas tirgum šis 95 Zs motors nemaz nav paredzēts. Tātad šeit nopirkt var tikai tās, šķiet, divas mašīnas, kas pašreiz tomēr kaut kādā ceļā Latvijā ir nonākušas. Pārējiem benzīna piekritējiem atliks vai nu krietni pieticīgākais astoņvārstu 1,4 l motors vai jāņem 1,6l VTi, kas, protams, maksā dārgāk. Mazais 1,1l agregāts diezin vai spēs mūsējos kārdināt.
Salīdzinājumā ar iepriekšējo paaudzi, jaunais "C3" uz ceļa turas daudz pārliecinošāk, sānsveres pagriezienos ir mazākas un pie stūres var justies krietni drošāk, lai gan piekare kopumā joprojām ir mīksta un komfortabla. Normālos ceļa apstākļos bez bažām pie ātruma 90 km/h var izpildīt tā saucamo "aļņa testu" jeb strauji mainīt braukšanas joslu un atgriezties iepriekšējā kursā. Neatslēdzamā ESP sistēma salīdzinoši neuzbāzīgi, bet konsekventi paveic savu uzdevumu un "C3" bez īpašām vadītāja pūlēm saglabā kontrolējamu un drošu gaitu. Nelīdzenu, bet ciešamu asfaltu "C3" ļoti pieņemami pārvarēja arī ar plānajām un nevajadzīgi platajām 205/45R17 riepām, bet uz gruntsceļa sajūtas, neskatoties uz elastīgu piekari, vairs nebūt nebija tās patīkamākās. Domāju, ka ar standarta 185/65R15 riteņiem arī uz grunts "C3" būs pietiekami komfortabls.
Izmēģinātais dzinējs darbojās klusi dažādos normālas ikdienas braukšanas režīmos un bija pietiekami elastīgs. Vecā pārnesumkārba, šķiet, tomēr ir ieguvusi saturīgāku kulisi. Pārnesumkārbas svira, manuprāt, gan varēja būt pacelta mazliet augstāk vai tuvāk vadītājam, jo piektajā robā nācās sniegties pēc sviras tālāk nekā gribētos.
Iepriekš teiktais par jūtami uzlabotām "C3" braukšanas īpašībām tomēr nenozīmē, ka tagad šis modelis derēs sportiskai "izgāšanai". Nē, jo, lai labi kontrolētu mašīnu sportiskā stilā, elektriskā stūres pastiprinātāja jauda ir pārlieku stipra gan pilsētā, gan uz šosejas. Manevrēšanai lielveikala stāvvietā ļoti laba, bet citādi piemērota nosvērtiem un mierīgas dabas braucējiem. Mazliet aizsteidzoties priekšā notikumiem, piebildīšu, ka citāds raksturs laqikam ir no "C3" atvasinātajam jaunumam "DS3", bet tas jau būs cits "DELFI Auto" stāsts.
Samulsināja ekonomiskas braukšanas režīma ievērošanai mērinstrumentu panelī pa laikam uzzibsnījušo pārnesumu maiņas signalizēšanas bultiņu haotiskā uzvešanās. Bulta ne vienmēr signalizēja par nepieciešamību pārslēgties, pat ja tahometra rādītājs liecināja, ka laiks. Borta datora rādījumi redzami centrālajā displejā, bet pārlūkošanai jāizmanto mazā podziņa "Trip", kas atrodas uz paneļa. Ērtāk būtu, ja ar borta datoru var komunicēt no stūres.
Patīkami pārsteidza, ka (vismaz "Exclusive" komplektācijā) "Citroen" nav skopojies ar labu skaņu aparatūru. Savukārt pieticīgais radioaparātiņš citādi modernajā un salīdzinoši reprezentablajā salonā diemžēl izskatās kā neglābjama vakardiena. Kaut ko mūsdienīgāku var iegūt vienīgi kopā ar salīdzinoši dārgi izmaksājošo rūpnīcas navigāciju un lielo displeju.
Aprīkojums, ka jau mūsdienās pieņemts arī "C3" ir pieklājīgs jau bāzē. Pārējais jau ir tikai katra personīgās vēlmes pēc vēl augstāka komforta un zirgspēkiem.
Izteikta izaugsme vērojama "Citroen C3" salona apdarē un gaitas īpašībās, kas ir nenoliedzama jaunā "C3" pievienotā vērtība. Taču reklāmas bukletā bieži skanošie vārdi "pārsteidzošs", "unikāls", "atbildīgs" drīzāk jāuztver kā pievilkšanās kopējam klases līmenim nevis kā kaut kas neredzēti izcils. Ne tāds kā "Zenith" vējstikls, bet pat panorāmas jumts jau ir bijis iespējams arī vecajā "C3" modelī. Mūsu publika kopumā ir konservatīvāka nekā vidēji Rietumeiropā (par vāciešiem nerunāsim), tāpēc pāreja uz tradicionālāk un attiecīgi nopietnāk uztveramu dizainu, kas distancējas no pirmās paaudzes "Citroen C3" bērnišķīgā izskata un arī izpildījuma, var dot pozitīvu artavu, jo modeļu izvēle ir pietiekama un cenas konkurētspējīgas.
