Foto: RIA Novosti/Scanpix
Gada tumšajā laikā, kad dienas kļuvušas aizvien īsākas, aktuāls kļūst jautājums par kvalitatīvu redzamību uz ceļa. Daļa autovadītāju šim nolūkam savu automašīnu izvēlas aprīkot ar gāzu lokizlādes lukturiem (tautā saukti par "ksenona" tipa gaismām), kas pēc būtības ir nosodāms fakts, jo nav likumā atļauta darbība.

Šāda rīcība gan pārnestā nozīmē apdraud pašu automašīnas īpašnieku ar potenciālām remonta izmaksām par lampu nodarītajiem bojājumiem automašīnas elektronikai, gan burtiskā nozīmē – citus satiksmes dalībniekus, kuri nereti tiek apžilbināti šo nelegālo ksenona gaismu dēļ.

Uz sarunu par to, cik svarīgi ir izvēlēties kvalitatīvas ksenona gaismas, aicinājām auto jomas lietpratējus: transportlīdzekļu tehniskās apskates pārstāvi Ģirtu Ulpi, auto ekspertu Normundu Avotiņu un "Oy Osram Ab" pārstāvi Mārtiņu Umbraško.

Mārtiņš Umbraško (MU): "Visi labi zina, ka auto uz tehnisko apskati ir "jāuzfrišina", un tas attiecas arī uz ksenonu gaismām – tām automašīnām, kurām tādas ir uzliktas, uz tehnisko apskati šie lukturi tiek izņemti, tāpēc pat gribēdami tehniskās apskates darbinieki nevar "izbrāķēt" šādu auto. Varētu teikt, ka tehniskās apskates cilvēki ir izdarījuši visu, ko spēj savu pilnvaru robežās, lai ierobežotu nelegālo ksenonu lietošanu. Bet kas notiek tālāk? Kāpēc ceļu policija nerīkojas un neveic pārbaudes uz ceļiem?"

Ģirts Ulpe (ĢU): "Sods par šo pārkāpumu ir pārāk niecīgs, lai spētu ieviest respektu nelegālo ksenonu lietotāju vidū. Zinu, ka lauku reģionos šad tad kāds vietējais auto entuziasts gan tiek noķerts un aizvests uz tehniskās apskates staciju, tomēr kopumā tas ir garš un sarežģīts process. Es risinājumu redzu līdzīgi, kā bija ar tumšajiem automašīnu stikliem – katrai ceļu policijas ekipāžai būtu lampu mērītājs un arī sods tiktu paaugstināts. Pie šāda scenārija prognozēju, ka divu nedēļu laikā visi pārkāpēji tiktu izķerti. Būtībā vēl viena problēma ir zona, lai noteiktu, ir vai nav konkrētā lampa derīga –, šī zona ir ļoti šaura (apmēram 2-3%)."

MU: "Pirmais sērijveida ksenons tika uzstādīts 1991.gadā uz "BMW" 7.sērijas modeļa automašīnām. Tas nozīmē – ja redzam, ka ksenons uzlikts žigulim vai "Golf III" modeļa automašīnām, ir acīmredzami, ka noteikumi ir pārkāpti. Tādā gadījumā – vai tad ceļu policija nav tiesīga apturēt šādu automašīnu, palūgt tās autovadītāju atvērt motora pārsegu, lai pārbaudītu, vai ievietotas atbilstošas lampas? Līdz 2000.gada izlaiduma automašīnām uzlīme par atbilstošu lampu tika līmēta uz priekšējā stikla, pēc tam – iegravēta uz luktura. Ja uz luktura ir marķējums "H", kas nozīmē "halogēnlampa", bet realitātē ievietota ksenona lampa, tas ir pārkāpums, par ko jāanulē tehniskā apskate."

ĢU: "Bet 90% gadījumu marķējums būs universāls, proti, tāds, kurā var izmantot arī ksenona lampu."

NA: "Tā varētu būt, jo automašīnai "Seat", ar kuru tagad braucu, gan ar, gan bez ksenona ir pilnīgi identiski lukturu ārējie stikli – gludi, caurspīdīgi, bez jebkāda izkliedētāja "zīmējuma" vai citiem optiskiem elementiem."

