Ja savu šā gada atvaļinājumu neesat pilnībā izmantojis ziemas slēpošanas priekos, tad tagad atkal ir laiks padomāt par atpūtu. Neizniekojiet savu dzīvi, atvaļinājuma laikā vienkārši gulšņājot un svilinot savu ādu saulē vai rakņājoties mazdārziņa dobēs. Labāk sapulciniet domubiedrus un dodieties ceļojumā.
Ceļošana ir viens no labākajiem psiholoģiskās relaksācijas veidiem. Spilgti iespaidi, jaunas emocijas, kā arī, protams, neikdienišķi garīgi vingrinājumi un arī fiziska piepūle ļauj atslēgties no darba problēmām un aizmirst dažādus sastāvējušos sadzīviskus kreņķus. Varat ticēt, ka pat pēc divu dienu nobrauciena ar laivu pa Abavu vai pārgājiena pa Daugavas lokiem, atgriežoties mājās, jūs jau izjutīsiet ceļojuma dziedniecisko efektu.

Sportiskāk noskaņoti ļaudis atvaļinājuma laikā nododas dažādām pašmocībām, t. i., kāpj kalnos, dodas garākā velotūrē vai laivu braucienā, kāds varbūt izvēlas jahtu, cits lido atpūsties uz kādu eksotisku zemeslodes vietu, taču viens no ikdienišķākajiem un tāpēc arī mūsdienās populārākajiem ceļošanas līdzekļiem noteikti ir automobilis.

Teorētiski, ja ir iespēja nodrošināties ar pāri spēcīgu kredītkaršu, jums pat nav nepieciešama iepriekšēja ceļojuma plānošana, speciāla gatavošanās un bagāžas pakošana – leciet tik mašīnā un dodieties, kurp acis rāda, ar stingru pārliecību, ka visu nepieciešamo nopirksiet pa ceļam. Šādā turnejā automobiļa vecums, ietilpība, kravnesība, degvielas patēriņš u. tml. tīri praktiskas dabas jautājumi atvirzās otrajā plānā, būtībā varat doties ceļā pat ar taksometru vai, piemēram, divvietīgu rodsteru...

Protams, pieejot laikus un ar izdomu brauciena plānošanai un sagatavošanai, jūs varat krietni vien samazināt iespējamos ceļojuma izdevumus, vienlaikus ievērojami palielinot eventuāli gūstamo iespaidu apjomu.

Ceļojumā ar visu māju

Sagaidot pagājušo vasaru, NEXT filozofēja par tēmu, kāds varētu būt optimālais automobiļa izmērs dinamiskai ārzemju turnejai, turpretī šoreiz piedāvājam izvēlēties maksimālu komfortu – māju uz riteņiem, kurā, kā raksta smalkos tūrisma prospektos, all included (iekļauts pilns serviss).

Modernie dzīvojamie furgoni jeb tā saucamie kemperi spēj piedāvāt vidusmēra luksusa klases dzīvoklītim līdzvērtīgu komfortu. Autofurgona salīdzinoši nelielā platībā racionāli izkārtotas visas ceļošanai, ģimeniskai atpūtai un vajadzības gadījumā arī biznesa darbībai nepieciešamās zonas: 1) pilota centrs tradicionāli atrodas mašīnas kabīnē, kur ir vadītāja un viņa asistenta navigatora sēdekļi ar visu atbilstošo aprīkojumu; 2) viena vai divu līmeņu guļamzona ar trīs, četrām vai vēl vairāk guļvietām (atkarībā no būdas izmēra un komplektācijas); 3) kompakta virtuves zona ar ledusskapi, izlietni, gāzes plīti un visu nepieciešamo pavarda aprīkojumu; 4) sadzīves zona, kas nepieciešamības gadījumā transformējama par mobilo biroju; 5) sanitārais mezgls (smalkākajās komplektācijās tajā ietilpst arī duškabīne).

