Foto: Publicitātes foto

"Divi miljoni mašīnai pietika, bet ziemas riepām nepietika," tā Latvijā trešdien reģistrētā "Bugatti Veyron" neveiksmi tehniskajā apskatē nievājoši rezumēja vidējais "Delfi" anonīmais komentētājs. Pirmkārt, "Bugatti" ziemas riepas nenopirksi ne par kādu naudu, jo tādu dabā nemaz neeksistē. Otrkārt, par "Bugatti" nedrīkst domāt vienkārši kā par automobili – šeit viss ir daudz sarežģītāk.

Kad tapa "Veyron" modelis, "Bugatti" kā savulaik leģendāra franču sportisko automobiļu marka jau bija ar paplukušiem lauriem uz itāliešu superauto fona. "Bugatti" markas jaunais īpašnieks "Volkswagen" koncerns inženieriem izvirzīja divus mērķus – dzinēja jaudai jābūt vismaz tūkstoš zirgspēku, bet maksimālajam braukšanas ātrumam jāpārsniedz 400 km/h atzīme. Tas bija ļoti izaicinošs uzdevums, kā dēļ "Veyron" izlaide vairākkārt tika atlikta, jo inženieri saskārās ar visādām problēmām izstrādē.

Tobrīd ātrākais sērijveida superauto pasaulē bija "McLaren F1", kas spēja sasniegt 370 km/h. Turklāt "McLaren F1" vairāk ir kā sacīkšu auto, kas pielāgots braukšanai pa koplietošanas ceļiem, kamēr "Bugatti Veyron" tika radīts kā komfortabls sportiskais auto ar "visām ekstrām", līdzīgi kā "Bentley", bet ar ambīciju tajā pašā laikā būt arī visjaudīgākajam un visātrākajam pasaulē. Tas nebija viegls uzdevums.

Cita starpā viens no uzdevumiem bija no nulles radīt šim tūkstoš zirgspēku superauto speciālas riepas, jo tobrīd veikalā nopērkamās ļāva braukt ar maksimums aptuveni 350 km/h. Ja liktu virsū veikalā nopērkamās, tad "Bugatti" maksimālais braukšanas ātrums būtu pie attiecīgā riepas pieļaujamā maksimālā braukšanas ātruma arī jāierobežo, lai neapdraudētu braucēja dzīvību un lai spētu iziet tehnisko apskati, kur riepas ātruma indeksam ir jāatbilst transportlīdzekļa maksimālajam braukšanas ātrumam.

Tieši tādēļ "Bugatti" vērsās pie riepu ražotāja "Michelin", kas izstrādāja attiecīgas tehnoloģijas un izmēru riepas, kas ir pieejama tikai un vienīgi šim superauto un ļauj ar to braukt ar vairāk nekā 400 km/h ātrumu. Un joprojām šīs jaunās vasaras riepas "Bugatti Veyron" īpašniekiem ir nopērkamas tikai no "Michelin". Šādu riepu komplekts maksā aptuveni 30 tūkstošus eiro, un ar tām "Bugatti" rekomendē braukt ne vairāk kā četrus tūkstošus kilometru, pēc kā tās atkal jāmaina pret jaunām.

30 tūkstoši par riepu komplektu? Tas nav nedz dārgi, nedz arī lēti "Bugatti" kontekstā. Arī citas "Bugatti Veyron" servisa izmaksas ir līdzīgā cenu līmenī. Tās, protams, nav pieejamas "Bugatti" interneta mājaslapā, tomēr "Veyron" spēkratu īpašnieki ārvalstīs ar šīm cenām ir padalījušies publiski.

Piemēram, interesanti, ka līdz ar ceturto reizi, kad maināt "Bugatti Veyron" riepas, ir jāpērk arī jauni riteņu diski, kas attiecīgajā servisa apmeklēšanas reizē kopā ar riepām izmaksās aptuveni 110 tūkstošus eiro. Kādēļ diski jāmaina? Jo riepas tiek pie tiem pielīmētas, lai paātrināšanās laikā milzīgās vilkmes dēļ riteņu disks nesāktu griezties ātrāk par riepu un nespolētu tajā.

Labi, dzinēja eļļas maiņa varētu nebūt nekas sarežģīts, attiecīgi arī nekas baisi dārgs. Nekā! Šī procedūra autorizētā "Bugatti" servisā izmaksās aptuveni 20 tūkstošus eiro. Eļļas maiņa ir daļa no ikgadējās servisa apkopes, kas kopumā maksā aptuveni 30 tūkstošus eiro. Katrā šādā apkopes reizē 16 cilindru dzinējs tiekot taisīts vaļā un pētīts, vai tajā nav kādu nobīžu no normas. Tomēr jauna "Veyron" iegādes brīdī "Bugatti" piedāvāja arī pakalpojumu par 50 tūkstošiem eiro, kas ietver bezmaksas apkopes trim gadiem.

Ņemot vērā, ka Latvijā reģistrētais "Bugatti Veyron" ir 2009. gada un tam vairs nav spēkā ražotāja garantijas, īpašnieks eļļu teorētiski var mainīt, kur vien vēlas. Tomēr, ja vēlas saglabāt (un audzēt) automobiļa kolekcijas vērtību, tad "visiem papīriem jābūt kārtībā", un labāk doties uz autorizēto servisu, kas servisa grāmatiņā ieliks arī attiecīgo zīmogu.

Latvijai tuvākais "Bugatti" autorizētais serviss ir Hamburgā – aptuveni pusotru tūkstoti kilometru no Rīgas. Neskaitot Vāciju, "Bugatti" oficiālais serviss Eiropā vēl ir pieejams tikai Šveicē, Austrijā, Beļģijā, Nīderlandē, Monako un Lielbritānijā.

Kas to visu var atļauties? Pirms diviem gadiem "Volkswagen" koncerna vadītājs oficiāli atklāja, ka vidēji statistiskajam "Bugatti" superauto īpašniekam kolekcijā ir vēl 84 spēkrati, trīs lidmašīnas un viena jahta. Tādējādi "Bugatti" klients esot vismaz 10 kārtas turīgāks par vidējo "Bentley" klientu, kuram īpašumā ir vidēji vēl tikai astoņi spēkrati.

Brīvbrīdī noskatieties "National Geographic" raidījumu cikla "Megafactiories" sēriju par "Bugatti Veyron" tapšanu:


Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!