ĢU: "Par to jau es runāju – tas nav tik viennozīmīgi un vienkārši! Otrs ir jautājums par lukturu regulējumu – tikai lukturos, kuri ir automātiski regulējami, drīkst likt ksenonus. Uz tehnisko apskati, protams, tiek ieliktas halogēnlampas, bet pēc tam, kad automašīnas īpašnieks aizbrauc atpakaļ uz vietējo servisu, lai ieliktu ksenonus, neviens pēc uzstādīšanas nepārbauda, vai tie ir korekti noregulēti."

NA: "Kā citās valstīs cīnās ar šo problēmu?"

ĢU: "Mēs mazliet esam atslābuši no šīs cīņas, jo laikā, kad ksenoni maksāja 300 dolārus, cilvēki domāja, vai ir vērts riskēt. Tagad tādas pašas lampas pieejamas par 100 dolāriem... Vasarā to atšķirību vēl tā nejūt, bet tagad, kad paliek ātri tumšs, bieži tieku apžilbināts. Krievijā kādu laiku lukturi tika ņemti nost, ja atklāja šo pārkāpumu. Vācijā sods ir komplicētāks: 50 eiro, trīs soda punkti un tehniskās apskates anulēšana (kas ir vēl papildus apmēram 100 eiro izdevumi). Patiesībā, neesmu redzējis nevienu automašīnu, kas no Eiropas būtu atvesta ar nelegālajiem ksenoniem."

NA: "Cik zinu, miglas lukturos nevienai automašīnai nedrīkst būt ievietoti ksenoni – varbūt jāsāk tad ar to, kas jau būtu kāds solis uz priekšu?"

ĢU: "Droši vien būtu jāsāk ar acīmredzami nelegālo ksenonu apkarošanu – tiem automašīnu modeļiem, kuriem nekad nav bijis paredzēts tādus uzstādīt. Manis minētais piemērs ar tonētajiem logiem ir spilgts piemērs – daudzi gadi pagāja, kamēr nonāca līdz efektīvai sodu sistēmai un problēmas atrisinājumam."

NA: "Patiesībā vienīgais, kas var veikt prevenciju šajā jautājumā, ir Ceļu policija."

NA: "Mana pieredze ar ksenoniem gan ir bijusi arī pozitīva. Kādu laiku pārvietojos ar "Rover" markas automašīnu, kurai bija pagalam blāvas oriģinālās lampas. Ievietojot ksenonus, redzamība būtiski uzlabojās."

ĢU: "Dažreiz gan gadās arī savādāk, ka, ieliekot nelegālu ksenonu, tālās gaismas vispār pazūd. Vispār šīs lampas ir tiešām reāls apdraudējums drošai braukšanai, jo sevišķi tie ksenoni, kuri ielikti lukturos bez lēcas – tad pretimbraucošais tiek apžilbināts vēl vairāk."

MU: "Gribu uzsvērt, ka tāpēc ir tik būtiski lietot oriģinālas lampas, jo tās izstrādātas tā, ka der tikai konkrētam automašīnas modelim – līdzko lampa tiek ielikta neatbilstošā lukturī, mainās stara leņķis un pasliktinās redzamība."

Komentē Lita Juberte, Valsts policijas Sabiedrisko attiecību nodaļas vecākā speciāliste: "Runājot par transportlīdzekļa tehnisko aprīkojumu, Valsts policijai ikdienā strādājot uz ceļiem ir tiesības pārbaudīt automašīnas tehnisko stāvokli tik tālu, cik to ļauj policijas pilnvaras un tehniskais nodrošinājums (piemēram, policijas darbinieki var mērīt riepu protektoru dziļumu). Taču, kas attiecas uz nelegālo ksenona lampu konstatēšanu, policijai nav ierīču, ar kurām uz ceļa pārbaudīt, vai lampas ir oriģinālās vai tiek izmantotas nelegālās. Respektīvi, nav tehnisko ierīču, ar kurām izmērīt spožumu. Tāpat nav arī apmācītu speciālistu un pilnvarojuma to darīt. Atbilstoši likumdošanai transportlīdzekļu tehnisko stāvokli, t.sk. gaismas, pārbauda Ceļu satiksmes drošības direkcija, kurai ir gan ierīces, gan kompetence pārbaudīt auto tehnisko stāvokli, t.sk. lampas tehniskās apskates laikā. Taču jāpiemin, ka ik pa laikam policija sadarbībā ar CSDD veic transportlīdzekļu pārbaudes uz ceļiem."

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!