Par trešdaļu ASV koncernam "Ford" piederošais Japānas autoražotājs "Mazda Motor" nav starp izslavētiem apvidus tipa auto ražotājiem. Ja atceraties, no 2000.gada robu šajā segmentā "Mazda" centās aizlāpīt ar "Ford Escape" (Eiropas tirgos "Maverick") modelim identisko "Mazda Tribute".

Jau tolaik plašajā kompakto apvidnieku klāstā gandrīz vai vienīgais "Tribute" vilinājums bija sugasbrāļu starpā reti pieejamais sešcilindru benzīna motors. Šķiet, pati pirmā džipveidīgā "Mazda" parādījās vēl agrāk – 1997.gadā. Taču modelis "Mazda Levante" nebija nekas cits kā togad prezentētais jaunās paaudzes "Suzuki Vitara" un tika tirgots Japānā, jo "Suzuki" paši savu "Vitara" pārdošanā Eiropā laida tikai no 1998.gada.

Taisnības labad gan jāpiebilst, ka 2000.gadā vispirms pārdošanā nonāca "Tribute" un tikai tad sekoja jaunais "Maverick", kas "Ford" gammā Eiropā nomainīja kopīgi ar "Nissan" būvēto iepriekšējās paaudzes "Maverick".

Pašiem savs

2006.gadā izlaistais, sākumā galvenokārt Ziemeļamerikas tirgiem paredzētais krosovers "Mazda CX-7" faktiski ir pirmais īstais "Mazda" zīmola šādas ievirzes automobilis. Turklāt īpašs, jo "CX-7", ko otrajā gadā pierakstīja arī Eiropā, ir mazliet lielāks nekā vairums eiropeiskie kompaktie krosoveri. Savukārt Amerikai tanī pat gadā tika radīts vēl lielāks "Mazda" "Sport Utility Vechicle" – septiņvietīgais "CX-9".

"Mazda" dīleriem Latvijā piecos sešos gados izdevās notirgot vien mazliet virs 40 "Tribute", kamēr galvenie konkurenti ik gadu pārdeva krosoveru simtus. Tiesa, ar "Maverick" tirgošanu "Ford" pārstāvjiem klājās vēl bēdīgāk. Jaunais "CX-7" jau pirmajā tirdzniecības gadā (2007.) pārsita visus iepriekšējos "Mazda" apvidnieku pārdošanas rekordus, jo tika iztirgoti 60 eksemplāri. Taču līdz pat šim brīdim "CX-7" bija viens ļoti būtisks trūkums, kas arī labajos gados jūtami iespaidoja pārdošanu. Proti, visnotaļ ambiciozo japānieti varēja iegādāties tikai ar vienu vienīgu 2,3-litru benzīna turbo motoru un mehānisko pārnesumkārbu. Tagad tam ir pielikts punkts. "Mazda CX-7" debitē ar 2,2-litru dīzeļmotoru, un "DELFI Auto" steidza jaunumu izmēģināt.

Arī dizains uzlabots

Vairums ļaužu varbūt pat neievēros, taču līdz ar dīzeļmotora ieviešanu "Mazda" "zoom zoom" paaudzes krosovers ir ieguvis arī nelielas pārmaiņas ārējā izskatā un interjerā. Auto priekšgalu nu rotā mazliet prāvāks "Mazda" logo nekā iepriekš, tomēr visu uzmanību tagad saista priekšējā bampera lejasdaļa. Apakšējā radiatora ventilācijas reste ir izpletusies varen platā smaidā un izaicinoši zaigo ar spīdīgiem hroma moldingiem. Abos sānos no tās izvietotas efektīgas miglas lampu ligzdas, kas sasaucas ar pēdējās paaudzes "Mazda6" izauklētajiem dizaina motīviem.

Jaunās priekšpuses iespaids ir tik spēcīgs un, jāatzīst, kārdinošs, ka pārējie sīkumi, tai skaitā minimālās izmaiņas salonā, vairs nešķiet pieminēšanas vērtas. Ja nu vienīgi var piebilst, ka iekšpusē notikusi neliela tuvināšanās ar "Mazda6" un vecā stūres rata ar apaļo viduci vietā nākusi "baranka" no "Mazda3".

Komplektāciju mazās dīvainības

Salīdzinājumā ar pirmā izlaiduma mašīnām, atjaunotās "CX-7" salona kvalitāte ir uzlabojusies pavisam nedaudz. Apdares materiālu ziņā joprojām jūtama amerikāņiem tipiskā nevērība pret masu produkcijas automobiļu iekšpuses izpildījumu. Paneļu plastmasas pārsvarā ir no lētas un cietas plastmasas, kā tam, šķiet, vienīgajam Latvijā nonākušajam Amerikas tirgus eksemplāram, ko man bija lemts izmēģināt jau 2006.gadā. Ir šur tur, piemēram, durvīs parādījies arī kaut kas pēc taustes patīkamāks, taču interjera apdare arī tagad nav "CX-7" stiprā puse.

