Foto: Shutterstock
Neraugoties uz faktu, ka Latvijā vasaras riepu izmantošana atļauta no 1. marta, eksperti līdz šim brīdinājuši nesteigties ar ziemas riepu nomaiņu pret vasaras. Iemesls tam bijuši laika apstākļi – aukstā sezona beigusies tikai līdz ar maija pirmajām nedēļām.

Laika apstākļi Latvijā šogad ir bijuši ļoti mainīgi. Aprīļa rīti bija ļoti auksti un nereti varēja ieraudzīt arī mīnusa grādus termometrā, bet pa dienu gan temperatūras stabiņš pārsniedza desmit grādus. Arī apkures sezona mājās šajā pavasarī ieilgusi, un tas ir vēl viens pierādījums neprognozējamajam laikam, ko nevar ignorēt arī autovadītāji.

"Mēs redzējām salu aprīļa beigās. Laiks pavasarī pēdējos gados ir bijis ļoti mainīgs, tādēļ iesaku nesteigties un riepas mainīt atbilstoši laika prognozēm, nevis kalendāram. Riepu maiņa kļūst droša brīdī, kad tiek prognozēti stabili 2-3 grādi naktī un vismaz 10 grādi pa dienu," stāsta "Goodyear" Baltijas menedžeris Elmantas Latkauskas.

Pēc viņa domām, šobrīd ir īstais laiks, lai sāktu lietot vasaras riepas, jo āra temperatūra tuvākajās nedēļās kļūs tikai siltāka.

Septiņu grādu robeža

Riepu speciālisti ir vienoti vienā ciparā – 7. Kad temperatūra pārkāpj šo robežu, tad labāk ir izmantot vasaras riepas, bet, ja zemāka, tad – ziemas komplektu.

"Ja temperatūra pārkāpj septiņiem grādiem, ziemas riepas visos parametros kļūst sliktākas: apstāšanās distance ir garāka, vadāmība – sliktāka, degvielas patēriņš pieaug, un nodilums palielinās. Jo augstāka temperatūra, jo lielāka atšķirība starp ziemas un vasaras riepām," skaidro Elmantas.

Ja laiks ir silts, tad apstāšanās distance starp vasaras un ziemas riepām pilsētā (braucot ar 50 km/h) ir 2-3 metri. Šie cipari neizskatās lieli, tomēr tieši tik platas parasti ir gājēju pārejas. Ja auto ar vasaras riepām apstāsies pirms tās, tad auto ar ziemas riteņiem pilnībā apstātos vien aiz pārejas un, iespējams, notriektu gājēju.

Ārpus pilsētas (ar 90 km/h) šī atšķirība ir vēl zīmīgāka – 15 metri. Tas atbilst trīs liela izmēra automobiļu garumam.

Milimetru nozīmīgums

Bieži vien auto īpašnieki savas lietotās riepas novērtē kā apmierinošas un "vēl vienu vasaras sezonu" braucamas. Speciālisti gan tam nevēlas piekrist, jo stipri lietotas riepas nav droši izmantot nedz ziemā, nedz vasarā.

"Atļautais minimums parasti ir mazāks, nekā iesaka riepu speciālisti. Mēs rekomendējam riepas mainīt, kad protektora dziļums sasniedz četrus milimetrus – pēc šīs atzīmes to īpašības ļoti strauji pasliktinās," komentē Elmantas Latkauskas.

Pirms vasaras riepu uzstādīšanas auto vadītājiem būtu jāizmēra protektora dziļums. Ja tā līmenis nepārsniedz 4 milimetrus, tad būtu ieteicams doties uz riepu servisu.

"Uzstādot četru milimetru riepas vasaras sākumā, to protektors sezonas beigās būs trīs vai pat mazāk milimetri. Tās būs pilnībā nolietotas un vairs nespēs nodrošināt apmierinošas braukšanas īpašības, ievērojami palielinot akvaplanēšanas iespēju," stāsta "Goodyear" speciālists.

Akvaplanēšana ir process, kura laikā automašīna zaudē saķeri lietus laikā un sāk slīdēt virs ūdens. Tas parasti notiek, kad auto aprīkots ar sliktām riepām, kas nav paredzētas attiecīgajai sezonai vai ir pamatīgi nodilušas.

"Goodyear" speciālisti ir izvērtējuši saķeri slapjā laikā (4 mm ūdens uz ceļa) automašīnām, kas apveltītas ar dažādi nodilušām riepām. Viņi testa rezultātos noskaidrojuši, ka visām riepām (sākot no 1,6 līdz 8 milimetru protektora dziļumam) pie 5 km/h liela ātruma ir 100% saķere ar ceļu. Braucot ar 75 km/h, jaunai riepai (8 milimetri) ir 74% saķere, lietotai riepai (4 mm) ir 58%, bet stipri lietotai (1,6 mm) – tikai 16%. Jo lielāks ātrums, jo lielāka kļūst atšķirība: pie 125 km/h jaunai riepai saķere ir 47%, lietotai ar 4 mm protektoru vien 11%, bet stipri lietotajai vairs nieka 6%.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!