Mobilās mājas aprīkojuma komplektā parasti tiek iekļautas ekstras, piemēram, GPS navigācija, televizors un videomagnetofons, audio sistēma, kondicionieris, gāzes un/vai elektriskā apkure, kā arī daudz un dažādu citu komforta lietu. Apstājoties speciālās kemperu stāvvietās vai kempingos, paredzēta iespēja pieslēgties ārējam strāvas avotam (220 V), kā arī atjaunot dzeramā ūdens un gāzes rezerves, lai nodrošinātu šīs ceļojošās saimniecības ilgstošu funkcionēšanu. Jāapzinās, ka šāds gabarītos apjomīgs un smagnējs transporta līdzeklis, kas vadības ziņā vairāk līdzinās kravas mašīnai, nevis vieglajam auto, ievērojami mazina ceļotāju mobilitāti. Sportiskāk noskaņoti autotūristi ar vieglo mašīnu jau pēc 24 stundu brauciena var baudīt dzīvi, piemēram, Elizejas laukos vai dzert kafiju Eifeļa torņa bāriņā. Turpretī, ceļojot ar dzīvojamo furgonu, braucienam līdz Parīzei būs nepieciešams vismaz divas reizes vairāk laika. Bet ir atvaļinājums, jauks laiks... Kur gan skriet, kāpēc trakot? Atslābstiet un relaksējieties! Šādā ceļojuma variantā piedzīvojums ir nevis divas, trīs bohēmas pilnas diennaktis kādā sapņu pilsētā, bet gan pati turneja patīkamā sabiedrībā. Turklāt, ja uzmanīgāk palūkosieties apkārt, konstatēsiet, ka ievērības cienīgi dabas un kultūrvēsturiski objekti atrodami vai ik uz soļa. Būtībā jums ir iespēja aplūkot tos visus, jo ne brīdi nav jāuztraucas par to, ka tuvojas vakars, bet līdz plānotajai naktsmītnes vietai vēl tālu. Naktsmītne taču ir ar jums, proti, kur noskatīsiet piemērotāku vietu, tur arī varēsiet baudīt vēlīnas vakariņas un saulrieta burvību.

Autonomas nelutina

Skaidrs, ka lielākajai daļai ļaužu dzīve nav pakārtota retiem tūrisma pasākumiem, tāpēc saimniecībā pastāvīgā starta gatavībā nestāv šāds vairākus desmitus tūkstošu latu vērts kemperis. Tātad gadījumā, kad rodas vēlme (un finansiālas iespējas) doties nesteidzīgā atvaļinājuma izbraucienā, loģisks risinājums būtu izmantot nomas pakalpojumus. Nedaudz pašķetinot globālo interneta tīmekli, var atrast ne mazumu krāsaini ilustrētas informācijas par mobilajām mājām – jaunu un lietotu kemperu tirdzniecību, nomu, remontu un tūningu. Diemžēl Latvijā piedāvājuma dažādība nav sevišķi liela.

Tostarp vienkāršākais variants ir Hertz autonoma, kas piedāvā visnotaļ elegantus piecvietīgus dzīvojamos furgoniņus uz Fiat Ducato bāzes. Būtiski, ka tāda vadīšanai nepieciešamas tikai B kategorijas (vieglās automašīnas) tiesības. Cena vasaras sezonā ir 62 lati par diennakti vai 372 lati par nedēļu ilgu lietošanu (cenā iekļauta arī autovadītāja civiltiesiskā apdrošināšana). Mašīnu atļauts izmantot ceļošanai visā Eiropas Savienības teritorijā.

Varbūt, ja dūšīgi papūlēsieties, ar dažādu uzziņu resursu starpniecību atradīsiet vēl kādu mazāk populāru nomas firmiņu, kas piedāvā vairs ne gluži pirmā svaiguma kemperus, taču par nedaudz pievilcīgākām cenām. Ja jūsu turneja paredzēta tepat Baltijas valstu robežās, tad nav īpaši jāuztraucas par krietni pabraukta automobiļa iespējamām tehniskām ķibelēm (gan jau saimnieks avārijas gadījumā ieradīsies jūs glābt), taču pirms došanās Eiropas tūrē gan vajadzētu septiņreiz pārvērtēt braucamrīka tehnisko stāvokli...