Toties par komfortu kopumā žēloties nenākas. Neskatoties uz ārējo materiālu vienkāršību, skaņas izolācija nostrādāta labā līmenī. Dīzelīša bubināšanu, riepu trokšņus un vēju šalkas salonā faktiski nedzird. Motors par sevi klusināti atgādina tikai virs 3000 apgriezieniem, bet bez dīzeļiem raksturīgās ļerkstēšanas, ar mundra plēsoņas murdoņu, Arī motora vibrāciju nejūt.

Kā jau tas parasti mēdz būt, demo auto bija labākajā iespējamajā komplektācijā "Touring". Ādas sēdekļi, ksenona gaismas, efektīgie priekšējie miglas lukturi, bezatslēgas durvju atvēršanas un aizvēršanas sistēma, vadītāja sēdekļa regulēšanas elektrifikācija, "Bose" audioaparatūra ar veseliem deviņiem skaļruņiem un "Bluetooth" funkciju. Bija arī par piemaksu dabūjamā navigācijas sistēma (starp citu, vienīgais iespējamais maksas aprīkojuma elements) ar 4,1 collas lielu (gribas gan teikt mazu) multimediju displeju, kur redzams arī atpakaļskata kameras attēls. Tāds prieks kopumā maksā 36 141 eiro.

Lētākā dīzeļa iespēja ir 29 966 eiro vērtā "Elegance" komplektācija. Ādas, navigācijas un ksenonu, protams, vairs nav. Nav tik ļoti ērtās bezatslēgas durvju sistēmas, arī CD mainītāja, tonētu aizmugures daļas stiklu, lietus sensora, kruīzkontroles un vēl šā tā. Dīvaini, ka pat par signalizāciju ir jāmaksā papildus. Šai ziņā ar tikai par nepilniem 70 eiro dārgāko 2,3-litru benzīnmotoru "Elegance" pakotne ir neizskaidrojami dāsnāka. Kruīzs ir, lietus sensors ir un par signalizāciju jāpiemaksā nebūs. Labi, ka vismaz klimatkontroles sistēma ir jebkurai "CX-7".

Aprīkojuma un cenas kompromiss ir "Elegance Comfort" versija par 31 574 eiro. Tad no "Touring" bagātības jāaizmirst tikai durvju vēršanas komforts, navigācija un vadītāja sēdekļa elektriskā vadība, kā arī 19 collu riteņi, bez kuriem iztikt būs visvieglāk. Arī audio sistēma būs tikai ar četrām skandām un bez "Bluetooth".

Augstās tehnoloģijas

Zaļi domājošajiem indivīdiem derēs zināt, ka "Mazda CX-7" ir pirmais šīs markas SUV un viens no pionieriem vispār videi draudzīgās "AdBlue" tehnoloģijas, kas mazina indīgo slāpekļa oksīdu (NOx) koncentrāciju izplūdes gāzēs, ieviesējiem. Selektīvā katalītiskās reducēšanas (SCR) sistēma izmanto "AdBlue" urīnvielas, kas atrodas īpašā 15,5 litru tvertnē zem bagāžas nodalījuma. SCR nelielu daudzumu "AdBlue" izsmidzina izplūdes gāzēs, kas tādējādi pirms nokļūšanas atmosfērā tiek sadalītas nekaitīgā slāpeklī un skābeklī. Sistēma noteikti nav no lētajām, tāpēc labā ziņa ir tāda, ka uzpildītā "AdBlue" normālos braukšanas apstākļos pietiek vairāk nekā 20000 km, un uzpilde jūsu auto bez papildu maksas tiks veikta katrā plānotā tehniskajā apkopē.

Starp atjaunotās "CX-7" tehniskajām novitātēm jāmin arī aizmugurē braucošo transportlīdzekļu uzmanīšanas sistēma (Rear Vehicle Monitoring System), kas uztausta aizmugurē braucošus auto tā sauktajā aklajā zonā un brīdina vadītāju, ja viņš grasās mainīt joslas.

Brauciena iespaidi

Iekārtoties ērti "CX-7" vadītāja krēslā nav problēmu. Stūres un sēdekļa regulēšanas iespējas ir pietiekami plašas. Manuālās pārnesumkārbas kloķis atrodas uz augsta vidustuneļa un arī svira nav no īsajām. Roka uz kloķa jātur diezgan augstu, pārnesumu ligzdas atrodas tuvu viena otrai, kloķa gājieni drīzāk īsi nekā vidēji gari, kas kopumā rada sportisku noskaņu.

