Foto: DELFI

Ieviešot Latvijas ostām tiešus maksājumus valsts budžetā no ostu ieņēmumiem, likumdošanā noteiktās ostu funkcijas būtu jāapmaksā no valsts budžeta. Pie šāda secinājuma nonākusi Satiksmes ministrija, izvērtējot Latvijas un Igaunijas ostu pārvalžu darbību un to finansēšanas modeļus, portālu "Delfi" informēja ministrijas Komunikācijas nodaļa.

Ministrija norāda, ka Latvijas un Igaunijas ostām ir būtiski atšķirīgs finansēšanas modelis. Igaunijā valsts ne tikai nodrošina ostu funkcijas no budžeta līdzekļiem, bet ostas arī saņem valsts budžeta dotāciju. Latvijas ostu pārvaldes likumā par ostām noteikto funkciju izpildi apmaksā no saviem līdzekļiem.

Rīgas, Ventspils un Liepājas ostu pārvaldes  navigācijas līdzekļiem, kapteiņdienestam, vides aizsardzībai, ziemas navigācijai, ostas policijai un citām, kā arī ostu padziļināšanas darbiem 2012.gadā iztērējusi 24,8 miljonus latu. Turpretim Igaunijā šīs funkcijas nodrošina Igaunijas Jūras administrācija un Igaunijas Robežsardze, kuras tiek finansētas no valsts budžeta līdzekļiem.  2011. un 2012.gadā Igaunijas osta AS "Tallina Sadam" no valsts budžeta saņēmusi kopējo dotāciju 12,65 miljonu latu apmērā.

SM iebilst pret atsevišķu, jaunu maksājumu ieviešanu ostām, nepārskatot to kopējo finansēšanas modeli, un norāda, ka papildus maksājumi apdraudēs likumdošanā noteikto funkciju kvalitatīvu izpildi un ostu konkurētspēju, tostarp samazinot investīcijām atvēlēto līdzekļu apjomu.  

Satiksmes ministrs Anrijs Matīss pieļauj, ka ieviešot ostu nodevu un valstij apmaksājot ostu funkciju izpildi, ietekme uz valsts budžetu varētu būt pat negatīva. Tādēļ ministrs aicina nepieņemt sasteigtus lēmumus, kuru rezultātā samazināsies kravu apgrozījums ne tikai ostās, bet arī Latvijas dzelzceļam.

"Delfi" jau vēstīja, ka valdību veidojošo partiju koalīcijas sanāksmē 19. augustā panākta vienošanās no nākamā gada lielās ostas - Rīgu, Ventspili un Liepāju - aplikt ar nodokli 20% apmērā no ostu ieņēmumiem.

Pret Reformu partijas rosināto ostu nodokļa ieviešanu iebildumi ir Latvijas Ostu asociācijai un Latvijas Tranzītbiznesa asociācijai, kuru vadītāji paziņoja, ka šāda nodokļa ieviešana graus Latvijas ostu konkurētspēju un apdraud ostu iespējas apgūt ES līdzekļus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!