Lai tehnika nesagādātu raizes

Speciālista padoms ir vienkāršs: pirms došanās tālākā ceļā nepieciešams veikt auto tehniskā stāvokļa pārbaudi, veikt tā apkopi un saremontēt visu, kas prasās pēc remonta. Taču ne vienmēr tas ir tik vienkārši izpildāms. Auto sagatavošanu vajadzētu sākt laikus – vismaz kādu nedēļu pirms ceļojuma –, lai vajadzības gadījumā pagūtu veikt arī sarežģītākus un laikietilpīgākus remontdarbus.

Protams, ja cilvēks plāno braucienu ar savu personisko auto, viņš pret šo sagatavošanās fāzi izturēsies pietiekami atbildīgi, lai ar to gūtu zināmu pārliecību par saviem tehniskajiem resursiem. Savukārt, iznomājot auto, viņš par savu naudu uzdrīkstas cerēt, ka tas ir tehniskā kārtībā, labi apkopts un izturēs ceļojuma slodzi. Tomēr nevajadzētu piemirst tautas parunu, ka cerība ir muļķu mierinājums...

Ja negatavojaties meklēt piedzīvojumus kaut kur tālu prom no civilizācijas, nav vērts noslogot automobili ar lielu rezerves daļu krājumu un pilnu darbarīku komplektu. Ja kas, lieciet vērā, ka civilizētā pasaulē ir atsaucīgi tehniskās palīdzības dienesti un veikali, kuros visu var nopirkt. Tomēr minimālu instrumentu komplektiņu avārijas gadījumam mašīnā allaž vajadzētu turēt. Arī obligāto ugunsdzēšamo aparātu, avārijas trīsstūri un aptieciņu. Noteikti pārskatiet un atjaunojiet aptieciņas saturu. Rēķinoties ar nogurdinošu braucienu, to derētu papildināt ar papildu devu līdzekļu pret galvas sāpēm, nelabu dūšu, iesnām, caureju un paaugstinātu temperatūru.

Ar mazu somu un biezu maku

Kad braucienam sagatavots un nokomplektēts automobilis, varat sākt gatavoties pats un vedināt to darīt arī ceļabiedrus. Sākotnēji derētu apsvērt un bloknotā sastādīt nepieciešamā inventāra un mantu sarakstu. Tas noderēs kravājoties, turklāt pirms izbraukšanas būs iespēja vēl vienu reizi visu līdzpaņemto bagātību pārbaudīt.

Apģērba izvēle ir atkarīga no ceļojuma mērķa un katra gaumes, bet šādam gadījumam ļoti noderīgs varētu būt ieteikums: sākotnēji aplēsiet, cik daudz drēbju un naudas vajadzētu līdzi, bet pēc tam sapakojiet pusi no plānotās garderobes un paņemiet divreiz vairāk naudas. Bez tās nu nekā. Vienalga, elektroniskajā vai papīra formātā, naudas vajadzīgs vismaz tik daudz, lai nodrošinātu degvielu dzelzs rumakam, kā arī apmierinātu vismaz minimālas ceļinieku vajadzības...

Neaizmirstiet dokumentus!

Gaidāmā ceļojuma eiforijā, izbraucot no mājām, neaizmirstiet dokumentus. Vismaz vēl pāris nākamos gadus brālīgo Eiropas Savienības valstu robežsargi joprojām vēlēsies ieskatīties ceļotāju pasēs, bet komplektā ar transportlīdzekli obligāti vajadzīga tā tehniskā pase un pilnvara, ja īpašnieks nebrauc kopā ar jums, kā arī civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas polise. Ārzemju braucieniem vairs nav nepieciešama speciāla zaļā karte, jo Latvijas apdrošināšana tagad darbojas visā apvienotajā Eiropā. Neticiet, ja kāds lietuviešu robežsargs jums mēģina iegalvot pretējo! Paņemiet līdzi arī autovadītāja apliecību. Visticamāk, ka mēnesi garā turnejā pa ārzemēm par to neviens tā arī neieinteresēsies, taču ļoti iespējams, ka atceļā kāds neparasti uzcītīgs Rīgas rajona policists, tuvojoties mājām, mēģinās apšaubīt jūsu brauktprasmi...

