Jebkuram cilvēkam uz šīs zemeslodes ir tiesības būt brīvam un brīvi izvēlēties savu darbavietu, pārtiku, ko ēst, grāmatas, ko lasīt, un arī automašīnu, ko iegādāties un lietot.
Ievads šādā cilvēktiesību gaisotnē nav nejaušs, jo, iegādājoties auto, viena cilvēku grupa – un tie ir savā ziņā personības ar prasībām audio jomā – atklāj, ka viņiem kopš šā brīža visbiežāk vairs nav tiesību izvēlēties pašam savu audio tehniku.

Arī šis apgalvojums nav nejaušs, jo audio joma ir vienīgā, kas automašīnā tiešā veidā ar pašu auto nav un arī nevar būt saistīta. Iemesli ir dažādi, kaut vai tas, ka audio tehnikas ziņā iespējami bezgalīgi un arī dažādi uzlabojumi, kas saistīti gan ar mūziku, kuru auto saimnieks labprāt klausās, gan ar tehnokrātisku vēlmi savā spēkratā ielikt kaut ko īpašu. Var vai nevar jaunā vai arī, teiksim, piecus gadus vecā modelī kaut ko mainīt audio jomā, tāds ir NEXT jautājums.

Jauni auto audiotūningu nemīl

Neviena autobūves kompānija pati neražo audio aparatūru. Viss muzikālais aprīkojums saskaņā ar attiecīgu līgumu tiek izgatavots kādā iepriekš izvēlētā audio aparatūras kompānijā. Taču autoražotāji laika gaitā sapratuši, ka paši grib būt savas koncertzāles administratori, un vairs nevēlas dalīties slavā un peļņā ar audio aparatūras ražotājiem un instalatoriem.

Modernajās automašīnās uzstādītā standarta audio aparatūra vairākumā gadījumu vairs nav viengabala aparāti jeb tā saucamās galvas, kādas esam pieraduši redzēt veikalu vitrīnās, bet gan sastāv no atsevišķiem moduļiem, kurus dizaineri atbilstoši savai gaumei un mākslinieciskajai izpratnei savieto konkrēta automašīnas modeļa priekšējā panelī.

Šādai stratēģijai ir vairāki apsvērumi. Aisberga redzamā daļa ir estētiskās prasības, proti, lai uzstādītā aparatūra harmoniski iekļautos automašīnas interjerā. Vēl viens faktors ir drošība. Šāda sarežģīta, no moduļiem sastāvoša ierīce, kas der tikai konkrēta modeļa automašīnām un nemaz nav tik vienkārši izblēdāma no paneļa, zagļus tikpat kā neinteresē. Un vēl, protams, ir pavisam pragmatiska vēlme nopelnīt uz audio aparatūras ražotāju rēķina. Tam tiek izmantota šāda shēma. Ja autokompānija pasūta simts tūkstošus audiotehnikas vienību, nav šaubu, ka viena aparāta cena ir ievērojami zemāka, nekā pērkot tos atsevišķi, pa vienam. Savukārt vēlāk, iekļaujot ierīci automašīnas komplektācijas sarakstā, tās cena jau ir ne tikai izaugusi līdz teorētiskajai analoga aparāta veikala cenai, bet vairākumā gadījumu arī ievērojami pāraugusi to.

Lai aizsargātu šo savu ienesīgo pozīciju, autoražotāji piesegam vēl izmanto vareno garantijas vairogu. Tiek uzsvērts, ka garantijas laikā ārpus oficiālā pārstāvja servisa nedrīkst notikt nekāda automašīnas pārbūve, tostarp manipulācijas ar audio aparatūru.

Var jau teikt, ka tā ir tikai tāda matu skaldīšana, bet būtībā standarta auto audio aparatūras kvalitāte pastāvīgi tiek uzlabota (tātad ražotājs rūpējas par patērētāju), turklāt pircējam parasti tiek dota iespēja izvēlēties starp vairākiem atšķirīgu kategoriju muzikālā aprīkojuma līmeņiem, un tādējādi autoražotāja piedāvātie muzikālie centri vairāk vai mazāk apmierina vismaz 90 procentu lietotāju muzikālo gaumi. Tieši vairāk vai mazāk, jo lielākā daļa autoīpašnieku – pasīvie vai mērenie melomāni – gatavi vienkārši samierināties, t. i., apzinoties eventuālā audio tūninga sarežģītību un dārdzību, ir ar mieru pieciest esošās aparatūras skanējumu. Bet pārējie desmit procenti. Kādas iespējas atstātas viņiem?

