Lemānas 24 stundu brauciens ir vecākās šosejas izturības sacensības pasaulē. Šeit nepietiek vien ar ātrumu un meistarību, jo mašīnām jāiztur nemitīga braukšana diennakti no vietas. Saprotams, ka viens pilots uz ko tādu nebūtu spējīgs, tādēļ katra ekipāža parasti sastāv no trim braucējiem, kas aptuveni ik pēc trim stundām mainās. Vēsturē gan ir bijuši gadījumi, kas sportists nobrauc gandrīz 24 stundas no vietas, taču to atstāsim uz vēlāku laiku, kad ielūkosimies daudzas desmitgades tālos notikumos. Šoreiz noskaidrosim, kas īsti ir Lemānas 24 stundas?

Unikālā trase

Trase, kas atrodas tieši blakus Lemānas pilsētiņai patiesībā saucas "Circuit de la Sarthe" un ir patiešām unikāla. Reti kur pasaulē vairs palikušas autosacīkšu trases, kuru garums sasniedz gandrīz 14 kilometrus, taču šajā gadījumā tas ir tieši tā. Nekas daudz nav mainījies jau kopš 1923. gada, lai gan toreiz tā bija vēl par dažiem kilometriem garāka, taču izmantoti tiek tie paši publiskie un dažviet arī speciāli sacensībām izbūvētie ceļi.

Trases garums šobrīd ir 13.629 km un 85% no tās tiek veikti ar grīdā iespiestu gāzes pedāli. Pirms pārdesmit gadiem garākajā no taisnēm ("Mulsanne") tika reģistrēti neiedomājami maksimālie ātrumi, kas pārsniedza pat 400 kilometrus stundā. Tas, protams, ir dzīvībai pārāk bīstami un tādēļ tika izveidoti daži "bremzētāji" jeb vienkāršiem vārdiem sakot - taisnes vidū nolikta barjera, kas jāapbrauc. Tagad ātrumi šeit sasniedz vairs "tikai" nedaudz vairāk kā 320 km/h.

Jūnija karstākā sacīkste - Lemānas 24 stundas
Foto: Publicitātes foto








Uz starta 56 ekipāžas

Tā kā trase ir ļoti gara, startam tiek pielaists liels skaits automašīnu. Piemēram, pagājušajā gadā startēja 56 ekipāžas, kas pārstāv vairākas klases. Vairāk dalībnieku gan nebūs, jo tieši tik Lemānas trasē ir boksu.

Prototipu klases tiek iedalītas ātrākajās LMP1 un LMP2, bet GTE klase iedalās Profesionālajā un Amatieru. Prototipu un GTE automobiļu ātruma atšķirības ir milzīgas un katrs par uzvaru cīnās savā klasē. 24 stundu laikā tiek veikti aptuveni 5000 km, kas ir aptuveni 18 reizes vairāk kā jebkurā F1 sacīkstē.

Par spēcīgākajām komandām Lemānā tradicionāli tiek uzskatītas "Audi", kas pēdējos vienpadsmit gados izcīnījusi deviņas uzvaras, un "Peugeot", kas atgriezās šajā sportā pirms dažiem gadiem un izcīnīja uzvaru 2009. gadā. Šogad duelis abu komandu starpā būs spraigāks kā jebkad, taču nedrīkst aizmirst par "Aston Martin", kas šogad pirmo reizi mūslaiku vēsturē startēs kā pilnvērtīga rūpnīcas komanda. Šīs cīņas, protams, notiek prestižajā LMP1 klasē. Taču sacensībās ir pārstāvētas arī tādas mašīnu markas kā "Ferrari", "BMW", "Porsche" un citas.

"Porsche", kas šobrīd gan vairs nestartē ātrākajā klasē, savulaik Lemānā ieguva 16 uzvaras un tas ir labākais rādītājs visā vēsturē. Pa deviņām uzvarām ir "Audi" un "Ferrari" kontā.

Šogad gan spēkā stājušies noteikumi, kas spēku samērus LMP1 un LMP2 klasēs sola mazliet izlīdzināt, sevišķi motoru jomā. LMP1 klasē katra komanda var izvēlēties starp 3.4 litru atmosfēriskajiem, 2.0 litru turbo vai 3.7 litru dīzeļdzinējiem.

Leģendas un bijušās F1 zvaigznes

Lemāna gadu laikā ir radījusi pati savas leģendas, taču ir vesels lērums jau slavu ieguvušu autosportistu, kas stājas uz starta prestižajās sacensībās. Šobrīd absolūtais rekordists ar astoņām Lemānā izcīnītām uzvarām ir dānis Toms Kristensens, turklāt sešas no tām viņš guvis pēc kārtas (2000-2005), kas arī ir rekords. Šobrīd Kristensens pārstāv "Audi" un jau šogad var pārspēt sev piederošo rekordu.

Sacensībās šogad piedalīsies arī tādi slaveni braucēji kā Alans Maknišs, Sebastians Burdē, Dindo Kapello, Alekss Vurcs, Marks Ženē, Entonijs Deividsons, Kristians Klīns, Džankarlo Fisikella, Endijs Priols... Daļu no viņiem noteikti daudzi pazīst vēl no F1 laikiem, taču tā ir tikai neliela daļa no milzīgā braucēju saraksta, kas ietver 168 sportistus.

2010. gada Lemānas sacīkšu apskats

Treniņbraucieni notiks 8. jūnijā, bet dienu vēlāk risināsies kvalifikācija, kamē Lemānas 24 stundu brauciens startēs 11. jūnija pēcpusdienā un finišēs tieši pēc vienas diennakts, 12. jūnija pievakarē. Sacensības būs viens no nesen izveidotā un popularitātes ziņā arvien vairāk progresējošā "Intercontinental Le Mans Cup" čempionāta, kurā šogad jau aizvadītas divas sacīkstes - Sebringas un Spā 12 stundu braucieni. Abos tajos uzvaras izcīnīja "Peugeot" un Lemāna ir īstā vieta, kur "Audi" nometnei varētu izdoties atriebties.