Foto: LETA
Rīgas brīvostas kravu apgrozījums pagājušajā gadā pārsniedzis iepriekšējo gadu rekordus un kopumā veido vairāk nekā 34,07 miljonus tonnu, kas ir par 11,8% vairāk nekā iepriekšējā gadā, informē Brīvosta.

2010.gadā Rīgas ostā tika apkalpoti 30,47 miljoni tonnu kravu.

Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājs Andris Ameriks norāda, ka jau pēc pagājušā gada pirmā ceturkšņa rādītājiem, kad ostā apkalpoto kravu apjoms bija par 7,5% vairāk nekā iepriekšējā gada atbilstošajā periodā, "sapratām, ka arī kopumā šis gads ostai būs veiksmīgs". "Lai arī pēc ostas uzņēmumu aktivitātes, noslēgtajiem līgumiem un gada laikā realizējamiem mērķiem varēja spriest, ka iepriekšējā gada laikā apkalpoto kravu apjoms būs lielāks, taču gada kopējie rezultāti mūs pārsteidza pozitīvā nozīmē, atzina Ameriks.

Viņš norāda, ka "vadāmies pēc principa - vispirms izvirzīt mērķi, kas sākumā var šķist utopisks, un tad meklēt pat vismazākās iespējas to sasniegt". "Nemaz tik sen – 2010.gadā - ostas vēsturē pirmo reizi tika pārsniegta 30 miljonu tonnu robeža, bet jau gada laikā mēs šo apjomu esam pieaudzējuši par 4 miljoniem tonnu," norāda ostas valdes priekšsēdētājs.

Viņaprāt, tas ir likumsakarīgs iznākums, jo pēdējo gadu laikā veiktās investīcijas dziļūdens piestātņu izbūvē, kuģošanas ceļu padziļināšanā, pievadceļu rekonstrukcijā un citos infrastruktūras objektos Rīgas ostu padarījušas konkurētspējīgāku, interesantāku jauniem investoriem un ērti izmantojamu arī lielo kuģu īpašniekiem.

Ameriks atzīst, ka "ne viss ir gājis tik gludi, kā gribētos". "Visvairāk žēl, ka no Rīgas brīvostas pārvaldes neatkarīgu iemeslu dēļ pagaidām nav uzsākta vērienīgā Krievu salas projekta realizācija, kas pavērtu jaunas iespējas un vēl vairāk uzlabotu ostas konkurētspēju, kas savukārt vainagotos ar ieņēmumiem valsts ekonomikā. Atgādināšu, ka no katras Rīgas ostā pārkrautās tonnas Latvijas ekonomikā ieplūst 10 lati, tātad šogad Rīgas ostas pienesums Latvijas labklājībā ir ap 340 miljoniem latu," norāda Ameriks.

Brīvosta informē, ka vislielākais kāpums – 15% - sasniegts lejamkravu segmentā. Kopumā Rīgas ostā 2011.gadā pārkrauti 7,52 miljoni tonnu naftas produktu, kas ir gandrīz par miljons tonnām vairāk nekā 2010.gadā (6,53 miljoni tonnu). Brīvosta atgādina, ka 2010.gadā salīdzinājumā ar 2009.gadu pieaugums naftas produktu grupā bija vien par 0,2%. Arī sašķidrinātās gāzes pārkraušanā, kas gan kravu kopējā apjomā veido ļoti nelielu daļu, ir pozitīva dinamika - + 24%.

Tāpat kā pasaulē, arī Rīgas ostas mērķi saistās ar konteinerizēto kravu īpatsvara pieaugumu. Pēdējo divu gadu laikā šīs kravu grupas, kas ietilpst ģenerālkravu segmentā, pieaugums ir būtisks – 2009.gadā apkalpots 1,86 miljoni tonnu konteinerizēto kravu, 2010.gadā – 2,65 miljoni tonnu, bet pagājušajā gadā - vairāk nekā 3,15 miljoni tonnu šāda veida kravu. Skaitļi liecina, ka 2011.gadā ir apkalpots par 19% vairāk nekā 2010.gadā, informē Brīvosta.

Ģenerālkravu segmenta "roll on/roll of" kravu grupā attiecībā pret 2010.gadu vērojams apjoma kritums par 19,5%. Par 8,8% samazinājies arī kokmateriālu apjoms un pārējo ģenerālkravu segmenta kravu daudzums, bet tie būtisku ietekmi uz ostas kopējo apgrozījumu neatstāj.

Aptuveni divas trešdaļas jeb 19,97 miljoni tonnu kravu kopējā ostas darba apjomā saistāmi ar beramkravu segmentu. No šī apjoma visnozīmīgākā vieta ir akmeņoglēm, kuru pārkraušanas apjoms 2011.gadā sasniedzis 13,49 miljonus tonnu, informē Brīvosta. Pēc apgrozījuma krituma 2010.gadā šogad šajā kravu grupā ir gandrīz sasniegts 2009.gada līmenis.

Būtisks pieaugums noticis arī minerālmēslu pārkraušanā, - 2011.gadā ir apkalpots par 24,5% vairāk, pārsniedzot 1,7 miljonu tonnu robežu. Pozitīva dinamika vērojama arī labības un labības produktu grupā (+35%), ferokausējumu daudzums ir gandrīz dubultojies, būtisks pieaugums ir celtniecības materiālu pārvadājumiem (+54%), cukuram, metāllūžņiem un pārējo beramkravu segmenta grupai.

Samazinājies ir pārvadāto zāģmateriālu daudzums (- 15,1%), dažādu metālu (- 20%), koksnes šķeldas (- 13,8%), rūdas (-17%) un kūdras apjoms. Neskatoties uz to, ka vairākās kravu grupās vērojams apjoma samazinājums, kopumā beramkravu daudzums 2011.gadā ir par 14,5% lielāks nekā 2010.gadā.

Stabila pieauguma dinamika pēdējo trīs gados bijusi arī pasažieru pārvadājumiem: 2009.gadā tika pārvadāti 691,5 tūkstoši pasažieru, 2010.gadā - 764 tūkstoši, bet 2011.gadā jau 839,7 tūkstoši pasažieru. Vidējā statistika liecina, ka pasažieru skaits gadā palielinās par 9 līdz 10 procentiem (2011.gadā pieaugums ir 9,9%). Būtiska nozīme ir arī kruīzu pasažieriem, - tie pagājušajā gadā kopumā bijuši 127 tūkstoši, kas ir par 8,5% vairāk nekā 2010.gadā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!