"Common Rail" sistēmas turbodīzelis gandrīz visu pamatīgo 400 Nm maksimālo griezi pie kājām sviež jau pie 1600 motora apgriezieniem, pīķi sasniedz 2000 apgriezienos un aizrautīgi dzen auto vismaz līdz 3000 apgriezieniem. Tālāk nāk lēns kritums, bet arī 4500 apgriezienos vēl ir pieejami vismaz 300 Nm. Tieši tāds motora darbības diapazons arī ikdienā ir visvairāk izmantotais. Lieliski!

Neskatoties uz kopumā teicamo vilkmes sadalījumu, kustības sākumā tomēr ir bedre, un sprints nav šīs dīzeļmašīnas stihija. Testa laikā tomēr tika pārspēts rūpnīcas norādītais 11,3 sekunžu uzrāviens līdz 100 km/h (skat. tabulas raksta beigās), bet jāmin, ka šie dati ir fiksēti ar rokas hronometru un tātad vērtējami kā subjektīvi. Savukārt par apdzīšanai nepieciešamo dinamiku gaitā gan žēloties būtu grēks (skat. tabulas).

Mūs, protams, interesēja šī divas tonnas smagā spēkrata degvielas patēriņš. Ņemot vērā auto svaru, motora tilpumu un iespējas, tas ir iepriecinošs. Var droši apgalvot, ka, sevi īpaši nemokot, iespējams braukt taupīgāk nekā norādīts rūpnīcas oficiālajos patēriņa rādītājos (vēlreiz skat. tabulas).

"Mazda CX-7" ir aprīkota ar elektroniski vadāmu "Active Torque Split" (ATS) visu riteņu piedziņas sistēmu, kas atkarībā no situācijas līdz 50% vilkmes novadīs uz aizmugures riteņu asi, bet ideālos apstākļos vadošā ir priekšējo riteņu ass. Ierasts krosoveru jeb tā saukto parketa džipu risinājums. ATS vairāk tiek komandēta no dažādu elektronisko sensoru puses nekā no vadītāja vēlmēm. Sistēma kalkulē visu riteņu griešanās ātrumus, stūres izgriezuma leņķi, centrbēdzes spēku iedarbību un nepārtraukti variē vilkmes sadalījumu ne tikai starp asīm, bet arī atsevišķiem riteņiem. Riteņu vilkmes kontroles sistēmu TCS ir iespējams atslēgt, taču, sasniedzot ātrumu 30 km/h, tā automātiski ieslēdzas un gribētas delverības līdz ar to arī beidzas. Stabilitātes kontroles sistēma, kā jau tas tagad ir vairumā jaunajos automobiļos nav atslēdzama vispār.

"Mazda" izplatītajos materiālos ir uzsvērts rites komforta uzlabojums un stūrēšanas efektivitātes celšana. Tāpēc jāatzīmē, ka testa auto ar lielajiem 19 collu riteņiem un paplānām 235/55 izmēra riepām lika sajust teju katru mūsu ielāpainā asfalta plaisu, kas tomēr mazina komforta sajūtu.

Dīzeļa "CX-7" atšķirībā no benzīnnieka ir aprīkota ar elektrohidraulisko stūres pastiprinātāju, kas pēc ražotāja paustā uzlabo stūrēšanas sajūtas. Auto vadāmība tiešām ir precīza, taču stūre, manuprāt, tomēr ir pārlieku viegla. Turklāt šis vieglums, īpaši nulles punktā, nezūd arī šosejas ātrumos. Automobilim ar divu tonnu svaru, labām dinamikas īpašībām un ar no zemes attālinātu smaguma centru, gribētos smagāku, ar lielāku spēku kursu maināmu stūres sajūtu.

Mazliet gribas paironizēt par "augstākā aprīkojuma līmeņa jaunā tipa" ("Mazda" termins) multi-informācijas ekrānu, kas domāts arī navigācijai un atpakaļskata kameras bildei. Pa diagonāli 4,1 colla. Dažam mobilajam telefonam ir lielāks ekrāns! Nav jau tā, ka nevar izmantot, bet daudziem konkurentiem salīdzinoši būs īsti televizori.

"Mazda CX-7" joprojām ir pieejama arī ar 2,3-litru DISI turbo benzīna dzinēju (260 ZS pie 5500 apgr./min; 380 Nm pie 3000 apgr./min). Dinamika no 0 līdz 100 km/h – 8,2 sekundes, maksimālais ātrums 211 km/h.