Drošs paliek drošs – arī karti

Pieredzējis ceļotājs, pat ja viņa mašīnā ir GPS navigācijas ierīce, portatīvais internets un/vai ceļu plānotāja izstrādāta maršruta izdrukas, pa ķērienam cimdu nodalījumā allaž tur arī Eiropas karti. Bieži vien visa brauciena laikā tā nomētājas, ne reizi neatvērta, taču drošs paliek drošs... Protams, tāpēc vien nevajadzētu atlikt startu, ja pēdējā brīdī konstatējat, ka vecais, labais atlass ir nolietojies vai kaut kur noklīdis. Ja pēc trīs četru stundu brauciena jūs tomēr nepamet nedrošības izjūta, jau nākamajā kafijas pauzē ceļmalas degvielas uzpildes stacijā sirdsmieram varat nopirkt jaunu karti.

Ceļo ar modernu tehniku

Tiem, kas savu ceļojumu plāno digitāli, lieti noderēs arī tehnika, kas ļaus gan skatīt elektroniskās kartes, gan uz kartes redzēt savu atrašanās vietu. Tāpēc neaizmirstiet arī klēpjdatoru vai plaukstdatoru un GPS aparātu.

Datortehnika

Dodoties braucienā ar automašīnu, ceļojumam vajadzētu izvēlēties klēpjdatoru, kuram ir pietiekami ilgs baterijas darbības laiks, kā arī plašas bezvadu savienojumu iespējas (Wi-Fi, Bluetooth). Tie ir pirmie divi priekšnosacījumi. Taču ir vēl daudz kā cita, kam vajadzētu atbilst ideālam ceļojuma klēpjdatoram.

Baterijas darbības ilgumam noteikti vajadzētu būt vismaz četrām stundām. Vēl labāk, ja tas ir sešas stundas. Lai to nodrošinātu, var izvēlēties datoru, kam pievienojama papildu baterija, jo to varēs atstāt arī automobilī. Ilgāks baterijas darbības laiks ir uz Centrino mobilās tehnoloģijas veidotajiem klēpjdatoriem. Tie būs arī vieglāki.

Nākamais aspekts klēpjdatora izvēlē ir tā aprīkojums. Ja izmantojat GPS aparātu, tad noteikti nepieciešams, lai klēpjdatoram būtu COM un/vai USB. Par skādi nenāks infrasarkanais savienojums, bet vēl labāk, ja datorā integrēts arī Bluetooth bezvadu radiosavienojums, kas nodrošinās stabilus sakarus, piemēram, ar mobilo telefonu, 10 metru rādiusā.

Ceļojums vienmēr saistās arī ar paliekošu atmiņu iemūžināšanu. Ja līdzi ņemsiet digitālo fotokameru un/vai videokameru, tad klēpjdatoram lieti noderētu arī FireWire un USB 2.0 pieslēgvietas, lai fotogrāfijas un filmas varētu ātri pārsūtīt uz datoru un nepieciešamības gadījumā apstrādāt, un, izmantojot internetu, operatīvi nosūtīt saviem mīļajiem cilvēkiem. Ja plānots neizmantot viesnīcu pakalpojumus, bet gan nakšņot teltīs vai tajā pašā mājā uz riteņiem, tad vajadzētu padomāt arī par to, lai klēpjdatoru varētu uzlādēt automašīnā. Katram modelim šādi adapteri ir pieejami. Taču iespējams izmantot arī universālu adapteru, kas pārveido automobiļa strāvu uz ierastajiem 220 voltiem, un tad tas būs izmantojams ne tikai klēpjdatoram. Ceļojumā lieti noder arī plaukstdators, kas aprīkots ar elektronisko karti un kuram ir jau integrēts GPS uztvērējs vai arī iespējams pievienot GPS moduli. Izvēloties plaukstdatoru, uzmanība tam ir jāpievērš, vai tas aprīkots jau ar GPS uztvērēju vai arī attiecīgām karšu ligzdām – PCMCIA, Compact Flash, Secure Digital, MMC. Noteikti nepieciešams ir infrasarkanais vai Bluetooth savienojums, lai plaukstdatoru varētu savienot ar mobilo telefonu un arī šādā veidā piekļūt tīmekļa resursiem.