BMW audiopārbūvi nepieļauj
Igors Antipovs,
MIKAS servisa direktors:

Mēs, protams, nevaram cilvēkam liegt par savu naudu darīt ar savu automašīnu visu, ko viņš vēlas. Taču klientam parasti skaidrojam: ja viņš vēlas veikt kādus uzlabojumus, tostarp akustisko tūningu, vispirms savas ieceres vajadzētu apspriest ar oficiālās pārstāvniecības tehniskajiem speciālistiem. Pirmām kārtām lai nezaudētu ražotāja garantijas, taču galvenokārt tādēļ, lai neradītu savai automašīnai nopietnus tehniskas dabas sarežģījumus un līdz ar to problēmas sev.

Audio centru vai kādu no audio sistēmas komponentiem nevar tā vienkārši izņemt, lai vietā ieliktu kādu citu. To nespēs pat visprasmīgākais instalators. Protams, fiziski izdarīt jau to var. Taču, izņemot ārā esošo un tā vietā ieliekot jaunu galvu, viņam neizdosies simtprocentīgi atjaunot visas funkcijas un funkciju parametrus, kurus uzdots kontrolēt ražotāja uzstādītajam audio centram. Līdz ar to neizbēgami būs traucēta vairāku citu automašīnai nozīmīgu sistēmu darbība.

Turklāt ražotājs ar dažādām aizsardzības metodēm nemaz neļauj gadījuma cilvēkiem, pat ja tas būtu visaugstākā līmeņa elektronikas speciālists, līdz galam ielauzties sistēmās, lai tas varētu iepazīt automašīnu un visbeidzot sameklētu kādas pārbūves iespējas.

Es zinu tikai trīs cilvēkus, kas ir mēģinājuši pārbūvēt savas automašīnas, un visi trīs ar to iemantojuši neatrisināmas problēmas. Divi no viņiem pēc tam nāca pie mums un lūdza, lai mēs visu sakārtojam atpakaļ, bet trešais laikam kaut kā tika no sava auto vaļā... Vispirms vajadzēja atlikt atpakaļ visus oriģinālos komponentus un pēc tam pilnībā pārprogrammēt automašīnas datoru. Šāda pārprogrammēšana aizņem 7 – 8 stundas un maksā 40 latu stundā.

Es uzskatu, ka BMW piedāvā pietiekami kvalitatīvu audioaparatūru, un nevar pārmest, ka ražotāja instalācija būtu nepareiza vai slikta. Viss ir pārdomāts un izskaitļots, viss atrodas pareizajās vietās. Muzikāli izsmalcinātākajiem klientiem ir iespēja pasūtīt spēcīgāku pastiprinātāju, lielākus skaļruņus un visu citu nepieciešamo, lai palielinātu skanējuma jaudu.

Nissan apzinās, ka iespējamas arī labākas audio instalācijas
Uģis Gruzītis,
Norde Auto valdes loceklis:

Jaunāko Nissan automobiļu standarta audiosistēmas kļūst arvien labākas, tāpēc pēdējā laikā klienti retāk vēlas veikt uzlabojumus audio jomā. Bet, ja kāds ir nolēmis pievērsties audio tūningam jaunai mašīnai, mēs šķēršļus neliekam. Pirmkārt, mūsu pašu meistari var daudz paveikt – sākot ar parastas audiosistēmas instalāciju par 10 latiem un beidzot ar krietni sarežģītākiem darbiem. Otrkārt, ja klients vēlas audio tūningu veikt pie šīs nozares speciālistiem, mēs varam ieteikt darbnīcas, ar kurām sadarbojamies, un pat piegādājam informāciju par Nissan automobiļu elektrosistēmu. Īsāk sakot, ja darbus veic mums zināmi cilvēki, mēs viņiem uzticamies, jo esam pārliecināti par kvalitāti, un līdz ar to ar mašīnas garantiju problēmu parasti nav.

