Lielā autopasaule šobrīd dzīvo Parīzes autošova, kas pieskaitāms pie planētas nozīmīgākajām auto izstādēm, gaidās, bet Latvijas jauno automobiļu tirgū pēc katastrofālā tirdzniecības krituma pēdējos gados, jūlijā un augustā beidzot paspīdēja cerību stariņi.

Parīzē oktobra sākumā pirmizrādi piedzīvos arī jaunas paaudzes "Mercedes-Benz CLS" kupeja, kas būs viena no "Mercedes" stenda rozīnēm. Savukārt šonedēļ tepat Rīgā "Mecedes-Benz" oficiālie pārstāvji SIA "Domenikss" aicināja žurnālistus, lai dalītos ar savu viedokli par nozares aktualitātēm.

Iespējams, ka spēcīgākie no tā saucamā dārgā gala jeb "premium" automobiļu tirgotājiem krīzi pārdzīvo mazliet vieglāk, nekā pārējie tirgus dalībnieki. 2007.gadā, kad jaunu vieglo auto pārdošana Latvijā sasniedza augstākos rādītājus, "premium" zīmolu automobiļu tirgus daļa bija aptuveni 13-14% no kopējā 32 497 pārdoto auto apjoma, bet pērn aptuveni 21% no pārdotajiem vairs tikai 3745 jaunajiem auto. Tāpēc "DELFI Auto" lūdza "Domeniks" direktoru Viktoru Troicinu sniegt savu redzējumu par pašreiz notiekošo Latvijas jauno automobiļu tirdzniecības nozarē.

"DELFI Auto": Raksturojiet, lūdzu, jaunu automobiļu tirgus stāvokli Latvijā? Gan pašreizējo situāciju kopumā, gan no "premium" automobiļu tirdzniecības un attiecīgi "Domenikss" pozīcijām raugoties?

V. Troicins: Ir jāsaprot, ka smago vilcēju tirgus mazākā mērā ir atkarīgs no iekšējās situācijas Latvijā, bet galvenokārt gan no kravu apgrozījuma Eiropā un NVS valstīs. Savukārt vieglo auto pārdošanas rezultātus nosaka tieši iekšējie apstākļi. Lai arī pēdējie mēneši vieš zināmas cerības, kopējā situācija joprojām ir visai dramatiska. Kā vieglo, tā arī kravas automobiļu jomā salīdzinājumā ar 2007., pagājušais gads uzrādīja gandrīz 90% pārdošanas apjomu kritumu. Daudziem auto tirgotājiem neklājas viegli. "Premium" zīmolu tirgotājiem savā ziņā ir mazliet vieglāk, jo biznesa vidē kopumā tomēr ir lielākas manevra iespējas ar resursiem, tai skaitā jauna transporta iegādei. Mūsu uzņēmuma priekšrocība ir tā, ka mēs darbojamies faktiski visos sektoros. Proti, pārdodam un apkalpojam gan vieglos automobiļus, gan visdažādāko komerctransportu, tostarp arī smagos kravas auto un autobusus.

"DELFI Auto": Šoreiz auto tirdzniecības nozarei nelabvēlīgi apstākļi sakrita kā mūsu valstī, tā ārpus tās.

V. Troicins: Taisnība, tieši tāpēc arī ir tik smagi. Pašreiz lielākas cerības raisa tieši komerctransporta joma. Daļa pārvadātāju kā Latvijā, tā arī tuvējās ārvalstīs krīzi pārdzīvoja mazāk veiksmīgi un, kravu apgrozījumam tagad atkal pieaugot, ir jūtams kravas vilcēju trūkums. Aktivizējas gan esošie un interesi izrāda arī jauni klienti. Tas ļauj cerēt, ka šinī sektorā pārdošana atdzīvosies straujāk, arī "Domenikss" atgūs nozīmīgākus pārdošanas apjomus un varbūt mēs spēsim pat palielināt savu tirgus daļu. Savukārt mikroautobusu un vieglo automobiļu, kā arī lielā mērā autobusu tirgus ir tieši atkarīgs no situācijas šeit Latvijā. Tātad arī no tās valdības un Saeimas, kāda būs pēc priekšā esošajām vēlēšanām.

Ja turpināsies tāda pat budžeta nežēlīga griešana, tai skaitā subsīdiju atņemšana pasažieru pārvadājumiem, tad, piemēram, pasažieru pārvadātāji, iespējams, vispār nebūs spējīgi iegādāties jaunus autobusus. Savukārt tas negatīvi ietekmēs ne tikai autotransporta tirdzniecību, bet arī jau tā nebūt ne spīdošo satiksmes drošību Latvijā.

"DELFI Auto": Jūs pieminējāt valdības un likumdevēju lēmumu ietekmi uz autotirgu. Varbūt varat minēt lēmumus, kas to ir ietekmējuši negatīvi?

V. Troicins: Autotirgu būtiski ietekmēja 2007. gadā pieņemtie lēmumi, kas sākās ar ierobežojumiem finanšu sektoram, un arī vēlāk veiktās izmaiņas nodokļu likumdošanā, kam pievienojās 2008. gada pasaules ekonomiskās krīzes graujošā ietekme. Kopš tā laika autotirgus ir tikai krities un šī tendence nav apturēta joprojām. Varu piekrist, ka daži lēmumi pirms trim gadiem varbūt arī bija lietderīgi, taču tagad, no dažādiem aspektiem raugoties, situācija ir mainījusies, bet nekādas korekcijas, kas varētu līdzēt atdzīvināt automobiļu tirgu, likumdošanā kopš tā laika nav veiktas.