Cenas eiro un konkurenti
Citroen C3 1,1i Comfort 5MT (60 Zs) 11 700 Citroen C3 1,4i Comfort 5MT (73 Zs) 12 100 Citroen C3 1,4i Chic 5MT (73 Zs) 12 750 Citroen C3 1,6VTi Chic 5MT (120 Zs) 13 900 Citroen C3 1,6VTi Exclusive 4AT (120 Zs) 15 950 Citroen C3 1,4 HDI Comfort 5MT (70 Zs) 13 400 Citroen C3 1,6 HDI Exclusive 5MT (90 Zs) 16 100 Opel Corsa 1,6i Enjoy 5MT (90 Zs) 12 209 Chevrolet Aveo 1,4i SE 5MT (100 Zs) 11 952 VW Polo 1,4i Highline 5MT (85 Zs) 13 305 Škoda Fabia 1,4i Ambiente 5MT (85 Zs) 11 990 Ford Fiesta 1,4i Ghia 5MT (96 Zs) 13 901 Mazda2 1,5i Touring 5MT (103 Zs) 14 976 Seat Ibiza 1,4i Stylance ?MT (85 Zs) 13 700 Toyota Yaris 1,33VVTi Linea Sol 6MT (100 Zs) 14 129 Peugeot 207 1,4VTi Style 5MT (95 Zs) 12 522 Honda Jazz 1,4i Comfort 5MT (100 Zs) 15 381 Renault Clio 1,2i Tech Run 5MT (75 Zs) 12 106 Hyundai i20 1,4i Comfort 5MT (100 Zs) 11 700 Mitsubishi Colt 1,3i Invite 5MT (95 Zs) 13 000 Kia Venga 1,4i EX 5MT (90 Zs) 15 290
"Citroen C3 1,4VTi Visiodrive" tehniskie rādītāji (ražotāja dati)
Garums (mm) | 3941 |
Platums bez spoguļiem (mm) | 1728 |
Augstums ar reliņiem (mm) | 1538 |
Riteņu garenbāze (mm) | 2466 |
Bagāžnieka tilpums standartā (l) | 300 |
Pašmasa (kg) | 1150 |
Pilna masa (kg) | 1576 |
Motors | 1,4 l (1397 cm³) maks. jauda 95 Zs pie 6000 apgr./min. maks. grieze 136 Nm pie 4000 apgr./min. |
Degviela | Benzīns E95 |
Maksimālais ātrums (km/h) | 184 |
Dinamika 0-100 km/h (s) | 11,8 |
Degvielas patēriņš (l/100 km) | Pilsētā – 7,7 Uz šosejas – 4,9 Jauktā režīmā – 5,9 |
Ātrumkārba | 5 pakāpju mehāniskā |
Bremzes | Priekšā ventilējamas disku Aizmugurē disku* |
CO2 emisijas (g/km) | 136 |
Degvielas tvertnes tilpums (l) | 50 |
Tehniskās apkopes cikls benzīna motoriem (dīzeļiem) | 30 000 (15 000) km nobraukums vai reizi gadā |
"DELFI Auto" degvielas patēriņa testa rezultāti (kopumā veikti 308,6 km)
Degvielas patēriņš Rīgā (Ulmaņa gatve – Matīsa iela – Biķernieku iela – Slāvu aplis – Rumbula) darba dienas satiksmē 34,9 km ar vid. ātrumu 30 km/h – 6,9 l/100 km Degvielas patēriņš kombinētajā ciklā maršrutā Rīga – Aizkraukle – Pļaviņas– Aizkraukle – Sērene – Jaunjelgava (iebraucot pilsētās) 208,5 km ar vid. ātrumu 58 km/h – 6,3 l/100 km
(ieskaitot tabulas augšējā rindā Rīgā nobraukto)Degvielas patēriņš šosejas režīmā maršrutā Jaunjelgava – Ķegums – Rīgas apvedceļš – Rīga (Veho, Ulmaņa gatve) 100,2 km ar vid. ātrumu 87 km/h – 6,1 l/100 km
(ieskaitot dinamikas izmēģinājumus)
"DELFI Auto" dinamikas testa rezultāti
0-100 km/h (s) 1. mēģinājums – 13,3 (1.-3. pārnesums)
2. mēģinājums – 12,9 (1.-3. pārnesums)No 40 līdz 80 km/h (s) 1. mēģinājums – 7,8 (3. pārnesumā)
2. mēģinājums – 6,0 (2. pārnesumā)No 80 līdz 120 km/h (s) 1. mēģinājums – 11,7 (4. pārnesumā)
Piedāvājam noskatīties video ar "Citroen C3 Visiodrive". Spiediet peles klikšķi uz tālāk redzamā attēla, lai aktivizētu video straumējumu!