Vērtējums

Izskats ar pārtaisīto priekšu izaicinošs un kārdinošs. Ja piemiedz acis uz salona apdari, var iztēloties, ka "CX-7" ir modelis, ar kuru "Mazda" it kā cenšas palekties augstāk par savu vietu zīmolu rangā, mazliet mērķējot uz "Premium". Dīzeļmotors ir lielisks, mašīna visumā labi aprīkota un komfortabla, taču, ja reiz gribas lekties ar "Premium" sugasbrāļiem, būtu nepieciešama arī automātiskā pārnesumkārba. Amerikas "CX-7" modeļiem tāda bija jau 2006.gadā. Eiropai ne ar benzīna, ne dīzeļa motoru nav joprojām.

Pilnā komplektācijā "Mazda CX-7", protams, ir lētāka nekā pieticīgāk aprīkoti "Premium" krosoveri, taču nez vai to pircēji padosies "Mazda" vilinājumiem. Arī starp īstajiem konkurentiem viegli neklāsies, jo, piemēram, "Toyota RAV4", kaut arī ir izmēros maliet mazāks, vislabākajā aprīkojumā, kas gan jau būs līdzvērtīgs, ar ne mazāk lielisko D-4D dīzeļdzinēju, turklāt ar automātisko transmisiju, maksā nepilnus 35 tūkstošus eiro. Ar manuālo kārbu vēl vismaz par tūkstoti lētāk. Lētākajās versijās "CX-7" konkurentu cenas, lai arī vairumā gadījumos ar mazliet mazākiem motoriem, būs vēl zemākas nekā "Mazda" krosoveram.

Tehniskie rādītāji (ražotāja dati)

Garums (mm)4700
Platums bez spoguļiem (mm)1870
Augstums bez reliņiem (mm)1645
Riteņu garenbāze (mm)2750
Klīrenss (mm)208
Minimālā pilna masa (kg)1875
Dzinējs2,2 l (2184 cm³)
maks. jauda 173 Zs pie 3500 apgr./min.
maks. grieze 400 Nm pie 2000 apgr./min.
Degviela Dīzeļdegviela
Maksimālais ātrums (km/h)200
Dinamika 0-100 km/h (s)11,3
Degvielas patēriņš (l/100 km)Pilsētā – 9,1
Uz šosejas – 6,6
Jauktā režīmā – 7,5
Ātrumkārba 6 pakāpju mehāniskā
Apgriešanās laukums (m)11,4
BremzesPriekšā ventilējamas disku
Aizmugurē ventilējamas disku
Degvielas tvertnes tilpums (l)69
CO2 emisijas (g/km)199
Tehniskās apkopes ciklsPēc 20 000 km nobraukuma vai 1 reizi gadā

"DELFI Auto" dinamikas un degvielas patēriņa testa rezultāti

0-60 km/h (s)1.mēģinājums – 6,2 (1.-2.pārnesums)
2.mēģinājums – 6,0 (1.-2.pārnesums)
0-100 km/h (s)1.mēģinājums – 10,8 (1.-3.pārnesums)
2.mēģinājums – 10,9 (1.-3.pārnesums)
3.mēģinājums – 10,6 (1.-3.pārnesums)
No 60 līdz 80 km/h (s)1. mēģinājums – 4,0 (4. pārnesumā)
2.mēģinājums – 4,0 (4.pārnesumā)
3.mēģinājums – 4,0 (4.pārnesumā)
No 40 līdz 80 km/h (s)1.mēģinājums – 5,8 (3.pārnesumā)
2.mēģinājums – 5,3 (3.pārnesumā)
No 80 līdz 120 km/h (s)1.mēģinājums – 8,8 (4.pārnesumā)
2. mēģinājums – 8,0 (4.pārnesumā)
3.mēģinājums – 8,0 (4.pārnesumā)
4.mēģinājums – 9,5 (5.pārnesumā)
5.mēģinājums – 10,0 (5.pārnesumā)
6.mēģinājums – 9,0 (5.pārnesumā)
Degvielas patēriņš Rīgā maršrutā Skanstes iela – Brīvības iela – Biķernieku iela – G. Astras iela – Slāvu pārvads10,6 km ar vid. ātrumu 23 km/h - 9,0 l/100 km
Degvielas patēriņš Rīgā maršrutā Slāvu pārvads – Maskavas iela – Rumbula9,4 km ar vid. ātrumu 56 km/h – 7,0 l/100 km
Degvielas patēriņš maršrutā Rumbula – Ogre – Aizkraukle – Pļaviņas103 km ar vid. ātrumu 89 km/h – 7,4 l/100 km
Degvielas patēriņš maršrutā Pļaviņas – Aizkraukle (iebraucot pilsētā) – Ogre (braucot caur pilsētu) – Ulbroka - Dreiliņi113 km ar vid. ātrumu 72 km/h - 8,1 l/100 km

Piedāvājam noskatīties video ar atjaunināto "Mazda CX-7". Spiediet peles klikšķi uz tālāk redzamā attēla, lai aktivizētu video straumējumu!

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!