Dodoties ceļojumā, plaukstdatoram noteikti vajag iegādāties arī ērtu maciņu, lai to nesabojātu. Dažiem plaukstdatoriem šāds maciņš jau ietilpst komplektā, bet citiem vajadzēs piemeklēt kaut ko no veikalos atrodamā klāsta.

GPS

Izvēloties globālās pozicionēšanas sistēmas uztvērēju jeb GPS aparātu, ko izmantosiet kopā ar klēpjdatoru, var īpaši nedomāt un pirkt pašu vienkāršāko modeli – tā var būt pat speciāla antena, kuru varēsiet lietot tikai kopā ar klēpjdatoru. Ja nu ir vēlmes šo aparātu izmantot arī autonomi, tad uzmanību vajadzētu pievērst tam, cik liels un labs ir ekrāns, kādas kartes iespējams izmantot un vai informāciju par maršrutiem iespējams importēt/eksportēt datorā. Tāpat GPS aparātam jābūt aprīkotam ar pieslēguma vadu datoram (RS 232, USB). Braucot ar auto, svarīgi ir arī tas, lai aparātam būtu vads, ar ko to pieslēgt automašīnas elektroenerģijas barošanas sistēmai.

Elektroniskās kartes

Dators un GPS aparāts paši par sevi būtībā jau ceļotājam nevar palīdzēt. Lai viss varētu notikt, nepieciešama arī elektroniska karte, kas atbalsta GPS. Tas nozīmē, ka datorā vajadzētu instalēt kādu no pieejamajām kartēm. Ceļojot pa Baltijas valstīm, vislabāk noderēs karšu izdevniecības Jāņa Sēta izveidotā elektroniskā karte JS Latvija 3, kas nodrošina ne tikai detalizētu Latvijas karti, bet arī iespēju plānot ceļojumu arī mūsu kaimiņvalstīs un izmantot GPS funkciju. Turklāt ar Magellan aparātiem šī karte spēj arī apmainīties ar izveidoto maršrutu informāciju. Dodoties ārpus Baltijas citu Eiropas valstu virzienā, JS Latvija 3 palīdzēs orientēties autoceļos.

Detalizētākas vecās Eiropas kartes piedāvā Microsoft elektroniskā karte AutoRoute 2005, ar ko var saplānot maršrutu un provizorisko degvielas patēriņu, tā atbalsta GPS uztvērēja pievienošanu, ļaujot noteikt atrašanās vietu arī automobiļa pārvietošanās laikā.

Noderīgi interneta resursi

www.viamichelin.com
Populārākā Eiropas digitālā karte, ceļu plānotājs, satiksmes informācija, laika ziņas, viesnīcas, restorāni, tūrisma objekti (angļu valodā).

www.rac.co.uk/travelservices/
Tūrisma sadaļa britu karaliskā autokluba (RAC) portālā; visplašākā tūrisma informācija un ceļu plānotājs – tas gan krietni pārliecinošāk orientējas Lielbritānijā un Īrijā nekā kontinenta ceļos (angļu valodā).

www.germany-tourism.de
Vācu resurss – bagātīga, daudzveidīga tūrisma informācija, gaidāmie pasākumi, laika ziņas, labs Eiropas ceļu plānotājs (vācu un angļu valodā).

www.ati.su/tc.php
Šis krievu ceļu plānotājs ne tikai izkalkulēs turneju pa Eiropu, bet spēs aizvest jūs arī līdz Klusā okeāna piekrastei; diemžēl te nav karšu, lai vizualizētu izplānoto braucienu.