Uz automobiļu tirdzniecību, manuprāt, nav pareizi raudzīties tikai no valsts nodokļu apjoma iekasēšanas viedokļa. Jau pieminēju satiksmes drošību, kas neapšaubāmi cieš, ja apritē nenonāk pietiekams skaits jaunu auto, kas nomaina nobrauktos. Latvija pat treknajos gados šai ziņā uz Eiropas fona neizskatījās diezin ko pievilcīgi. Tāpat jāņem vērā, ka biznesam veci auto bieži kopumā izmaksā dārgāk nekā jauni, kas savukārt sadārdzina biznesa izmaksas un mūsu uzņēmēji zaudē konkurences cīņā. Attiecīgi valsts zaudē nodokļu ieņēmumus un ne tikai no autotirgotājiem, bet arī no cita biznesa, kas nespēj pienācīgi darboties. Reizumis rodas sajūta, ka stratēģiski svarīgo lēmumu pieņēmēji pie mums nespēj izvērtēt lietu kopsakarības.

"DELFI Auto": Līdzīgi kā ārvalstīs arī Latvijas autobizness taču savulaik nodibināja it kā ietekmīgu organizāciju – Latvijas pilnvaroto autotirgotāju asociāciju, kas ir atzīta starptautiskā līmenī. Starp LPAA uzdevumiem ir risināt nozares problēmas valstiskā līmenī. Tātad šis darbs nesokas?

V. Troicins: Asociācija vienmēr ir centusies un arī tagad cenšas risināt šos jautājumus gan valdības, gan Saeimas līmenī. Diemžēl mūsu argumenti un ieteikumi, kas balstīti uz jomas speciālistu atzinumiem un izanalizētu citu valstu pieredzi, pārāk bieži netiek ņemti vērā.

"DELFI Auto": Kādus lēmumus no valstsvīriem autotirgus nozares pārstāvjiem gribētos piedzīvot?

V. Troicins: Ļoti būtiski ir izanalizēt, kāda nodokļu politika autotirgu regulējošā jomā darbojas tuvākajās kaimiņvalstīs un attiecīgi harmonizēt arī Latvijas likumdošanu. Citādi mūsu uzņēmumi un arī privātpersonas mašīnas pērk un arvien vairāk pirks un reģistrēs ārzemēs un, ticiet, atradīs veidus, kā tās lietot Latvijā. Rezultātā zaudē gan Latvijas valsts, gan autotirdzniecības bizness Latvijā.

Turklāt kopā ar iepriekš teikto teju vai vislielāko ļaunumu, manuprāt, rada nenoteiktība. Mūsu valstī nav konsekventas un ilgtspējīgas politikas, kas nodrošinātu plānveidīgu autoparka atjaunošanu ilgākā periodā. No agrākiem lēmumiem un likumiem varētu nosaukt ne vienu vien piemēru, kā tika pieņemti nepārdomāti soļi, kas iedomātā labuma vietā gan valstij, gan biznesam nesa tikai jukas un zaudējumus.

"DELFI Auto": "Domenikss" ir spēlētājs arī mazlietotu automobiļu tirgū. Kāda uz šo dienu ir situācija šajā biznesa nišā?

V. Troicins: Aptuveni pusotru gadu mēs mazlietotus auto no Latvijas galvenokārt eksportējām uz ārvalstīm, jo vietējais tirgus, īpaši "Premium" segmentā, bija faktiski miris. Pašreiz situācija atkal sāk lēnām mainīties. Tāpēc sāksim atkal ievest mazlietotas mašīnas no ārvalstīm. Taču jāpiebilst, ka tādas cenu leiputrijas, kā kaut vai pirms gada, vairs laikam nebūs nekad.

"DELFI Auto": Jaunu automobiļu tirdzniecība lielākoties ir pārgājusi ārvalstu kompāniju kontrolē un "Dominikss" ir starp tiem nu jau retajiem uzņēmumiem, kas atrodas nacionālā kapitāla rokās. Kā ir izdevies noturēties?

V. Troicins: Šis gan ir jautājums, uz kuru atbilde būtu jāsniedz uzņēmuma īpašniecei Benitai Sadauskai. Mūsu uzņēmuma peļņas rādītāji pirms krīzes bija ļoti labi un arī ražotājs bija apmierināts ar mūsu pārdošanas rezultātiem. Domāju, ka Sadauskas kundzes harizmātiskā personība un šī biznesa izpratne ir viens no kompānijas veiksmīgas darbības stūrakmeņiem. Pēdējos grūtajos gados laicīgi tika veikti pasākumi darbības optimizēšanai un izmaksu samazināšanai, kas tagad atkal ļauj ar zināmu optimismu skatīties nākotnē.

"DELFI Auto": Uz cik ilgu laiku ir pamests Salaspilī aizsāktais "Mercedes-Benz" autocentrs?

V. Troicins: Mēs ceram uz nelielu, bet stabilu tirgus izaugsmi gan šā gada nogalē, gan turpmākajos gados. Attiecīgi saprotam, ka šis autocentrs Salaspilī, kas bija paredzēts tieši komerctransportam, agrāk vai vēlāk būs nepieciešams. Iespējams, ka iesaldēto celtniecību realizēsim pa etapiem. Katrā gadījumā varu nomierināt, ka projekts nav norakstīts un, cerams, šī aizsāktā būve Salaspilī jau tuvākajos gados iegūs pienācīgi pievilcīgu izskatu un izmantošanu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!