Foto: AFP/Scanpix
"Pasažieru vilciena" iepirkuma konkursa nolikums par 32 vilcienu iegādi uzrakstīts tā, ka tas rada labus priekšnosacījumus vienam konkrētam piegādātājam. Latvijas Televīzijas raidījums "de facto" vēsta, ka šāda iepirkuma dokumentācija ļautu iegādāties pirms olimpiskajām spēlēm Sočos Krievijā uzbūvētos vilcienus "Lastočka".

Aptuvenā iepirkuma vērtība varētu būt par ap 200 miljoniem eiro.

Pretendenti savus piedāvājumus var iesniegt līdz oktobra beigām. Taču jau labu laiku pirms iepirkuma konkursa izsludināšanas raidījuma rīcībā esot bijusi informācija, ka šoreiz uz potenciālajiem uzvarētājiem raugās Krievijas virzienā.

Pirms ziemas olimpiskajām spēlēm Sočos, sadarbojoties Vācijas uzņēmumam "Siemens" un Krievijas investīciju kompānijai "Sinara Group", Urālu lokomotīvju rūpnīcā uzbūvēja vilcienus "Lastočka". Šie lietotie sastāvi varētu nonākt Latvijā.

Satiksmes ministrijas valsts sekretārs Kaspars Ozoliņš uz "de facto" jautājumu, vai "Pasažieru vilciena" jaunajā iepirkumā ir iestrādātas kādas normas, kas ir par labu kādam no pretendentiem, atbild, ka "noteikti nedrīkst tā būt". "Es neesmu lasījis pats konkrēto dokumentu, bet tāds ir bijis uzstādījums arī no ministrijas kā no akcionāra puses, no ministra puses - ka šim konkursam ir jābūt atvērtam, pieejamam ikvienam ražotājam un tikai savstarpējas konkurences ietvaros var panākt labāko rezultātu," uzsver valsts sekretārs.

Tomēr vairāki nolikumā iekļautie nosacījumi darbojas par labu tieši vienam no potenciālajiem vilcienu pretendentiem - Soču olimpisko spēļu laikā lietotajām "Lastočkām". Piemēram, konkursā var pieteikties piegādātāju apvienības, noteikts, ka "vagonu virsbūves korpusam jābūt no alumīnija". Lai gan "Pasažieru vilcienā" skaidro, ka tas šobrīd esot modernākais materiāls, citi potenciālie piegādātāji biežāk izvēlas, piemēram, nerūsējošo tēraudu. Tāpat nolikumā nav strikti teikts, ka vilcieniem jābūt jauniem. "Tas izriet no paša iepirkuma loģikas un struktūras. Šis iepirkuma nolikums ir jālasa kopumā. Tas, ka tiem vilcieniem ir jābūt jauniem un mēs vēlamies iegādāties tikai jaunus, izriet no nolikuma," bažas par nolikuma tekstu novērst cenšas "Pasažieru vilciens" valdes priekšsēdētājs Andris Lubāns.

Vilcienu "Lastočka" ražotāju pārstāvja "Sinara Group" vadītājs Dmitrijs Pumpjanskis bija tas, kurš Krievijas prezidentam Vladimiram Putinam izrādīja "Lastočkas" ražošanas procesu pirms olimpiskajām spēlēm Sočos. Pumpjanskis bijis arī par kukuļņemšanu aizdomās turētā bijušā "Latvijas dzelzceļa" šefa Uģa Magoņa 50. dzimšanas dienas svinībās Rundāles pilī,

"Es pirmo reizi dzirdu šo uzvārdu. Es nekad neesmu ar viņu neko saturiski runājis. Varbūt es esmu sasveicinājies," raidījumam apgalvo satiksmes ministrs Anrijs Matīss ("V"). Par to, vai Latvijā varētu būt vilcieni "Lastočka", ministrs atbild: "Es nezinu. Man nav komentāru šobrīd par "Lastočku". Es domāju, ka "Lastočka" kā tāda nekad nebūs Latvijā, jo tas ir specifisks vilciens, kas ražots specifiskam tirgum, bet, kā jūs zināt, tas ražotājs ir "Siemens", kas arī ir izrādījis interesi vilcienus piegādāt."

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!