"Toyota" pēdējās dekādēs ir pazīstams ar tādiem sportiskajiem modeļiem kā "MR2", "Supra" un "Celica", no kuriem pēdējo ražot pārtrauca 2007. gadā. Stāstot par jauno "GT-86", ražotājs atsaucas uz vēl senākiem laikiem, 60. gadu beigām, un "2000GT" kupeju, kurai modernais modelis ir estētiski vislīdzīgākais. Savukārt ideoloģiskajā un nosaukuma ziņā "Toyota" atsaucas uz 80. gadu vidus "AE-86" modeli, kas tika saražots miljonā vienību (salīdzinājumam – "Celica" visās tās paaudzēs tika izgatavota nepilnos četros miljonos vienību).

Daļu no "GT-86" priekštečiem "Toyota" importētājs Baltijas valstīs bija izstādījis arī saistītajā pasākumā Pērnavas trasē, kur lielāko uzmanību piesaistīja no Latvijas atvestā "Supra" (sk. galeriju).

"Toyota GT-86" izgatavots sadarbībā ar "Subaru" (ar šo marku tas ar nelielām izmaiņām pieejams kā "BRZ" modelis). Automobilim ir aizmugurējā riteņu piedziņa un četrcilindru boksermotors. "Toyota" apgalvo, ka projekts un dizains ir tās ideja, kamēr "Subaru" izstrādājis inženiertehniskos risinājumus.

Iekāpjot "Toyota GT-86", sāc domāt, kad pēdējo reizi esi sēdējis tik zemā automobilī. "Toyota" lepojas, ka šī modeļa smaguma centrs ir zemāks par "Porsche Cayman" un pat "Nissan GT-R". Sajūta "GT-86" kokpitā patiešām ir kā sportiskā automobilī.

Interjera apdare ir labāka nekā gaidīts, tomēr materiāli ir miksētas kvalitātes. Ja sviras un pogas ir solīdas, tad padauzot dekoratīvo plastmasas paneli virs cimdu nodalījuma atskan kā mucā – tas laikam no "Subaru". Savukārt paneļu ādas apšuvumu pataustot, sajūta, ka zem tā būtu plāna porolona kārta. Tomēr montāžas kvalitāte ir līmenī.

Iedarbinot dzinēju un paspaidot akseleratora pedāli, izplūdes sistēma atsaucas tipiski japāniskajā četrcilindru dzinēju tūninga dzēlienā. Motors šeit ir atmosfēriskais – ar divu litru tilpumu un 200 zirgspēku jaudu. Azartiskai braukšanai ar to pietiek, bet nav jūtama kampiena. Arī līkumā, iespiežot pedāli grīdā, riteņi neizspolēs –, šis dzinējs vilkmei mīl augstus apgriezienus.

Ar katru nākamo izbraukto sacīkšu trases līkumu un aprodot ar spēkrata vadību, prātā arvien skaļāk izogas jautājums – bet kāpēc šim auto nav turbīnas? Tas arī bija citu žurnālistu visbiežāk uzdotais jautājums ražotāja pārstāvjiem, jo dzinēja izstrādātājs "Subaru" ar tām ir taču tik slavens. "Toyota" atbild, ka turbīnas šim modelim nav, jo "zem motora pārsega tai neatrastos vietas". Mhm, jau šobrīd internetā atrodami "Toyota GT-86" privātie projekti ASV ar turbopūti, ļaujot jaudu palielināt virs 300 ZS. Tāpat amerikāņi jau paspējuši šajā spēkrata ievietot V8 motoru un piedalīties drifta sacensībās!

Lai arī rūpnīcas modifikācijas 7,6 sekundes līdz 100 km/h mūsdienās nav nekas īpaši "sportisks", "Toyota GT-86" sūtība tomēr ir vadāmība – aizmugurējā riteņu piedziņa, zems smaguma centrs, pašbloķējošais diferenciālis un informatīva stūres sistēma! Galu galā, uzvar nevis tas, kurš uz mirkli izspiež lielāko maksimālo ātrumu, bet gan trasē sasniedz lielāko vidējo ātrumu. "Toyota GT-86" ir ļoti prognozējams vadāmībā – pat riteņiem nedaudz izslīdot, autovadītājam saglabājas drošības un kontroles sajūta līkuma izvilkšanai kā ar cirkuli.

Domājams, "Toyota GT-86" spēs piesaistīt plašāku potenciālo loku, nekā tikai cienītājus vēl arī tādiem japāņu automobiļiem kā "Mazda RX-8", "Honda Civic Type-R" un "Nissan 370Z". Kaut gan arī to nebūtu korekti salīdzināt ar tādā pašā cenā nopērkamajiem "Volkswagen Scirocco" vai "BMW 125i Coupe".

Lai arī "Toyota GT-86" komforta un aprīkojuma ziņā ir pilnībā piemērots braukšanai arī mietpilsoniskā ikdienas režīmā, to vairāk izvēlēsies tie, kam patīk ātrums un tūnings. Turklāt ražotājs šim modelim piedāvās "tūningu" jau no rūpnīcas – piemēram, "Aero" pakotni ar milzīgu antispārnu, tāpat būs nopērkamas spēcīgākas bremzes vai cietākas balstiekārtas atsperes utt.

"Toyota GT-86" cena Latvijā ir no 29 990 eiro. Par šo bāzes cenu automobilim ir visai bagātīgs aprīkojums – biksenona lukturi, divjoslu klimata kontrole, "Toyota Touch" multimediju sistēma u.tml. Par automātisko pārnesumkārbu jāpiemaksā 1 690 eiro, bet par "Aero" pakotni – 1 500 eiro.