Mūsu praksē vienīgie sarežģījumi bijuši tikai tad, kad cilvēki pašu spēkiem bez attiecīgas pieredzes mēģina instalēt parastu audiosistēmu. Modernie automobiļi tomēr vairs nav tik vienkārši, kad katrs nespeciālists pats var pieslēgt magnetolu. Labākajā gadījumā šāda pašdarbība beidzas ar minimāliem zaudējumiem, bet ir bijuši arī smagāki gadījumi ar nopietnākiem mašīnas elektrosistēmas vai audio aparatūras bojājumiem.

Renault īpašniekiem labāks audio nav nepieciešams
Andrejs Masulis,
Mūsa Motors tirdzniecības vadītājs

Renault automobiļu pircēji par 99 procentiem ir apmierināti ar standarta audiosistēmām. Līdz ar to var teikt, ka mums jautājums par audio tūningu un ar to saistītajām problēmām nav aktuāls. Renault ir relatīvi demokrātiska marka, un mūsu klienti parasti ar nopietnu tūningu neaizraujas. Protams, mūsu servisā iespējams veikt arī dažādus ar audioaparatūras uzstādīšanu vai pilnveidošanu saistītus darbus. Ja klients audio tūningu vēlas veikt kaut kur citur, tad pirms tam vajadzētu pakonsultēties ar mums. Tāpat iesakām mašīnu pēc tam parādīt mūsu speciālistiem, lai novērtētu uzlabojumu kvalitāti un nekaitību attiecībā pret automobiļa elektrosistēmu. Piemēram, pārāk jaudīga aparatūra var izrādīties neatbilstoša automašīnas standarta ģeneratora vai citu elektrosistēmas komponentu parametriem.

Arī auvadītājam ir tiesības izvēlēties labāku skaņu!
Ansis Freibergs,
Incar direktors:

Profesionāli audio instalatori ar dīleriem noslēdz attiecīgus līgumus, un tas nozīmē, ka mašīnai nekādu problēmu ar garantiju nebūs arī pēc laba audio tūninga. Jaunākajiem luksusa klases automobiļiem jau standartā ir iebūvētas samērā labas audiosistēmas, kas caurmēra lietotāju parasti apmierina. Autoražotāji cenšas neuzstādīt pārāk jaudīgas sistēmas, jo arī šajā ziņā ir līdzīgi kā ar sporta tehniku – lielas jaudas rada lielāku slodzi citiem elementiem, piemēram, elektrosistēmai un salona apšuvumam. Tomēr tūningu jaunām automašīnām mēs veicam diezgan bieži.

Nesen kādam pilnīgi jaunam Audi iebūvējām mājas kinozāli astoņu tūkstošu latu vērtībā, un šis darbs prasīja divus mēnešus. Pēdējā laikā esam strādājuši ar vairākiem Toyota, Lexus un Honda apvidus automobiļiem. Ja ir runa par masveida automobiļiem, piemēram, kompaktklasi, tad par standarta audiosistēmām neko īpaši labu teikt nevar. Patiesībā – tās ir ļoti viduvējas. Ja paskatās, cik šāda ierīce maksā papildaprīkojuma sarakstā, tad ir skaidrs, ka bieži vien tiek pārmaksāts; par to pašu naudu iespējams uzstādīt kvalitatīvāku audioaparatūru.

Andrejs Pāvulāns,
Kantors valdes priekšsēdētājs

Nekādu starpgadījumu ar jaunu automašīnu garantijām mums nav bijis. Visas dīleru firmas, ar kurām sadarbojamies, mums uzticas, jo ar savu darbu esam apliecinājuši kompetenci un profesionalitāti. Ja mašīnas elektrosistēmā notiek kaut kāda iejaukšanās, tad, pateicoties mūsu zināšanām un pieredzei, vienmēr esam spējuši visus darbus paveikt, kā nākas. Pats vienkāršākais audiosistēmas tūnings ir sabvūfera pieslēgšana, bet sarežģītākie gadījumi ir ļoti unikāli, kad tiek ņemtas vērā pat neiedomājamas klientu vēlmes. Ja kādam jauna automobiļa īpašniekam ir vēlēšanās veikt audiosistēmas vai interjera tūningu, tad nekādām problēmām nevajadzētu rasties. Vajag tikai vērsties pie atzītiem sava amata meistariem, kuru kvalifikāciju akceptē arī lielākā daļa auto dīleru.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!