Jaunu kravas automašīnu modeļu izstrādē galvenais uzsvars visupirms ir uz funkcionalitāti, kvalitāti un uzticamību. Tomēr ne mazāk svarīgs komponents ir arī krāsa. "Volvo Trucks" krāsu un materiālu dizainere Karīna Bīstrema (Carina Byström) uzskata, ka krāsa ir būtiska zīmola daļa.

Valda uzskats, ka krāsu dizaineres darbs jomā, kurā vispopulārākā ir baltā krāsa, nav pārāk saistošs. Tā vienkārši ir – lielākā daļa kravas automašīnu kabīņu tiek krāsotas baltā krāsā. Tomēr Karīnas Bīstremas un viņas kolēģu veikumam "Volvo" dizaina centrā ir būtiska nozīme.

Mūsdienu tehnoloģiju straujās attīstības dēļ kravas automašīnu ražotāji pievērš arvien lielāku uzmanību kvalitātei. Tādēļ svarīgi ir izveidot pārdomātu un labi izplānotu dizainu, kas uzlabo konkurētspēju, kā arī izceļ produkta unikālās īpašības un zīmola vērtību. Un labam dizainam ir jāapvieno funkcionalitāte un ārējais veidols. Ar produktu dizainu uzņēmums var arī izcelt uzņēmuma galvenos mērķus.

Foto: Publicitātes foto
"Šajā ziņā mēs pagaidām vēl atpaliekam no vieglo automašīnu ražotājiem, taču ir skaidri saskatāms, ka arī kravas automašīnu nozarē arvien lielāka nozīme zīmola tēla veidošanā ir dizainam un krāsai," stāsta Karīna Bīstrema.

Vieglo automašīnu ražotāji jau sen ir sapratuši, ka krāsa ir ļoti nozīmīgs faktors automašīnas izvēlē.

"Vieglo automašīnu ražotāji katru gadu pārskata savu krāsu gammu paleti – pievienojot dažus jaunus toņus vai kādu no tiem izņemot no apgrozības, taču viņu klāstā vienmēr ir tādas krāsas kā sudraba, melnā un baltā," piebilst Karīna.

Šīs ir klasiskās krāsas, kas būs populāras vienmēr. Neņemot vērā to, ka pašlaik moderni ir zaļie un brūngani pelēkie toņi, apmēram 25% no "Volvo" vieglo automašīnu pircējiem izvēlas melno krāsu, kaut arī katram modelim ir piecpadsmit dažādu toņu.

Kravas automašīnā galvenais kritērijs ir funkcionalitāte. Tā ir gan darbavieta, gan birojs, gan guļamistaba, un tam visam ir jābūt iekārtotam un jādarbojas nevainojami. Baltā krāsa joprojām ir populārākā kravas automašīnu kabīnēm – tāpēc, ka tā ir vislētākā standarta krāsa, kā arī citu iemeslu dēļ.

­Karīna Bīstrema stāsta: "60 līdz 70% pārdoto kravas automašīnu ir baltā krāsā, jo daudzi no mūsu klientiem vēlas tās pārkrāsot sava uzņēmuma korporatīvajā krāsā vai uzkrāsot savu simboliku vai citus atpazīšanas elementus."

Kravas automašīnu ražotājiem ir pastāvīga krāsu gamma. "Volvo Trucks" piedāvā izvēlēties no 450 līdz 500 variantiem. Kad klients ir veicis pasūtījumu, krāsas piegādātājs sagatavo nepieciešamo toni.

"Daži lielākie klienti izvēlas noteiktas krāsas kā savas korporatīvās krāsas. Viņi iegādājās vairākas kravas automašīnas. Pēc dažiem gadiem viņi iegādājas atkal jaunas un, protams, vēlas, tās pašas krāsas," paskaidro Karīna Bīstrema.

Tieši tāpēc kravas automašīnu nozarē jaunākās krāsu modes tendences nav tik aktuālas kā vieglo automašīnu segmentā. Turklāt kravas automašīnu iegādājas ilgstošam laika posmam, kura laikā tai jāizskatās labi, tāpēc tās dizainam ir jābūt mazliet neitrālam, tāpat kā, piemēram, biroja mēbelēm sabiedriskās vietās. Apģērbu un mājokļa mode mainās strauji, bet Karīnas un viņas kolēģu no "Volvo Trucks" krāsu un materiālu centra uzdevums ir atrast risinājumus, kas darbosies ilgstoši. Viņu izvēlētās krāsas tirgū parādās apmēram pēc pieciem gadiem.

Pašlaik jaunākā tendence kravas automašīnu nozarē ir tieši metāliskās krāsas.

"Pirms dažiem gadiem mums bija tikai daži metāliskie toņi, un mēs novērojām to pieprasījuma palielināšanos. Tāpēc 2008. un 2009.gadā sākām piedāvāt apmēram divdesmit jaunas metāliskās krāsas," stāsta Karīna Bīstrema .

Arī salona krāsas netiek izraudzītas nejauši. "Mēs izmantojam siltākus toņus, kas veido mājīgu atmosfēru, saglabājot skandināviskās iezīmes. Šā iemesla dēļ mēs nepiedāvāsim salona apdari dzelteni bēšīgā krāsā, kas raksturīga amerikāņu vai vācu kravas automašīnām," skaidro Karīna. Pašreizējo "Volvo" kravas automašīnu kabīnēs galvenokārt dominē pelēkā krāsa.

Karīna un viņas kolēģi smeļas idejas visdažādākajos veidos – vērojot citus transportlīdzekļus, no dizaineru idejām un mājokļu iekārtojuma, kā arī apmeklējot izstādes. Bieži vien procesa pirmsākums ir ideja: piemēram, vairāk zilā toņa sarkanajā krāsā. Pēc tam krāsas piegādātājam tiek pasūtīti paraugi izmēģinājumiem, lai noskaidrotu, vai krāsa ir piemērota, vai to var uzklāt, neizmantojot dārgus apakšējos krāsas slāņus utt.

Jaunas krāsas izstrāde ir ilgstošs process, kurā piedalās vairākas profesionāļu grupas. Pēdējo desmit gadu laikā "Volvo Trucks" dizaina nodaļa ir būtiski paplašinājusies – tajā strādā dizaineri, administratori, projektu vadītāji un modelētāji. Varētu rasties iespaids, ka ekonomiskās krīzes laikā, kad pieprasījums pēc autotransporta samazinās, dizaina attīstība nav prioritāra, tomēr realitātē tas ir citādi – dizainam ir ar vien būtiskāka nozīme.

Apskati lietotu "Volvo" kravas auto pārdošanas sludinājumus

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!