Foto: morgueFile
Lai noskaidrotu, vai patērētājiem pieejamā informācija par patēriņa kredītu nosacījumiem ir pilnīga, notikusi ES mēroga patēriņa kredītu tīmekļa vietņu pārbaude, un lielākajā daļā gadījumu konstatētas problēmas. Latvijā pārbaudītas deviņu kredītu piedāvātāju mājas lapas, un visās uzietās nepilnības jau novērstas, informē Eiropas Komisija.

Valstu uzraudzības iestādes pārbaudīja vairāk nekā 500 tīmekļa vietnes visās 27 ES dalībvalstīs un Norvēģijā un Islandē. 70% jeb 393 tīmekļa vietņu tika atzīmētas tālākam un padziļinātākām pārbaudēm, jo tika konstatētas šādas problēmas: standartinformācijas trūkums reklāmās, arī nepilnīga pirmslīguma informācija, kas vajadzīga lēmumu pieņemšanai, tāpat arī maldinoša vai patērētājam nesaprotama izmaksu norādīšana.

"Apsverot kredītpiedāvājumus, cilvēkiem dažkārt nācies secināt, ka attiecīgais kredīts ir daudz dārgāks, nekā sākotnēji domāts, jo svarīgā informācija ir neskaidra vai tās trūkst. Patēriņa kredīta nosacījumus ne vienmēr ir viegli izprast, tāpēc, lai palīdzētu patērētājiem pieņemt informētus lēmumus, ir pieņemti Eiropas tiesību akti. Tādēļ ir ļoti svarīgi, lai uzņēmumi sniegtu patērētājiem precīzu un atbilstošu informāciju. Komisijas uzdevums ir sadarboties ar valstu uzraudzības iestādēm, lai panāktu šo mērķi," sacīja ES patērētāju aizsardzības komisārs Džons Dalli.

Latvijā šo Eiropas līmeņa pasākumu ietvaros Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) pārbaudījis deviņas dažādu patērētāju kreditētāju mājaslapas, kurās tiek piedāvāts pieteikties un noslēgt kreditēšanas līgumus, izmantojot internetu vai mobilā telefona īsziņu. Pārbaužu objekti bijušas tās komercsabiedrības, kuras iesniegušas pieteikumu licences saņemšanai, lai likumīgi varētu darbotos kā nebanku kredītdevēji Latvijā: SIA "EASTCON FINANCE" - http://www.e-finance.lv, SIA "MD Investīcijas" – www.crediton.lv, SIA Open Credit – www.opencredit.lv, SIA Ferratum Latvia - http://www.topkredit.lv/, SIA "Ātrais Kredīts" - http://www.atraiskredits.lv , AS "4finance" - https://www.smscredit.lv, SIA "SOHO GROUP" - https://www.sohocredit.lv, AS "4finance" - https://www.vivus.lv, SIA "VIA SMS" - https://www.viasms.lv/.

PTAC projekta ietvaros veicis paplašinātāku izmeklēšanu, pievēršot vērību ne tikai iespējamajiem pārkāpumiem saskaņā ar Negodīgas komercprakses direktīvu, bet arī prasībām, kas izriet no citiem normatīviem, kas regulē patērētāju kreditēšanu.

Pārbaudēs konstatēts, ka visas sabiedrības nepiedāvāja pirms līguma noslēgšanas iepazīties ar obligāto pirmslīguma patēriņa kredīta standartinformāciju. Vairāku sabiedrību mājaslapās varēja iepazīties ar līguma vispārējiem noteikumiem, kuros visbiežāk netika iekļauta saskaņā ar likumu obligāti sniedzamā informācija.

Latvijā visas sabiedrības līdz šim konstatētos pārkāpumus ir labprātīgi pēc PTAC aicinājuma novērsušas.

Savukārt Eiropā no sākotnēji pārbaudītajām 562 tīmekļa vietnēm tikai 30% izturēja pārbaudi par atbilstību attiecīgajiem ES patērētāju aizsardzības noteikumiem, bet 70% tīmekļa vietņu (393) tika atzīmētas turpmākajai pārbaudei.

Galvenokārt vietnēs trūka informācijas patēriņa kredītu reklāmās: reklāmas 258 tīmekļa vietnēs (46 % no pārbaudītajām) neietvēra visu standartinformāciju, kas paredzēta patēriņa kredītu direktīvā, piemēram, gada procentu likmi (GPL), kas ir būtiska, lai salīdzinātu piedāvājumus, informāciju par to, vai maksa par obligātajiem papildu pakalpojumiem (piemēram, apdrošināšanu) ir iekļauta kopējās izmaksās, vai par kredītlīguma darbības termiņu.

Tāpat nebija ievietota būtiska informācija par piedāvājumu: 244 tīmekļa vietnes (43 %) nesniedza skaidru informāciju par kopējo izmaksu sastāvdaļām, piemēram, procentu likmes veidu (fiksētā, mainīgā vai abas), kredītlīguma darbības termiņu un dažām ar kreditēšanu saistītajām izmaksām (piemēram, noformēšanas maksu).


116 tīmekļa vietnēs (20 %) bija uzrādītas maldinošas izmaksas, proti, kredīta izmaksas bija norādītas nepareizi vai tā, ka tās var maldināt patērētājus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!