www.stadtplan.de
Vācijas, Austrijas un Šveices pilsētu kartes, vispārēja informācija, firmu reģistrs, adrešu meklētājs (vācu valodā).

www.hrs.com
Viesnīcu rezervēšanas serviss, aptver vairāk nekā 13 tūkstošus viesnīcu visā pasaulē.

www.drive-alive.co.uk
Eiropas valstīs izmantotās ceļa zīmes, satiksmes noteikumi, ātruma ierobežojumi, maksas ceļu cenas, iespējama arī maršruta sastādīšana.

Juris Bogdanovičs,
Inchcape Motors Latvia direktors

Ar automašīnu esmu izbraukājis tūkstošiem kilometru visos iespējamos virzienos un labprāt ceļoju joprojām. Pēdējos gados es parasti vasarā izbrīvēju kādu nedēļu, lai dotos tā saucamajos copes izbraukumos – visbiežāk kaut kur uz Somiju, no polārajiem ziemeļiem līdz pat Ālandu salām –, bet ziemā labprāt braucu uz Skandināviju paslēpot.

Ar gadiem attieksme pret ceļošanu mainās. Aizvien nozīmīgāks man kļūst komforts. Agrāk savos izbraukumos pa Latviju un arī Krievijas ceļojumos mēs dzīvojām, cik askētiski vien iespējams. Visa mantība ietilpa vienā mugursomā, nakšņojām teltīs, pārvietojāmies ar visdažādāko transportu... Esmu pietiekami izbaudījis šādu mežonīgu eksotiku, tāpēc tagad gribas vairāk komforta.

Mūsu braucieni notiek ar visparastāko vieglo automašīnu. Protams, optimālajā variantā tas ir universālis vai minivens, kur bagāžas nodalījumā iespējams brīvāk sakraut mantas. Ceļojumus plānojot, laikus rezervējam naktsmītnes. Parasti gan pa ceļam, gan galapunktā izvēlamies viesu mājas. Izrādās, Skandināvijā var atrast milzumdaudz šādu kotedžu un tās dabūjamas par ļoti cilvēcīgām cenām.

Kādreiz, dodoties uz sacensībām, mēs lietojām arī kemperi. Patiesībā tā ir tāda paliela telts, un viss komforta aprīkojums tur ir miniatūrs. Nemaz nezinu, vai spētu izturēt šādus dzīves apstākļus veselu nedēļu...

Kāda tehnika būs visatbilstošākā?

Andris GAILĪTIS,
Digitālās ekonomikas attīstības centra valdes priekšsēdētājs Manuprāt, tehnika, kas izmantota ceļojumā, ir tieši tāda pati, kādu lietojam arī ikdienā. Ar to es domāju klēpjdatoru, mobilo telefonu un citu tehniku. Pats galvenais, lai tas viss būtu instalēts, konfigurēts un strādātu, lai ceļojumā negadītos nekādi pārsteigumi. Normāls aprīkojums, ko es vienmēr ņemu līdzi, kad dodos ceļā, ir klēpjdators ar bezvadu tīkla uztveršanas iespēju (Wi-Fi) un Bluetooth karti, kā arī mobilo telefonu ar GPRS datu pārraidi un Bluetooth radiosavienojumu. Lai dotos ceļā ar auto, tehnika speciāli nav jāsagatavo. Vienīgais, kas nepieciešams jebkurai tehnikai, ir laba ceļojumu soma. Tā kā mana aizraušanās ir fotografēšana, tad es izmantoju kopēju fototehnikas un datora mugursomu, kur var salikt visu manu tehniku.

Lai piekļūtu e-pastam un citai savai informācijai, izmantojot internetu, manuprāt, joprojām ērtākais veids ir GPRS datu pārraide, lietojot mobilo telefonu. Tas sniedz sava veida neatkarību no atrašanās vietas, jo mobilo sakaru pārklājums mūsdienās pieejams gandrīz jebkur.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!