Foto: Publicitātes foto

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) apkopojis datus par autoīpašniekiem ar vārdiem Jānis un Līga un to "bonus - malus" klasi, nosakot šo autoīpašnieku riska pakāpi. Kā liecina LTAB dati, sākotnējā jeb 6. "bonus - malus" klasē ietilpst 75% Jāņu. Savukārt no visām autoīpašniecēm Līgām sākotnējā "bonus - malus" klase ir 56% Līgu.

Lai apdrošinātāji varētu katram autoīpašniekam noteikt labāko OCTA cenu, to attiecīgi samazinot vai palielinot, katru gadu tiek pārrēķinātas autoīpašnieku "bonus - malus" klases, kuras tiek noteiktas, par pamatu ņemot datus par transportlīdzekļa īpašnieka līdzšinējās apdrošināšanas vēsturi un izraisītajiem ceļu satiksmes negadījumiem (CSNg) pēdējos 11 gados. Kā norāda LTAB valdes priekšsēdētāja vietniece Baiba Gribuste, kaut arī reģistrēto Līgu skaits ir vairākkārt mazāks par Jāņiem, skatoties procentuālā izteiksmē, Līgas tomēr ir apzinīgākas.

"Vērtējot Jāņus un Līgas pa "bonus - malus" klasēm, vērojams, ka augot "bonus - malus" klasēm, samazinās to auto īpašnieku skaits, kuri ir ierindojušies šajās, zemajās riska klasēs. Kaut arī procentuāli Līgu īpatsvars pār Jāņiem zemajās riska klasēs nav liels, tomēr tas eksistē. Piemēram, 10. "bonus - malus" klasē ir ierindojušās 6% Līgas. Savukārt Jāņi nepārsniedz 1% barjeru," skaidro Gribuste.

Kā liecina LTAB statistika, arī izraisīto CSNg ziņā Jāņi pārspēj Līgas. 2012. gadā ar transportlīdzekļiem, kuru īpašnieki reģistrēti kā Jāņi, kopsummā izraisīti 778 CSNg, turpretim ar Līgu īpašumā esošajiem transportlīdzekļiem – tikai 84 CSNg. Tāpat pērn fiksēti 1130 CSNg, kurus izraisījuši transportlīdzekļa vadītāji ar vārdu Jānis, salīdzinājumā transportlīdzekļu vadītāju Līgu izraisīto CSNg skaits pērn nepārsniedza 100.

"Lai gan kopējais Jāņu īpatsvars, gan autovadītāju, gan īpašnieku ir lielāks kā Līgām, visos komponentos redzams, ka Līgas ir apzinīgākas autovadītājas, gan mazāk izraisot avārijas, gan regulāri apdrošinot savu transportlīdzekli, tādējādi nodrošinot augstāku "bonus - malus" klasi un zemāku OCTA cenu," informē Gribuste.

"Bonus - malus" ir transportlīdzekļa īpašnieka apdrošināšanas risku vērtēšanas sistēma, kura sastāv no 17 riska klasēm: pazemināta riska jeb "bonus" klases no septītās līdz 17. (parasti tiek piemērots OCTA cenas samazinājums); paaugstināta riska jeb "malus" klases no pirmās līdz piektajai (parasti tiek piemērota cenas piemaksa), sestā klase jeb sākumklase, kurā automātiski nokļūst tie auto īpašnieki, kas pirmo reizi noformē OCTA polisi sev piederošajam transportlīdzeklim noteiktā kategorijā. "Bonus - malus" klases pārrēķins notiek vienu reizi gadā – 15. septembrī.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!